Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
En del av det sunda förnuftet är ju att man fattar att bara för att vetenskapen säger 2 meter så betyder inte det att 199cm är ond bråd död och 200 cm är helt utan risk. Jag kommer således inte ringa Tegnell även om jag skulle bli smittad trots att jag håller 2.5 meter avstånd eftersom förnuftet säger mig att det inte är centimeterna som gör det hela säkert utan omständigheterna.

Även om alla hela tiden hade sagt 2 meter så kommer det fortfarande krävas ett visst mått av egen tankeförmåga, samt förmåga att inte skylla på alla andra om man inte förstår.
VA?! :eek: :confused:

Om jag håller hela 2,5 m till min nästa och blir smittad ändå kommer jag slå en pling till Herr Tegnell och skylla på honom! hans fel som inte har sagt att man kan bli smittad om man håller 2,5 m också! Det borde han varnat om!

:D

Felet är nog snarare att för många resonerar utifrån sitt egna sunda förnuft och det leder till alla möjliga konstiga teorier. Ett exempel är förklaringen om utandningsrök när det är kallt, kan man bara lite fysik förstår man hur tokigt det är.
Berätta för mig som inte förstår!
Jag är idel öra om jag kan lära mig nåt nytt!

Vilket avstånd som bör hållas är säkert solklart för människor med medicinsk eller mikrobiologisk bakgrund, men inte för alla andra. Är det samma som avståndet till en giftig orm, en nedfallen högspänningsledning eller en mindre oljebrand? Fohm skulle kunna meddela "Ett säkerhetsavstånd på xx meter är tillräckligt för alla hittills studerade virus som sprider sig med aerosoler eller luftsmitta".
Har folk med medicinsk bakgrund lättare för att förhålla sig till 1,5 till 2 meter? Jag hade ingen aning om att man tränade på avståndsbedömning i sådana yrken. Eller om det nu är minnet du syftar på, att de har lättare att minnas.

Klart de som börjar blanda in andra skydsavstånd som giftormar och nedfallan elledningar de kan får problem, men kan man inte skilja på virus och en giftorm har man onekligen problem.

Här har de stängt allt non-essential igen. Småbutiker, frisörerna, pubarna, restaurangerna får bara köra med takeaway etc etc. Hur mycket folk kommer att lyssna på det stora hela återstår att se, men just nu är ju generellt en ganska lugn period här. När julen är över brukar folk inte flänga omkring särskilt mycket, och skolorna är stängda längre än vanligt också.
Polisnärvaron vid gränsen är stor dessutom, så just att hålla nere antalet inresande från de andra länderna prioriteras i alla fall.

Allt sant är stängt här ocksa, men sport utomhus är tillatet (Skidliftar har öppnat, skidskoakning och längsskidakning osv).
Blir intressant att se hur det kommer se ut pa nyar när man inte far träffas eller vara ute efter kl 20.

Allt sant är stängt här ocksa, men sport utomhus är tillatet (Skidliftar har öppnat, skidskoakning och längsskidakning osv).
Blir intressant att se hur det kommer se ut pa nyar när man inte far träffas eller vara ute efter kl 20.
Jag var tvungen att kolla hur det ser ut här, jag hade faktiskt inte ens tänkt på det, men den näringen är ju inte ens i närheten av lika stor här förstås. De är alla stängda hur som helst. Organiserad sportverksamhet även utomhus för barn och vuxna också, men det råder i alla fall ingen begränsning på motion eller utomhusvistelse! :)
Tradigt känns det i alla fall, särskilt när vädret är så skit. I somras var det mycket påt i trädgårdarna och långvandringar och fika i skogen.
Kanske är det delvis årstiden som gör att folk helt enkelt inte har energin att bli särskilt upprörda.

Första fallet av den nya virusvarianten konstaterad i Sörmland. Inresande från UK som testat positivt. Så glad att de första vaccindoserna också anlänt. Så sjukligt trött på de här nu. Önskar och hoppas så in i bomben att folk vaccinerar sig eller fasiken lyssnar på vad sägs på presskonferenserna för som befolkningen håller på just nu de kommer krascha vår svenska sjukvård till slut. Och här har folk sprungit fram och tillbaka i affärerna hela julen inte sätt mindre folk ute bara för att de är jul ....

Första fallet av den nya virusvarianten konstaterad i Sörmland. Inresande från UK som testat positivt. Så glad att de första vaccindoserna också anlänt. Så sjukligt trött på de här nu. Önskar och hoppas så in i bomben att folk vaccinerar sig eller fasiken lyssnar på vad sägs på presskonferenserna för som befolkningen håller på just nu de kommer krascha vår svenska sjukvård till slut. Och här har folk sprungit fram och tillbaka i affärerna hela julen inte sätt mindre folk ute bara för att de är jul ....

Inte så konstigt när man ser nyheterna egentligen och man går runt i Storbritannien och intervjuvar personer som vet att stängning av gränserna kommer att ske och de kastar sig i bilar och flygplan för att komma ut ur landet och hem/bort.

Jag förstår bara inte......det är ju då man ska stanna kvar och förstå att det finns en anledning till att stänga gränserna. Det ska inte spridas vidare. Nä, då försöker man komma iväg så fort som möjligt och dra med sig viruset utomlands eller till släkten istället. För det är väl så.....att just de har ju inget virus att sprida!!?

Inte så konstigt när man ser nyheterna egentligen och man går runt i Storbritannien och intervjuvar personer som vet att stängning av gränserna kommer att ske och de kastar sig i bilar och flygplan för att komma ut ur landet och hem/bort.

Jag förstår bara inte......det är ju då man ska stanna kvar och förstå att det finns en anledning till att stänga gränserna. Det ska inte spridas vidare. Nä, då försöker man komma iväg så fort som möjligt och dra med sig viruset utomlands eller till släkten istället. För det är väl så.....att just de har ju inget virus att sprida!!?
Folk tänker inte längre en vad näsan räcker.

Berätta för mig som inte förstår!
Jag är idel öra om jag kan lära mig nåt nytt!
Den rök du ser är vattenånga i utandningsluften som kondenserar när den kyls ned utanför kroppen. Men hur och i vilken mängd det sker beror på en rad faktorer som utetemperatur, uteluftens egen luftfuktighet, mängden partiklar i luften o.s.v.

Vid ett tillfälle kanske du bara ser "rök" precis utanför munnen, vid ett annat kan det bli ett helt litet moln, men det betyder inte att i din utandningsluft med möjliga viruspartiklar i det första fallet bara når precis utanför munnen och i det andra lika långt som "molnet", den kopplingen finns inte alls.

Det enda "röken" visar om smttspridning är att du andas ut luft som sedan sprids i luften omkring dig och det tror jag nog både de med sunt förnuft och de som saknar sunt förnuft förstår utan den förklaringen. Hoppas jag i varje fall.

Det jag nu mest funderar över är vad som kommer att ske när smittan är under kontroll och alla restriktioner tagits bort, om ett halvår eller säg ett år. Kommer allting bli precis som vanligt, lika mycket resande kors och tvärs över jorden och allt annat eller kommer det här leda till någon bestående förändring i hur vi lever?

Vad gäller avstånd så tycker jag att den här filmsnutten beskriver det ganska bra...

En person på Facebook nånstans ansåg att svenska myndigheter borde se till att alla svenskar kommer hem från England, det är svenska myndigheters fel att de är instängda där nu. Varför de ens befinner sig i England mitt i en pandemi är dock ännu en obesvarad fråga... Det är ju inte direkt så att myndigheterna har uppmuntrat folk att resa till andra länder, inte ens inom Eu...

Vad gäller avstånd så tycker jag att den här filmsnutten beskriver det ganska bra...

En person på Facebook nånstans ansåg att svenska myndigheter borde se till att alla svenskar kommer hem från England, det är svenska myndigheters fel att de är instängda där nu. Varför de ens befinner sig i England mitt i en pandemi är dock ännu en obesvarad fråga... Det är ju inte direkt så att myndigheterna har uppmuntrat folk att resa till andra länder, inte ens inom Eu...
Jag tycker den typen av klipp från FHM visar på hur illa det är ställt med den myndigheten. Rent trams.

och jag tycker att det visar på ett tydligt sätt hur man kan tänka utan att ha med sig tumstocken ut
Men det är väl ingen som behöver en instruktionsvideo för att förstå vad 1,5 meters avstånd innebär? Jag kan omöjligt tro det, sen om (att) många inte bryr sig är det något helt annat och där tror jag otydligheten från FHM är en starkt bidragande orsak.

Var en lättsmält och pedagogisk video sådär för alla och envar. Inget krångel. En armlängds avstånd + en armlängds avstånd blir ungefär två meter.
Väldigt bekvämt avstånd i de allra flesta situationer tycker jag som inte är kramig. :D

Begriper mig inte heller på folk som panikartat måste 'fly landet' när det talas om lockdown, vansinnigt ansvarslöst.

Jag tycker den typen av klipp från FHM visar på hur illa det är ställt med den myndigheten. Rent trams.
Självklart, har man på sig hata FHM glasögonen så kommer allt de gör vara undermåligt. Kanske folk skulle ta dig på mer allvar om det märks att du har en mer objektiv och nyanserad bild. Som det är nu kan du komma med allvarig och befogad kritik som folk negligerar just för att du upplevs så onyanserad.

Men det är väl ingen som behöver en instruktionsvideo för att förstå vad 1,5 meters avstånd innebär? Jag kan omöjligt tro det, sen om (att) många inte bryr sig är det något helt annat och där tror jag otydligheten från FHM är en starkt bidragande orsak.
Du har ju upprepade gånger påtalat att du inte förstår, då är det väl bar med en video som är övertydlig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka