Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu var det videon som diskuterades och den är väl tillgänglig för alla, jag hade inga problem att se den. Men varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte skrivit att skyltarna och golvmarkeringarna som finns är otydliga.

Det som är otydligt är varför avståndet man uppmanas till att hålla är olika, 2 m på ett ställe, 1 m på ett annat osv.

Kan DU SJÄLV ge en bra förklaring till varför det bara behövs 1 meters avstånd till främmande människor inomhus i en ofta trång restaurang med lågt i tak för att inte riskera smittas men det krävs 2 meter i ett enormt stort varuhus med sex meters takhöjd?

Avståndet är inte den enda otydligheten, nu är det kanske ändrat, men det hävdades länge från FHM:s håll att man inte är smittsam under inkubationstiden, det är först när man börjar få symptom som man är smittsam. Men om man känner sig helt frisk och inte själv är rädd för att smittas varför skall man då hålla avstånd, man kan ju inte smitta någon? Det var såklart helt fel info som gavsoch vi vet nu att man t.o.m. kan vara mera smittsam innan man får symptom, men sådan felaktig information hänger kvar och gör också att en del struntar i råden om avstånd.
Tolkar jag dig rätt? Du anser att 0,5-1 meter är skillnaden mellan smittspridning och inte?

Eller räcker det kanske med att försöka hålla avstånd - med eller utan tumstock?

Inte ta vaccin pga religion???

Det är ingen världsreligion som motsätter sig vaccin. Det är bara stollar i sekter. Sekter med extrem hållning finns inom alla religioner.

Gissar att du tänker du på extrem-kristna som Laestadianerna och liknande.

De här sekterna har rätt så få medlemmar, så det lär inte spela någon roll för helheten.
Vaccinet innehåller gris tydligen. Det verkar få många muslimer att inte ta det.

Inte ta vaccin pga religion???

Det är ingen världsreligion som motsätter sig vaccin. Det är bara stollar i sekter. Sekter med extrem hållning finns inom alla religioner.

Gissar att du tänker du på extrem-kristna som Laestadianerna och liknande.

De här sekterna har rätt så få medlemmar, så det lär inte spela någon roll för helheten.

Ingen världsreligion motsätter sig vaccin på övergripande nivå, men det innebär inte att specifika grupper där motstånd finns inte kan vara så stora på vissa ställen att det inte innebär problem.

Katolska grupper kan t ex vara ovilliga att ta vaccin pga att de tror att vaccin innehåller DNA från döda foster - trots att katolska kyrkan öppet uttryckt stöd för vaccin.

Det är inte bara små, extrema sekter där religion kan spela roll för valet att inte vaccinera sig. Tyvärr.

Det verkar framför allt vara ryktesspridning angående grisgelatin i vaccinerna. Tydligen används det i något av de vacciner som framställts i Kina, men varken Pfizer, Moderna eller Astra Zenecas vacciner innehåller animaliskt gelatin som jag förstod det.
Jag hittar mest tidningsartiklar och framför allt från indien.
https://www.indiatvnews.com/news/india/aaj-ki-baat-december-23-rajat-sharma-blog-post-opinion-673669

Mao precis den där ryktesspridningen som får folk att avstå från vaccinering helt i onödan, oavsett om det gäller religion, tron att vaccin skulle kunna ge autism eller något annat.

Om det stämmer att det bara är Kina som tillverkar ett vaccin med grisgelatin får iofs jag svårt att inte tänka i de lätt konspirationsteoretiska banorna att det finns en anledning till det. Kina är ju inte direkt kända för att gilla sin muslimska minoritetsbefolkning.

Mao precis den där ryktesspridningen som får folk att avstå från vaccinering helt i onödan, oavsett om det gäller religion, tron att vaccin skulle kunna ge autism eller något annat.

Om det stämmer att det bara är Kina som tillverkar ett vaccin med grisgelatin får iofs jag svårt att inte tänka i de lätt konspirationsteoretiska banorna att det finns en anledning till det. Kina är ju inte direkt kända för att gilla sin muslimska minoritetsbefolkning.

Intressant. Jag chattade med en av mina vänner i Egypten härom kvällen. De hade tydligen redan fått vaccin ”the Chinese one”.

Det verkar framför allt vara ryktesspridning angående grisgelatin i vaccinerna. Tydligen används det i något av de vacciner som framställts i Kina, men varken Pfizer, Moderna eller Astra Zenecas vacciner innehåller animaliskt gelatin som jag förstod det.
Jag hittar mest tidningsartiklar och framför allt från indien.
https://www.indiatvnews.com/news/india/aaj-ki-baat-december-23-rajat-sharma-blog-post-opinion-673669
Det råder tydligen delade meningar om det ska finnas eller inte.

Var finns det krav för vaccineringar?
Det är ju inte ens överallt de gör en vanlig registerkontroll??
Österrike
Min vän har nyligen börjat en utbildning till undersköterska. Innan hon fick börja fick hon genomga flera hälsoundersökningar och undersöka om hon hade skydd mot vissa sjukdomar, bla Hepatit B (genom blodprov).
För att fa göra praktik maste hon även skriva pa papper om att hon förbinder sig för vissa vaccinationer, tex influensa.

Covidvaccin kan alltsa läggas till i nya anställnings/praktikavtal men inte läggas till i redan befintliga om jag har förstat rätt.

Det är så intressant(och oroande) det där att vaccinsituationen kan skilja sig så mellan olika europeiska länder och också att bakgrunden till att folk inte vaccinerat sig(eller sina barn) verkligen inte är enhetlig.

I Nederländerna är det t ex främst i "bibelbältet" som folk inte är vaccinerade, d v s ortodoxa protestanta.
I bibelbältet kör de ju pay and jump när hela landet ligger nere..

Fast det är ju många som inte kan ta vaccin pga allergi och religion tex. Jag undrar om dom verkligen kan nekas att tex flyga. Sedan kan nog många länder ha som krav att man måste vara vaccinerad för att få komma in i landet.
Det finns ju redan länder som har sådana krav när det gäller tex gula febern...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka