Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hjälper för övrigt inte när 'rekommendationerna' blir ett tvång heller, folk gör som de vill ändå i slutänden. Vill man inte leva i en regelrätt militärstat Måste man lägga ansvar och beskyllan på befolkningen som inte följer de råd de får.
Här i UK bötfälls man enligt utsago om man inte följer de regler och restriktioner som finns, och titta hur bra det går för oss! ;)

Men gud i himmeln. Du tycker att det har varit luddiga regler. Tvärtom har ju Sverige haft väldigt klara regler, det har diskuterats fram och tillbaka, kritiserats in absurdum och du påstår att du inte har uppfattat det?

Håll avstånd. Håll avstånd. Håll avstånd. Spelar det dig VERKLIGEN någon roll om det är 1,5 eller två meter som rekommenderas? Kommer du gå runt med ett måttband? Eller kommer du någonstans att fatta att du inte ska vara i någons andedräkt eftersom det är så den snabbaste spridningen sker?

Jag fortsätter häpna över att folk verkligen inte förstår så enkla, simpla förhållningsregler. Att de sedan inte kan bli tvingande kommer att bli samhällets fall.

skydda-dig-bildpuff.jpg
Varför tror du att bussen kör full med människor? Om det nu är så klart för dig vilka regler som gäller, så förklara gärna hur bussbolaget, chaffören, passageraren skall bete sig när de står där i verkligheten och fler än de tio eller tjugo passagerare som får plats om avstånd skall kunna hållas vill (måste) åka med. Det är en situation de måste hantera dagligen. Du som är så duktigt får gärna berätta precis hur dessa skall göra?

Att bara upprepa "håll avstånd" utan att ens precisera vilket avstånd och sedan inte ha någon förståelse för hur det kan uppfattas som otydligt eller vad det innebär i pratiken i det dagliga livet för de som måste vistas i miljöer med många människor är inte bara naivt utan ganska korkat kan jag tycka.

Varför tror du att bussen kör full med människor? Om det nu är så klart för dig vilka regler som gäller, så förklara gärna hur bussbolaget, chaffören, passageraren skall bete sig när de står där i verkligheten och fler än de tio eller tjugo passagerare som får plats om avstånd skall kunna hållas vill (måste) åka med. Det är en situation de måste hantera dagligen. Du som är så duktigt får gärna berätta precis hur dessa skall göra?

Att bara upprepa "håll avstånd" utan att ens precisera vilket avstånd och sedan inte ha någon förståelse för hur det kan uppfattas som otydligt eller vad det innebär i pratiken i det dagliga livet för de som måste vistas i miljöer med många människor är inte bara naivt utan ganska korkat kan jag tycka.
Tänk om det är så att folk inte vill eller kan följa reglerna?

Om du inte hört på ett ungefär vilket avstånd som gäller så är du totalt obildbar. Det finns för sjutton överallt. Okej det varierar mellan 1,5 m och 2 m för det mesta. Jag har hört en hästlängd och en cykellängd också. Tegnell sa vid ett tillfälle en armlängds avstånd, då gällde det den man satt med ryggen emot på en restaurang. Uppmaningen står överallt, du kan bara inte ha missat den.

Det är jullov nu, vilket i vanliga fall innebär att på den sträckan jag åker tåg rullar det bara enkeltåg eftersom många är lediga, speciellt då alla ungdomar som vanligtvis åker tåg. Jullovet tre första dagar var det dock fortfarande dubbeltåg den tiden jag åkte. Detta till trots mycket färre resenärer. SÅ ska trafikbolagen göra, men sent ska syndaren vakna, det är först nu Skånetrafiken börjar fatta detta.

Trafikbolagen ska möjliggöra så att man kan hålla avstånd, och folk ska bara åka när de måste, samt göra sitt för att avstånden, som man vet efter snart ett års pandemi, hålls i den mån det faktiskt är möjligt.

Minst 1,5 meter många rekommenderar 2 meter. På tex en buss kan man då inte sitta bredvid varandra

Den som inte fattar att kollektivtrafiken MÅSTE vara igång trots trängsel, för att folk ska kunna komma till jobb och vården är nog dum i huvudet och felet ligger därmed inte hos varken regeringen eller FHM.

Fundera istället på vad som händer om inga bussar eller tåg körs alls.
Så kanske det förvisso är men fundera över hur det skulle fungera på andra områden om de inte styrs upp av klara regler. Man får vara bra dum för att inte förstå att man bör hålla låg hastighet när man passerar områden där mindre barn befinner sig, som skolor t.ex. Tror du att det skulle fungera att överlåta åt bilförarna att själv avgöra vad som är lämplig hastighet? Inte ens föräldrarna som har barn i skolan skötte sig här. Och det är en långt mycket enklare fråga än vilket avstånd som krävs för att eleminera risken för smitta, där det kommer nya uppgifter hela tiden.

Tänk om det är så att folk inte vill eller kan följa reglerna?

Om du inte hört på ett ungefär vilket avstånd som gäller så är du totalt obildbar. Det finns för sjutton överallt. Okej det varierar mellan 1,5 m och 2 m för det mesta. Jag har hört en hästlängd och en cykellängd också. Tegnell sa vid ett tillfälle en armlängds avstånd, då gällde det den man satt med ryggen emot på en restaurang. Uppmaningen står överallt, du kan bara inte ha missat den.
Jag pratade med min 14 åriga dotter om det här med avstånd nyss. Frågade henne om hon visste hur långt avstånd vi ska hålla. Ja. Frågade henne om hon upplevde det som otydligt. Nej. Frågade henne vad det var. 1,5-2 m. Frågade henne vad man gör om man hamnar i situationer där man måste stå nära någon, tex jag när jag åker tåg till jobbet. Håller så stort avstånd det går. Hon la till att det har ju tjatats av myndigheterna hela året.

Nu vet jag att min dotter inte är Guds bästa barn.... hon är ung, glömmer sig och glömmer avstånd ibland när hon inte tänker sig för. Ville tex gå på en klasskamrats inflyttningsfest vid ett tillfälle och blev först skitarg på mig för att jag sa nej. Vid ett annat tillfälle ville hon sova över hos en kompis en helg och fick ett typiskt tonårsutbrott vid ett nej till det. Men hon kom efteråt och bad om ursäkt och sa att hon förstod ju egentligen, hon blev bara så besviken och sur över pandemin. Så jag tror inte det är så att rekommendationerna och råden vi har är speciellt otydliga alls, det är bara svårt att följa dem, beroende på hur man är som person. Man har koll, men bryr sig kanske inte, man har koll, men tänker kanske att " en gång gör väl inget", man har koll, men glömmer sig ibland eller så har man koll och kan inte alltid följa råden för att andra inte följer dem, tex trängsel på tåg.

Så kanske det förvisso är men fundera över hur det skulle fungera på andra områden om de inte styrs upp av klara regler. Man får vara bra dum för att inte förstå att man bör hålla låg hastighet när man passerar områden där mindre barn befinner sig, som skolor t.ex. Tror du att det skulle fungera att överlåta åt bilförarna att själv avgöra vad som är lämplig hastighet? Inte ens föräldrarna som har barn i skolan skötte sig här. Och det är en långt mycket enklare fråga än vilket avstånd som krävs för att eleminera risken för smitta, där det kommer nya uppgifter hela tiden.
För vissa räcker det inte med glasklara regler, de efterlyser fortfarande regler. Du är ett lysande exempel. Trafiklagstiftningen är även den behäftad med "felet" att allt inte går att reglera in i minsta detalj. Även där krävs vistt sunt förnuft.

Det här med 2 meters avstånd borde ni kanske informera FHM om? De verkar inte riktigt hängt med i vad som gäller för deras råd på restaurang är fortfarande1 meter och det oavsett hur man sitter vänd mot andra.

Så jag är inte ensam om att anse råden som otydliga.

För vissa räcker det inte med glasklara regler, de efterlyser fortfarande regler. Du är ett lysande exempel. Trafiklagstiftningen är även den behäftad med "felet" att allt inte går att reglera in i minsta detalj. Även där krävs vistt sunt förnuft.
Och så börjar personangreppen när du inser att du helt virrat bort dig i sakfrågan.

Vi har en nyregistrerad medlem, som går in två st covid relaterade trådar och insinuerar, tuggar om, provocerar och accepterar inte givna svar.

Fundera över om det är värt ansträngningen att försöka svara.

När svaren uteblev i den ena tråden flyttade hen sin aktivitet till den här tråden.

Och så börjar personangreppen när du inser att du helt virrat bort dig i sakfrågan.
Nej jag virrar inte bort sakfrågan men ledsen för att jag gav mig på dig, men det är så uppenbart att du inte vill förstå. Det är då lätt att raljera över att du anser 1,5-2 meters avstånd som oklart. Och om det nu är oklart då är det ju bara att gå på längsta avståndet och problemet är löst.

Att råden är oklara är egentligen inte ett ämne för diskussion, den frågan är helt klar. Och det är något som påtalats i ett antal ledare och andra artiklar även riksmedia som DN och SvD.

Vad ni som argumenterar emot det håller på med undrar jag faktiskt?

Nej jag virrar inte bort sakfrågan men ledsen för att jag gav mig på dig, men det är så uppenbart att du inte vill förstå. Det är då lätt att raljera över att du anser 1,5-2 meters avstånd som oklart. Och om det nu är oklart då är det ju bara att gå på längsta avståndet och problemet är löst.
Ingen kan påstå att hålla 1,5-2 meters avstånd är solklart när FHM säger att 1 m är tillräckligt i krogmiljö. Punkt.

Då är jag inte med alls på vad du menar. Det är först nu det verkar ha dykt upp en mutation som beter sig annorlunda.

Alla mutationer beter sig lite annorlunda. Olika symptom, olika grava, denna är den enda som sprids ”bättre”. Men, olika mutationer finns redan. En ca 4-7 stycken mig veterligen.

Det är uppenbarligen ett nyhetsvärde annars hade det inte diskuterats här. Tidningarna lägger inte mycket värde i om det är uppbyggligt för samhället eller säljer lösnummer (genererar klick).
Alltså, jag förstår hur tidningar fungerar. Vad jag inte förstår är hur personen från artikeln kunde tycka att sin egen fadäs skulle vara värd att rapportera till pressen. Kan jämföra med att jag inte riktigt förstod varför en släkting till mig pratade med lokaltidningen om att det var turbulens vid landningen på en resa hen var på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka