Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror också att merparten gör sitt bästa men det kommer alltid finnas olika åsikter. Och det är inte lätt att veta vad som gäller, "håll avstånd" som exempel, jag har hört armbågs lucka, armlängds lucka, en meter, två meter så vad gäller? Bussarna och tågen kör som vanligt och i bästa fall används bara vartannat säte men avståndet blir ju ändå inte större än armbågslucka ändå. Det har tvärsäkert sagts att smittan enbart är en droppsmitta och att avståndet därför kan vara kort, nu säger en del att smittan även är luftburen och smittar på längre håll inomhus.

Sen har vi munskydden, presymptomatik smitta osv.
Quod erat demonstrandum.

Jag förstår inte hur man kan säga att fhm är otydliga och har fel.

Om man har följt presskonferenserna det här året måste man har lagt märke till ärligheten som lyser.

1. Personalen är människor.
2. Pandemin är ny.
3. De använder all sin gamla kunskaper och lägger ihop det med det lilla de vet om det nya viruset + det de dag för dag lär sig om det här viruset för att ge oss råd och rekommendationer att följa.
4. De ser inte bara till viruset utan till hela folkhälsan.

De "tillåter" inte trängsel på tåg och bussar, det är svenska folket som trängs på tåg och bussar. Några för att de inte bryr sig om råden, andra för att de verkligen måste ta sig till jobbet på det viset för att de inte kan jobba hemma. Andra för att deras chefer inte tillåter dem jobba hemma trots att de kan. Och trångt blir det för att man tex drar in på tåg- och bussavgångar och tågvagnar och säger upp personal.

Jag ser ingen motstridiga i att vilja begränsa resandet nu när det finns en mutation som kan ställa till besvär. Den existerade inte när tegnell uttalade sig. Det är jobbigt att säga något alls om man är tvungen att dra upp alla framtida eventualiteter.

Klart man kan hitta motstridigheter om man vägrar se att sjukdomen och kunskapsläget förändras. Tror du det blivit klarare kommunikation om all information kommit med reservation för diverse saker som kan förändras i framtiden?
Du ser inte alls problemt i att om det kommer en ny sjukdom vi inte vet mycket om direkt går ut och gör en rad tvärsäkra uttalanden som i stort sett samtliga visar sig vara fel, att det dramatiskt kommer att minska trovärdigheten?

Det var liksom inte uttalanden i stil med att det här är en ny sjukdom och i dagsläget tror vi att det enbart är en droppsmitta men att det kan komma att ändras när vi vet mer och därför inför vi de här restriktionerna av försiktighetskäl. Utan det var tvärsäkert, det här är en droppsmitta punkt slut, alla som uttalar någon osäkerhet vet inte vad de talar och det finns bara en handull expert i världen med min kunskap. Att sen efter det ha fel sänker personens trovärdighet något enormt. Som ett av många exempel.

De "tillåter" inte trängsel på tåg och bussar, det är svenska folket som trängs på tåg och bussar. Några för att de inte bryr sig om råden, andra för att de verkligen måste ta sig till jobbet på det viset för att de inte kan jobba hemma. Andra för att deras chefer inte tillåter dem jobba hemma trots att de kan. Och trångt blir det för att man tex drar in på tåg- och bussavgångar och tågvagnar och säger upp personal.
Precis, allt är folket fel de följer ju inte rådet att hålla avstånd. Varför ens ha en folkhälsomyndighet, rådet "håll avstånd" är en säker regel för alla smittsamma sjukdomar och det borde väl statsministern själv klara av att säga.

Precis, allt är folket fel de följer ju inte rådet att hålla avstånd. Varför ens ha en folkhälsomyndighet, rådet "håll avstånd" är en säker regel för alla smittsamma sjukdomar och det borde väl statsministern själv klara av att säga.
Ja, den biten är ju rätt enkel att säga. Jag vill dock höra lite mer om hur läget ser ut och uppskattar det myndigheterna har att säga på pressträffarna, även om det som sägs ibland är osäkert. De har ingen spåkula och är inga gudar, även om det verkar som om människor vill att de ska vara det och dels ha alla riktiga och rätta svaren och dels stå till svars för att det inte blev bra, när folk inte följer råden.

Alla har haft mer eller mindre fel hela tiden och de flesta har tydligt aviserat hur osäkra kunskaperna varit och att vi hela tiden måste försöka lära oss hur det fungerar.

Det märkliga är hur man tolkar det som att ha fel många gånger, bara för att man inte kunde presentera en total kunskap dag 1 utan vare sig luckor eller detaljer som sedan visar sig inte stämma med framtida observationer och ny kunskap.

Det finns fortfarande stora brister i kunskapsläget som vi som mänsklighet försöker allt vad vi kan för att täta.
Då har du inte lyssnat på FHM:s företrädare. Och vi har helt olika sätt att se på kunskap och fakta, jag delar heller inte alls din inställning att man kan påstå hur många felaktigheter som helst utan att trovärdgheten för det man säger sjunker.

Tror du själv att det är så det normalt funkar på bussar och tåg?
Nej, så är det ju inte det har sett ut på många ställen och vid många tider.
Speciellt inte i Skåne där Skånetraffiken drog in avgångar, sa upp personal och istället för att köra med dubbla tåg på avgångar med mycket folk körde de med enkla tåg så det blev trångt ändå.

Det vill jag dock inte skälla på Tegnell för utan det får Skånetraffiken stå till svars för. De fick pengar precis som andra trafikbolag liksom, och borde väl kunna förstå bättre än att dra in avgångar och korta tågen i en pandemi där vi ska hålla avstånd.

Då har du inte lyssnat på FHM:s företrädare. Och vi har helt olika sätt att se på kunskap och fakta, jag delar heller inte alls din inställning att man kan påstå hur många felaktigheter som helst utan att trovärdgheten för det man säger sjunker.

Jag har lyssnat / läst noga eftersom jag har ett professionellt och medborgerligt ansvar att göra det. Jag har hört väldigt få tvärsäkra uttalanden. Att inte alla profetior faller in sänker inte trovärdigheten för mig, särskilt när det inte existerat bättre prognosmakare någonstans globalt.

För mig är det en naiv inställning till kunskap att myndigheter ska kunna prognostisera utfall av sjukdomar det saknas kunskap om.

Inte bara sägs det tvärsäkert, det vanliga är även att all annan kunskap som inte är i linje med deras påståenden förkastas rakt av trots att det kan vara väl underbyggd forskning av mycket meriterade forskare. Det senaste jag tänker på är hur man ganska tidigt hade starka indikationer på att smittan kraftigt var på väg upp under nu hösten allmänt i samhället eller Stocholm för att vara noga, det förkastades helt för det var bestämt att det bara skulle vara klustersmitta och vi såg ju vad som hände. Gång efter gång struntar man i den kunskap och forskning som faktiskt finns och det är sorgligt att se hur illa det sköts.

Nej, så är det ju inte det har sett ut på många ställen och vid många tider.
Speciellt inte i Skåne där Skånetraffiken drog in avgångar, sa upp personal och istället för att köra med dubbla tåg på avgångar med mycket folk körde de med enkla tåg så det blev trångt ändå.

Det vill jag dock inte skälla på Tegnell för utan det får Skånetraffiken stå till svars för. De fick pengar precis som andra trafikbolag liksom, och borde väl kunna förstå bättre än att dra in avgångar och korta tågen i en pandemi där vi ska hålla avstånd.
Självklart har Skånetrafiken ett direkt ansvar för sina tåg och bussar, men det är så här det blir när ingen riktigt vet vad som gäller.

Du ser inte alls problemt i att om det kommer en ny sjukdom vi inte vet mycket om direkt går ut och gör en rad tvärsäkra uttalanden som i stort sett samtliga visar sig vara fel, att det dramatiskt kommer att minska trovärdigheten?

Det var liksom inte uttalanden i stil med att det här är en ny sjukdom och i dagsläget tror vi att det enbart är en droppsmitta men att det kan komma att ändras när vi vet mer och därför inför vi de här restriktionerna av försiktighetskäl. Utan det var tvärsäkert, det här är en droppsmitta punkt slut, alla som uttalar någon osäkerhet vet inte vad de talar och det finns bara en handull expert i världen med min kunskap. Att sen efter det ha fel sänker personens trovärdighet något enormt. Som ett av många exempel.
Det hade varit jätteproblematiskt, men det har inte skett. Från folkhälsomyndigheten har man hela tiden tjatat om att det är en ny sjukdom, att man utgår från dagens kunskap och förhållanden och att det kan ändras snabbt. Det var därför jag påtalade bekymret med att klämma in alla reservationer i varenda mening, gör man inte det kan folk som du missa det eller välja att missa det och påstå att man varit tvärsäkra.

Det finns en komplikation till, man måste ge tydliga besked vad som gäller, det går inte att säga att det är okej att resa så länge viruset inte muterar till det värre men muterar det och blir snällare så åk gärna och ta med de "bättre" stammarna hem, att man bör nog tvätta händerna - men vi återkommer om 3 månader och talar om om rådet var det rätta. Att man ska hålla 1,5 meters avstånd, men det kanske behövs 3 meter eller 1, vi har inte studerat det närmre men håll det rätta avståndet vad du nu är osv.

Det hade varit jätteproblematiskt, men det har inte skett. Från folkhälsomyndigheten har man hela tiden tjatat om att det är en ny sjukdom, att man utgår från dagens kunskap och förhållanden och att det kan ändras snabbt.

Det var därför jag påtalade bekymret med att klämma in alla reservationer i varenda mening, gör man inte det kan folk som du missa det eller välja att missa det och påstå att man varit tvärsäkra.

Det finns en komplikation till, man måste ge tydliga besked vad som gäller, det går inte att säga att det är okej att resa så länge viruset inte muterar till det värre, att man bör nog tvätta händerna - men vi återkommer om 3 månader och talar om om rådet var det rätta. Att man ska hålla 1,5 meters avstånd, men det kanske behövs 3 meter eller 1, vi har inte studerat det närmre men håll det rätta avståndet vad du nu är osv.
Jag tror du refererar till det senaste med mutationen som sprids i UK? Jag har inte följt vad som sagts under den senaste månaden eller så och vilka regler som införts, jag berörs inte själv av dem.

Hade du föredragit om de höll tyst? Det är nog det enda sättet att inte ge felaktiga råd i början av en ny pandemi.
Knappast, och sen är det inte som en del tror att hela resten av världens forskare inte begriper någonting. Mycket av det som påståtts och sedan visat sig vara har varit väldigt dåligt underbyggt vetenskapligt.

Jag tror du refererar till det senaste med mutationen som sprids i UK? Jag har inte följt vad som sagts under den senaste månaden eller så och vilka regler som införts, jag berörs inte själv av dem.
Nej jag refererar inte till någon specifik mutation. Mutationer sker ständigt. De flesta saknar betydelse vissa gör sjukdomar värre och andra lindrigare. Jag skulle kunnat säga exakt samma sak för ett år sedan, innan covid var känt.

Knappast, och sen är det inte som en del tror att hela resten av världens forskare inte begriper någonting. Mycket av det som påståtts och sedan visat sig vara har varit väldigt dåligt underbyggt vetenskapligt.
Så du menar att resten av världens forskare har rätt? ( om vi nu bortser från att FHM inte forskar något alls). Konstigt då att de inte är eniga och få länder om något har exakt samma strategi.

Nej jag refererar inte till någon specifik mutation. Mutationer sker ständigt. De flesta saknar betydelse vissa gör sjukdomar värre och andra lindrigare. Jag skulle kunnat säga exakt samma sak för ett år sedan, innan covid var känt.
Då är jag inte med alls på vad du menar. Det är först nu det verkar ha dykt upp en mutation som beter sig annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka