Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla mutationer beter sig lite annorlunda. Olika symptom, olika grava, denna är den enda som sprids ”bättre”. Men, olika mutationer finns redan. En ca 4-7 stycken mig veterligen.
Inte nödvändigtvis, en del mutationer ger faktiskt ingen påverkan alls utan kodar till samma protein. Det finns många, många fler mutationer av sarsviruset än 4-7, men vad jag vet är det först varianten som sprids i UK som verkar bete sig annorlunda med högre smittsamhet, jag kan dock ha missat att det finns andra innan.

Att råden är oklara är egentligen inte ett ämne för diskussion, den frågan är helt klar. Och det är något som påtalats i ett antal ledare och andra artiklar även riksmedia som DN och SvD.

Vad ni som argumenterar emot det håller på med undrar jag faktiskt?
Vi har nog alla förstått att du har svårt att förstå, det framgår väldigt tydligt. Den här diskussionen handlar dock inte om just dig.

Många VÄLJER att ta onödiga resor och reashopping. Fast de vet bättre och vet att det pågår en pandemi.

Inte nödvändigtvis, en del mutationer ger faktiskt ingen påverkan alls utan kodar till samma protein. Det finns många, många fler mutationer av sarsviruset än 4-7, men vad jag vet är det först varianten som sprids i UK som verkar bete sig annorlunda med högre smittsamhet, jag kan dock ha missat att det finns andra innan.
Du har då t.ex missat den extrasmittsamma mutationen i Sydafrika, som är samtida med den i London-området. Dvs nu och idag. Eller minkmutationen i Danmark lite tidigare i höstas.

Vi har nog alla förstått att du har svårt att förstå, det framgår väldigt tydligt. Den här diskussionen handlar dock inte om just dig.

Många VÄLJER att ta onödiga resor och reashopping. Fast de vet bättre och vet att det pågår en pandemi.
Eller så är det du som har svårt att förstå orsaken till att en del (många?) inte följer det det du ser som tydliga regler. Orsaken enlig dig är att de är egosistiska eller t.o.m. kanske onda?

Eller så är det du som har svårt att förstå orsaken till att en del (många?) inte följer det det du ser som tydliga regler. Orsaken enlig dig är att de är egosistiska eller t.o.m. kanske onda?

Jag ser inte att problemet är att människor är osäkra inför om de ska hålla 1m (armlängd), 1.5m eller 2m avstånd när de ska göra nödvändiga aktiviteter i sina liv. Det skulle spela väldigt liten roll om alla valde det kortaste avståndet och bara gjorde nödvändiga aktiviteter och förhöll sig det extremt tydliga och konstanta mantrat: ”vid symptom, stanna hemma. Håll avstånd. Tvätta händerna ofta och noga. Minimera fysiska kontakter med människor utanför ditt hushåll. ”

Som sagt ser jag inte ångestfyllda medmänniskor som är konfunderade med mätstickan i högsta hugg. Nånstans. Har inte ens hört talas om någon som ser det som ett problem. Förutom idag då, här. Antingen är folk medvetna om att hålla avstånd eller så finns det ett mindre begåvat klientel som inte förstår eller inte vill förstå eller inte bryr sig.

Jag ser inte att problemet är att människor är osäkra inför om de ska hålla 1m (armlängd), 1.5m eller 2m avstånd när de ska göra nödvändiga aktiviteter i sina liv. Det skulle spela väldigt liten roll om alla valde det kortaste avståndet och bara gjorde nödvändiga aktiviteter och förhöll sig det extremt tydliga och konstanta mantrat: ”vid symptom, stanna hemma. Håll avstånd. Tvätta händerna ofta och noga. Minimera fysiska kontakter med människor utanför ditt hushåll. ”

Som sagt ser jag inte ångestfyllda medmänniskor som är konfunderade med mätstickan i högsta hugg. Nånstans. Har inte ens hört talas om någon som ser det som ett problem. Förutom idag då, här. Antingen är folk medvetna om att hålla avstånd eller så finns det ett mindre begåvat klientel som inte förstår eller inte vill förstå eller inte bryr si
Då har du nog levt i en bubbla här på forumet för det är något som tagits upp hur många gånger som helst i all media i Sverige.

Alltså, jag förstår hur tidningar fungerar. Vad jag inte förstår är hur personen från artikeln kunde tycka att sin egen fadäs skulle vara värd att rapportera till pressen. Kan jämföra med att jag inte riktigt förstod varför en släkting till mig pratade med lokaltidningen om att det var turbulens vid landningen på en resa hen var på.
Om nu personen tyckte det....det kanske inte var övertänkt alls.

Då har du nog levt i en bubbla här på forumet för det är något som tagits upp hur många gånger som helst i all media i Sverige.

Det är väl helt uppenbart att vi vet om att det finns folk inte fattar? Det diskuteras ju massvis av gånger i tråden.

Att vissa folk inte förstår behöver inte ha ett dugg med att instruktionerna är dåliga att göra. Sen kan jag absolut förstå att när vissa inte fattar vad 1,5-2 meter betyder tycker det känns mer behagligt att tro att det är något som är svårt för alla, men så är det helt enkelt inte.

Redan i mars eller om det var april talades det om olika mutationer och diskuterades om de hade olika egenskaper.

Jag åkte och handlade i närmsta stad på julaftons eftermiddag, första gången på en månad ungefär. Tidigare har ingen enda burit ansiktsskydd nu var det massor, kanske var fjärde person och flera hade även visir. Det här var en mindre stad i Skåne, är det likadant på andra ställen i landet?

Godmorgon! Nu är vi officiellt i lockdown igen.
Det är lite intressant den här gången, vi hade just blivit nedflyttade till tier1 i vår stad, men folk rycker verkligen bara på axlarna med ett slag trött 'jaha'. Tror inte jag hört en enda människa orka klaga, på gott och på ont.

Vi ocksa, lockdown nr 3.
Jag känner samma sak, ungefär jaha, da tar vi det här en gang till. Det är sa mkt som är öppet ända trots lockdown, fast jag förstar inte varför vissa saker far vara öppna och vissa inte.
Här har jag inte hört sa mkt klagomal pa just lockdownen, de flesta börjar tröttna och orkar inte bry sig, regeringen gör ända som dom vill och ingen förstar varför. Manga verkar ocksa därför göra som dom själva vill och inte bry sig om reglerna.

Mer klagomal da pa den testningen som planeras om 3 veckor för att kunna testa sig fri för ytterligare en vecka i halvisolering.

• Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka