Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä det är klart att för vissa människor så kommer det alltid kännas för svårt om man behöver tänka själv. För oss andra kan till och med "håll ett bra avstånd" helt utan måttangivelser vara solklart. Punkt.
Vilket avstånd som bör hållas är säkert solklart för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, men inte för alla andra. Är det samma som avståndet till en giftig orm, en nedfallen högspänningsledning eller en mindre oljebrand? Fohm skulle kunna meddela "Ett säkerhetsavstånd på xx meter är tillräckligt för alla hittills studerade virus som sprider sig med aerosoler eller luftsmitta".

kl 14, jag gissar att många tänkte som jag att det borde vara helt tomt och därför åkte och handlade.
Pandemin har alltså fullständigt plötsligt oväntat löst upp en djup svensk tradition i en småstad i Skåne till intet, null and void?

Finns det fler här som har samma känsla, att den heliga tiden 15:00 på julafton för färdigpyntat och färdigdonat i köket inte längre finns?

Jag råkade köra genom min centralort, inte 14:00 utan kanske 15:45 samma dag, 2x7km och förbi våra köplador. Jag mötte inte en enda bil och på köpeparkeringarna var det exakt lika få.

Vilket avstånd som bör hållas är säkert solklart för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, men inte för alla andra. Är det samma som avståndet till en giftig orm, en nedfallen högspänningsledning eller en mindre oljebrand? Fohm skulle kunna meddela "Ett säkerhetsavstånd på xx meter är tillräckligt för alla hittills studerade virus som sprider sig med aerosoler eller luftsmitta".
Eller så använder man sunt förnuft, och kombinerar det med sin erfarenhet av att leva i Sverige.

Minns din barndoms vinter, kom ihåg röken ur era munnar när ni lekte - tänk att den röken inte syns vid plusgrader. Och att det är andras rök du ska akta dig för.

Det blir jobbigare inne i ett litet slutet utrymme, som t.ex en hiss. Och betydligt mer lätthanterligt om två människor möts promenerande på en grusväg i en skog. Och allt däremellan.

Pandemin har alltså fullständigt plötsligt oväntat löst upp en djup svensk tradition i en småstad i Skåne till intet, null and void?

Finns det fler här som har samma känsla, att den heliga tiden 15:00 på julafton för färdigpyntat och färdigdonat i köket inte längre finns?

Jag råkade köra genom min centralort, inte 14:00 utan kanske 15:45 samma dag, 2x7km och förbi våra köplador. Jag mötte inte en enda bil och på köpeparkeringarna var det exakt lika få.
Det var nog samma i min stad för i princip alla stängde kl 15.

Och återigen bekräftas det att människor inte kan tänka själv.

Herregud, nu skäms jag inte bara över mina danska gener utan över mina svenska gener också!

Det var nog samma i min stad för i princip alla stängde kl 15.
Japp. Men redan kl 14 är det både by default och tradition stendött, eftersom alla är hemma och fixar och donar, för att hinna bli klara 15:00.

14:00 kan man se nån ensam och övergiven människa som ska komplettera med nån chokladask.

Så min fråga till trådläsarna är:
Är din observation sedd i fler delar av landet? Dvs har pandemin löst upp denna tradition, eftersom vi i Sverige inte har familjesamlats i samma omfattning detta år?

Jag tror inte det är solklart ens för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, kanske t.o.m. mer osäkert eftersom ingen riktig vet hur luftburen smittan är och under vilka förhållanden.

Jag tror inte det är solklart ens för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, kanske t.o.m. mer osäkert eftersom ingen riktig vet hur luftburen smittan är och under vilka förhållanden.
Det är dock solklart att smitta (bl.a) kommer från en smittad människas utandningsluft.

Det betyder att du ska akta dig för andras människors utandningsluft.
Och sedan får du använda ditt sunda förnuft för hur långt avstånd du behöver hålla till andra människor omkring dig, givet i den miljö du befinner dig i.

Saknar du sunt förnuft, defaultar ditt avstånd till andra människor till 150m - eftersom du då är för dålig för att vistas bland folk under pågående pandemi.

Eller så använder man sunt förnuft, och kombinerar det med sin erfarenhet av att leva i Sverige.

Minns din barndoms vinter, kom ihåg röken ur era munnar när ni lekte - tänk att den röken inte syns vid plusgrader. Och att det är andras rök du ska akta dig för.

Det blir jobbigare inne i ett litet slutet utrymme, som t.ex en hiss. Och betydligt mer lätthanterligt om två människor möts promenerande på en grusväg i en skog. Och allt däremellan.
Beträffande andedräktsrök i kallt väder, stiger ju den uppåt eftersom utandningsluften är så mycket varmare än omgivande luft. Det ser inte likadant ut i rumstemperatur. Jag gillar det konkreta i ditt exempel, en utmärkt illustration till vad man tänka sig ute i minusgrader. Däremot inte tillämpligt i inomhussituationer.

Det är dock solklart att smitta (bl.a) kommer från en smittad människas utandningsluft.

Det betyder att du ska akta dig för andras människors utandningsluft.
Och sedan får du använda ditt sunda förnuft för hur långt avstånd du behöver hålla till andra människor omkring dig, givet i den miljö du befinner dig i.

Saknar du sunt förnuft, defaultar ditt avstånd till andra människor till 150m - eftersom du då är för dålig för att vistas bland folk i en pandemi.
Du som har ett så stort mått av sunt förnuft skulle ju kunna dela med dig av hur långa avstånd som krävs i olika situationer? Så att vi som inte har sunt förnuft utan får förlita oss på vetenskapliga studier kan upplysas.

Du som har ett så stort mått av sunt förnuft skulle ju kunna dela med dig av hur långa avstånd som krävs i olika situationer? Så att vi som inte har sunt förnuft utan får förlita oss på vetenskapliga studier kan upplysas.

Hur ska jag kunna ge ett generellt svar på en allmän fråga om olika situationer?

Du får att falla tillbaka på den här regeln:
"Saknar du sunt förnuft, defaultar ditt avstånd till andra människor till 150m - eftersom du då är för dålig för att vistas bland folk under pågående pandemi."

Nej. Du faller tillbaka på den här regeln:
"Saknar du sunt förnuft, defaultar ditt avstånd till andra människor till 150m - eftersom du då är för dålig för att vistas bland folk under pågående pande
Och det är din uppfattning om sunt förnuft? Jag tror jag förlitar mig på vetenskapliga studier även i fortsättningen.

Vi ocksa, lockdown nr 3.
Jag känner samma sak, ungefär jaha, da tar vi det här en gang till. Det är sa mkt som är öppet ända trots lockdown, fast jag förstar inte varför vissa saker far vara öppna och vissa inte.
Här har jag inte hört sa mkt klagomal pa just lockdownen, de flesta börjar tröttna och orkar inte bry sig, regeringen gör ända som dom vill och ingen förstar varför. Manga verkar ocksa därför göra som dom själva vill och inte bry sig om reglerna.

Mer klagomal da pa den testningen som planeras om 3 veckor för att kunna testa sig fri för ytterligare en vecka i halvisolering.
Här har de stängt allt non-essential igen. Småbutiker, frisörerna, pubarna, restaurangerna får bara köra med takeaway etc etc. Hur mycket folk kommer att lyssna på det stora hela återstår att se, men just nu är ju generellt en ganska lugn period här. När julen är över brukar folk inte flänga omkring särskilt mycket, och skolorna är stängda längre än vanligt också.
Polisnärvaron vid gränsen är stor dessutom, så just att hålla nere antalet inresande från de andra länderna prioriteras i alla fall.

Beträffande andedräktsrök i kallt väder, stiger ju den uppåt eftersom utandningsluften är så mycket varmare än omgivande luft. Det ser inte likadant ut i rumstemperatur. Jag gillar det konkreta i ditt exempel, en utmärkt illustration till vad man tänka sig ute i minusgrader. Däremot inte tillämpligt i inomhussituationer.
Min uppfattning är att utandningsluft kyls av väldigt fort, så den stiger inte uppåt så där våldsamt mycket av just den anledningen. (Minns de här filmsnuttarna där nån kastar upp kokande vatten i luften, och det fryser till iskristaller redan på väg upp.)

Utandningsluftsrök går uppåt, ja. Men den går också åt sidan och nedåt.
Precis som vanlig utandningsluft i plusgrader.

En del av det sunda förnuftet är ju att man fattar att bara för att vetenskapen säger 2 meter så betyder inte det att 199cm är ond bråd död och 200 cm är helt utan risk. Jag kommer således inte ringa Tegnell även om jag skulle bli smittad trots att jag håller 2.5 meter avstånd eftersom förnuftet säger mig att det inte är centimeterna som gör det hela säkert utan omständigheterna.

Även om alla hela tiden hade sagt 2 meter så kommer det fortfarande krävas ett visst mått av egen tankeförmåga, samt förmåga att inte skylla på alla andra om man inte förstår.

Felet är nog snarare att för många resonerar utifrån sitt egna sunda förnuft och det leder till alla möjliga konstiga teorier. Ett exempel är förklaringen om utandningsrök när det är kallt, kan man bara lite fysik förstår man hur tokigt det är.

Jag tvivlar på att det varit så avsiktligt eller medvetet som du verkar tro.

De flesta är säkert förtvivlade över det och har gjort det helt oavsiktligt. Antingen för att de blivit pressade att jobba eller inte ens vetat att de varit sjuka vid tillfället. Och inom hemtjänsten så hade man sällan tillgång till skyddsutrustning.

Nja, problemet är såklart delvis stor personalomsättning med en del yngre som har levt som vanligt på fritiden.

Det är INTE till störsra delen omvårdnadspersonalens förskyllan. Beskyll Ädelreformen som urholkade det medicinska kunnandet inom äldreomsorgen OCH det faktum att de första beställningarna av skyddsmateriel som beställdes till hemtjänst, hemsjukvård och SÄBO KONFISKERADES och i stället tillföll regionerna som i det skedet ansågs behöva den bättre.
Cheferna i äldrevården var desperata, och sökte alla möjliga utvägar att få tag i skyddsutrustning för att skydda patienter/vårdtagare och personal.
Ja, det finns många chefer utan vårdutbildning och outbildad personal inom äldreomsorgen, vilket absolut är ett problem. Men det är inte rätt att skylla på baspersonalen! /Sjuksköterska inom hemsjukvård
Det här skriver jag helt under på, några undantag finns säkert, men generellt har man försökt att göra det bästa möjliga under de förhållanden som rått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka