Tolkar jag dig rätt? Du anser att 0,5-1 meter är skillnaden mellan smittspridning och inte?Nu var det videon som diskuterades och den är väl tillgänglig för alla, jag hade inga problem att se den. Men varför ställer du den frågan till mig? Jag har inte skrivit att skyltarna och golvmarkeringarna som finns är otydliga.
Det som är otydligt är varför avståndet man uppmanas till att hålla är olika, 2 m på ett ställe, 1 m på ett annat osv.
Kan DU SJÄLV ge en bra förklaring till varför det bara behövs 1 meters avstånd till främmande människor inomhus i en ofta trång restaurang med lågt i tak för att inte riskera smittas men det krävs 2 meter i ett enormt stort varuhus med sex meters takhöjd?
Avståndet är inte den enda otydligheten, nu är det kanske ändrat, men det hävdades länge från FHM:s håll att man inte är smittsam under inkubationstiden, det är först när man börjar få symptom som man är smittsam. Men om man känner sig helt frisk och inte själv är rädd för att smittas varför skall man då hålla avstånd, man kan ju inte smitta någon? Det var såklart helt fel info som gavsoch vi vet nu att man t.o.m. kan vara mera smittsam innan man får symptom, men sådan felaktig information hänger kvar och gör också att en del struntar i råden om avstånd.
Eller räcker det kanske med att försöka hålla avstånd - med eller utan tumstock?