Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är helt, bortom allt tvivel, säker på att det aldrig kommer bli som innan pandemin. Vi kommer inte att återgå i arbetsvanor, resemönster etc. Varför? För att människor har kommit på att de vill andra saker.
Jag hoppas att du har rätt! Det skulle vara till nytta för klimatet.
Jag är mera pessimistisk och tror att det kommer lätt återgå till det vanliga.

Jag hoppas att du har rätt! Det skulle vara till nytta för klimatet.
Jag är mera pessimistisk och tror att det kommer lätt återgå till det vanliga.

Jag tror det kommer återgå till det vanliga i mångt och mycket men det kommer ta ett bra tag, vissa saker kommer nog inte gå tillbaka, jag hoppas att vi blir duktigare på att ifrågasätta varför företag måste åka runt på möten som kan tas digitalt och sånt dock.

Jag tror det kommer återgå till det vanliga i mångt och mycket men det kommer ta ett bra tag, vissa saker kommer nog inte gå tillbaka, jag hoppas att vi blir duktigare på att ifrågasätta varför företag måste åka runt på möten som kan tas digitalt och sånt dock.

I mitt jobb har vi lidit ganska hårt av att inte kunna resa och träffas, eftersom nästan alla våra kunder är utomlands och vi säljer dyra fysiska produkter som kräver mycket integration , men givet att vi har gjort noll resor sedan i mars , har vi ändå lyckats fixa det mesta hyfsat. Jag tror inte vi kommer gå tillbaka till mer än 25% av det forna resandet. Det är helt enkelt för ineffektivt i de fall de digitala alternativen är nästan lika bra. Och givet ”tvånget” av pandemin har vi utvecklat smarta distansmetoder vi knappt kunde drömma om i januari 2020.

Det är helt enkelt för ineffektivt i de fall de digitala alternativen är nästan lika bra. Och givet ”tvånget” av pandemin har vi utvecklat smarta distansmetoder vi knappt kunde drömma om i januari 2020.

Det här är nyckeln. Vi har löst den knuten och människor har också i många fall hittat en annan lunk där hemarbetet är en fördel. Kanske inte 5 dagar i veckan, men i alla fall 3 dagar hemifrån och 2 dagar från kontoret för att beta av möten etc.

Det är inte försvarbart för ekonomin och miljön att resa så som vi gjort tidigare. Vi hittar nya vägar framåt, för det krävs för överlevnad.

@Hippocampus det känns som svensken eller många iallafall anser att allt som inte är förbjudet enligt lag är tillåtet och att restriktioner och rekommendationer behöver man inte följa. Du såg ju ett ypperligt exempel på det i ft ringen när tävlingsstoppet kom.

Jag fattar inte hur man ens kan tänka att man får välja själv i varje situation och göra som man vill. Inte konstigt smittan sprids.

@Hippocampus det känns som svensken eller många iallafall anser att allt som inte är förbjudet enligt lag är tillåtet och att restriktioner och rekommendationer behöver man inte följa. Du såg ju ett ypperligt exempel på det i ft ringen när tävlingsstoppet kom.

Jag fattar inte hur man ens kan tänka att man får välja själv i varje situation och göra som man vill. Inte konstigt smittan sprids.
Följer inte Ft-ringen men har ju följt resonemanget nere hos oss. Man blir ju mörkrädd för mindre. Finns det ett kryphål så hittar folk det och utnyttjar det helt utan skam.

Nä. Jag KAN inte känna något medlidande. Det är det typiska "vi-skulle-bara"...... :banghead:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41b1Oe/fridas-sambo-avvisades-vid-gransen-kanns-ruttet

Jag KAN inte förstå hur man vill åka och riskera att smitta andra!
Hur går ordspråket
Hellre vara tyst och misstänkas vara idiot än öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Hur var det nu? inte resa, inte träffa folk som du annars inte träffar i vardagen är ju i detta fallet dom 2 stora.
Är ju just för folk som dessa som hårdare regler måste till. Buhu som inte kan fira jul som vanligt, väx upp ni är inte ensamma om det i år.

Fast egentligen är det ju en lag. Allt går från Smittskyddslagen där det står ”1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar”.
Allt som folkhälsomyndigheten säger utgår ju från detta. Det de gör är att de hjälper oss att hitta rimliga åtgärder så vi ska slippa tänka ut själva vilka åtgärder jag måste ta.
Men det verkar inte hjälpa. Tydligen måste man bli bötfälld bara man sticker ut näsan från dörren för annars följer inte folk lagen...

en helt annan sak är att på alla våra möten så hör man hur trötta alla är, vissa gråter nästan och det är riktigt tufft för många. Och då är det inte sjukhuspersonal utan flertal ”glömda” grupper som städpersonal, krisberedskapspersonal, kostpersonal, chefer inom socialtjänst, andra chefer, personer som håller på med skyddsutrustning osv. Sen pratas det om att man måste ha en robusthet och det stämmer, men det här är så extremt tufft.

önskar att alla hjälper till!

Fast egentligen är det ju en lag. Allt går från Smittskyddslagen där det står ”1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar”.
Allt som folkhälsomyndigheten säger utgår ju från detta. Det de gör är att de hjälper oss att hitta rimliga åtgärder så vi ska slippa tänka ut själva vilka åtgärder jag måste ta.
Men det verkar inte hjälpa. Tydligen måste man bli bötfälld bara man sticker ut näsan från dörren för annars följer inte folk lagen...

en helt annan sak är att på alla våra möten så hör man hur trötta alla är, vissa gråter nästan och det är riktigt tufft för många. Och då är det inte sjukhuspersonal utan flertal ”glömda” grupper som städpersonal, krisberedskapspersonal, kostpersonal, chefer inom socialtjänst, andra chefer, personer som håller på med skyddsutrustning osv. Sen pratas det om att man måste ha en robusthet och det stämmer, men det här är så extremt tufft.

önskar att alla hjälper till!
Det upplägg vi har i Sverige innebär ju frihet under ansvar. Något som går att ha så länge som var och en håller sig uppdaterad och följer nyhetsrapporteringen, anpassar sig eget agerande i enlighet med gällande restriktioner och visar hänsyn till sina medmänniskor, för att vi som nation ska lyckas ta oss igenom sådana här kriser som drabbar oss på bred front. Ett upplägg att vara tacksam för och något att vara rädd om.

Givetvis, men min kommentar gällde att gråta ut i pressen att det skulle vara deras val. Det kan vara en mycket motvillig intervju som är helt oövertänkt.
Tror inte denna och liknande artiklar kommit till genom att dom intervjuade inser hur pinsamt det är och vägrar vara med genom att säga nej tack inte intresserad upprepade gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka