Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tycker ni om den pandeminlagen?
Lagrådsremissen är på 121 sidor och jag tycker den är bra. Jag tror att en styrka är att den faktiskt är tidsbegränsad, då finns det mindre chans att sådana åtgärder kan missbrukas.
Det som ska bli intressant är att Länsstyrelsen ska utöva tillsynen och om det ska börja gälla om typ 2 veckor så måste verkligen Länsstyrelserna snabb-rekrytera folk även om det kanske finns ett överkapital med folk just nu på några Länsstyrelser.

Lagrådsremissen är på 121 sidor och jag tycker den är bra. Jag tror att en styrka är att den faktiskt är tidsbegränsad, då finns det mindre chans att sådana åtgärder kan missbrukas.
Det som ska bli intressant är att Länsstyrelsen ska utöva tillsynen och om det ska börja gälla om typ 2 veckor så måste verkligen Länsstyrelserna snabb-rekrytera folk även om det kanske finns ett överkapital med folk just nu på några Länsstyrelser.
En lag som denna måste vara tidsbegränsad. Själv är jag mkt mkt skeptisk och ifrågasätter varför lagen föreslås gälla under ett helt år. En lag som denna med så ingripande åtgärder bör ha kortare giltighetstid och som istället kan förlängas vid behov.

Ja, smittskyddet eller liknande, arbetsplatsen? Tänkte eftersom man måste namnge alla man träffat etc till smittspårning.

Arbetsplatsen kan ju "straffa dig" genom att inte betala sjuklön eller möjligen genom att hävda misskötsel om du äventyrat hälsan hos dina medarbetare och/eller vägrar delta i smittspårning. Det senare är väl i of s lagstadgat?

Arbetsplatsen kan ju "straffa dig" genom att inte betala sjuklön eller möjligen genom att hävda misskötsel om du äventyrat hälsan hos dina medarbetare och/eller vägrar delta i smittspårning. Det senare är väl i of s lagstadgat?

Hittade mer info härhttps://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/

Du är tydligen skyldig att testa dig.

"Det finns också några få sjukdomar som även klassas som samhällsfarliga. Det är bland annat ebola och covid-19."

"Om du inte följer lagen
Enligt lagen kan du tvingas till undersökning om du inte testar dig, trots att du misstänks ha en allmänfarlig sjukdom. Det kan till exempel vara att du upprepade gånger har kallats till provtagning i samband med en smittspårning, men inte kommer. Då kan du riskera att bli hämtad av polis för att undersökas.

Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam.

Det är mycket ovanligt både med tvångsundersökningar och med tvångsisoleringar. Det krävs först ett domstolsbeslut. Det är regionens smittskyddsläkare som ansöker om det hos förvaltningsrätten.
Du kan överklaga ett sådant beslut. Du har också rätt till en stödperson om du tvångsvårdas."

Varför skulle arbetsplatsen straffa någon för att denne inte tagit coronatest men stannat hemma och isolerat sig?

Nä, men man kan bli straffad om man medvetet sprider covid-19.
Personen jag pratar med hävdar att om man inte ställer upp på provtagning (även personer som bor hemma ensamma pensionärer) kan bli hämtade av polis och kastad in i finkan om "coronapolisen" kommer :confused: och att man kan bli angiven som smittad av vem som helst :confused:

Känns lite överdrivet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka