Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Personen jag pratar med hävdar att om man inte ställer upp på provtagning (även personer som bor hemma ensamma pensionärer) kan bli hämtade av polis och kastad in i finkan om "coronapolisen" kommer :confused: och att man kan bli angiven som smittad av vem som helst :confused:

Känns lite överdrivet?

I sak är det ju sant, om en i en smittskyddsutredning kan befaras smittad och det begärs provtagning. Men ovanstående scenario är ju helt uteslutet.

Smittspårningen utgår ju från någon som är konstaterat smittad, inte genom random fingerpekande.

Hittade mer info härhttps://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/

Du är tydligen skyldig att testa dig.

"Det finns också några få sjukdomar som även klassas som samhällsfarliga. Det är bland annat ebola och covid-19."

"Om du inte följer lagen
Enligt lagen kan du tvingas till undersökning om du inte testar dig, trots att du misstänks ha en allmänfarlig sjukdom. Det kan till exempel vara att du upprepade gånger har kallats till provtagning i samband med en smittspårning, men inte kommer. Då kan du riskera att bli hämtad av polis för att undersökas.

Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam.

Det är mycket ovanligt både med tvångsundersökningar och med tvångsisoleringar. Det krävs först ett domstolsbeslut. Det är regionens smittskyddsläkare som ansöker om det hos förvaltningsrätten.
Du kan överklaga ett sådant beslut. Du har också rätt till en stödperson om du tvångsvårdas."
Fast gäller det verkligen covid? Med tanke på att det likväl kan vara förkylning, tänker jag. Jag känner till några som inte velat testa sig men stannat hemma tills de varit helt friska. Är det alltså fel?

Fast gäller det verkligen covid? Med tanke på att det likväl kan vara förkylning, tänker jag. Jag känner till några som inte velat testa sig men stannat hemma tills de varit helt friska. Är det alltså fel?

Som du ser i klippet är Covid klassad som allmänfarlig. Sedan vill de väl ha kontroll på smittspridningen och omfattningen, men jag vet inte om en fortfarande uppmanas att testa sig om en har symptom. Det har ju skiftat med tid den rekommendationen, om en bara ska utgå från att en har och isolera sig etc eller om en ska gå iväg och testa sig.

Personen jag pratar med hävdar att om man inte ställer upp på provtagning (även personer som bor hemma ensamma pensionärer) kan bli hämtade av polis och kastad in i finkan om "coronapolisen" kommer :confused: och att man kan bli angiven som smittad av vem som helst :confused:

Känns lite överdrivet?

Låter väldigt överdrivet. Ett coronatest gör ju ingen skillnad om personen ändå stannar hemma och isolerar sig som om hen var konstaterat sjuk i covid-19.

Det kan ju vara ganska bökigt att testa sig också, här där jag bor måste man antingen ha egen bil eller så måste man krångla med ombud som ska hämta ut och lämna testet för att sedan åka tillbaka med det, och är ens närstående också sjuka osv så blir det möjligen ännu krångligare?

Som du ser i klippet är Covid klassad som allmänfarlig. Sedan vill de väl ha kontroll på smittspridningen och omfattningen, men jag vet inte om en fortfarande uppmanas att testa sig om en har symptom. Det har ju skiftat med tid den rekommendationen, om en bara ska utgå från att en har och isolera sig etc eller om en ska gå iväg och testa sig.
Ok. Inte helt lätt då inte alla landsting har kunnat testa i ordentlig utsträckning heller. Tror det nyligen var Östergötland tex.

Ok. Inte helt lätt då inte alla landsting har kunnat testa i ordentlig utsträckning heller. Tror det nyligen var Östergötland tex.

Det är detta som gör mig väldigt osäker om rekommendationen f n. Å andra sidan blir det ju väldigt trist att inte uppmärksamma ökad spridning (fler smittade) tillräckligt tidigt för att sätta in åtgärder (se läget nu). Lite som att blunda för verkligheten.

Nu är ju siffran lägre (antal nysmittade) men det handlar ju om att testkapaciteten varit lägre under helgerna.

Det kan ju vara ganska bökigt att testa sig också, här där jag bor måste man antingen ha egen bil eller så måste man krångla med ombud som ska hämta ut och lämna testet för att sedan åka tillbaka med det, och är ens närstående också sjuka osv så blir det möjligen ännu krångligare?
Så är det här också. Jag som inte har så många i min närhet och inte kan köra till närmaste sjukhus. Har tagit två test med hjälp av en kompis, det fungerade den gången. Egentligen skulle jag "personaltestas på sjukhus, men jag kunde inte ta mig dit, så det blev självtest via ombud.

Det är detta som gör mig väldigt osäker om rekommendationen f n. Å andra sidan blir det ju väldigt trist att inte uppmärksamma ökad spridning (fler smittade) tillräckligt tidigt för att sätta in åtgärder (se läget nu). Lite som att blunda för verkligheten.

Nu är ju siffran lägre (antal nysmittade) men det handlar ju om att testkapaciteten varit lägre under helgerna.
Ja jag tycker absolut att alla ska testa sig vid symptom. Tycker absolut det finns poäng med det.

En lag som denna måste vara tidsbegränsad. Själv är jag mkt mkt skeptisk och ifrågasätter varför lagen föreslås gälla under ett helt år. En lag som denna med så ingripande åtgärder bör ha kortare giltighetstid och som istället kan förlängas vid behov.
fast det stämmer inte. Det är olika delar som gäller olika länge.

Känns lite överdrivet?
I teorin finns befogenheten för smittskyddsläkaren att besluta om tvångstestning. Det används typ om man har konstaterat HIV-smittade personer som anger en viss person som deras troliga smittkälla och hen inte medverkar frivilligt i smittspårningsarbetet.
Men då ska man väl först få ett beslut med föreläggande och det är om man vägrar följa det som polisen kan hämta en för att verkställa beslutet med tvång. Det dyker liksom inte upp folk hux flux och och tvångshämtar för testning.

Så aktiv och detaljerad smittspårning görs inte av corona, så i realiteten är det osannolikt scenario att någon ska tas till tvångstestning för det.

Vad tycker ni om den pandeminlagen?
Jag tycker det JO skrev var väldigt bra. Kort och översiktlig genomgång av viktiga grundprinciper som man åsidosätter mer än vad som är motiverat.
Samtidigt som förståelsen finns för att det behövs en lag så bör man för den sakens skull inte släppa igenom lösningar som är ogenomtänkta till sin utformning och delvis för långtgående i relation till syftet.

Nedan JOs sammanfattning, med min fetning. https://www.jo.se/Global/Remissyttranden/Remissyttrande R_144-2020.pdf (bara fem sidor, för den som vill läsa hela)
Det är givetvis mycket angeläget att staten har möjlighet att vidta adekvata och nödvändiga åtgärder för att skydda människors liv och hälsa genom att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. Jag har stor förståelse för att sådana åtgärder kan behöva vara ingripande och med ge flexibilitet på olika nivåer samt i vissa fall innebära begränsningar av grundläggande fri-och rättigheter.

Det förslag som presenteras i promemorian innebär dock en långtgående delegation av normgivningskompetens från riksdagen till regeringen,och i vissa fall vidare till olika förvaltningsmyndigheter på nationell, regional och lokal nivå. Det är viktigt att en lagreglering av det slaget är förutsebar,förenlig med grundläggande konstitutionella principer och innehåller mekanismer som säkerställer dels riksdagens ställning i förhållande till regeringen, dels att åtgärderna inte blir för långtgående i de enskilda fallen. Sådana rättssäkerhetsgarantier kan exempelvis vara att föreskrifterna haren begränsad giltighetstid, att de ska underställas riksdagens respektive regeringens prövning och att det finns möjlighet att överklaga enskilda beslut.

Min uppfattning är att det aktuella lagförslaget, med hänsyn till dess breda tillämpningsområde och begränsade kontrollmekanismer, inte uppfyller de högt ställda krav som bör ställas på en lagreglering av det här slaget. Jag anser även att flera frågor behöver belysas närmare. Mot den bakgrunden avstyrker jag förslaget i dess nuvarande form. Mina synpunkter utvecklas nedan

Lagrådsremissen är på 121 sidor och jag tycker den är bra.
Har du någon länk till var man kan läsa lagrådsremissen?

Hittade mer info härhttps://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/

Du är tydligen skyldig att testa dig.

"Det finns också några få sjukdomar som även klassas som samhällsfarliga. Det är bland annat ebola och covid-19."

"Om du inte följer lagen
Enligt lagen kan du tvingas till undersökning om du inte testar dig, trots att du misstänks ha en allmänfarlig sjukdom. Det kan till exempel vara att du upprepade gånger har kallats till provtagning i samband med en smittspårning, men inte kommer. Då kan du riskera att bli hämtad av polis för att undersökas.

Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam.

Det är mycket ovanligt både med tvångsundersökningar och med tvångsisoleringar. Det krävs först ett domstolsbeslut. Det är regionens smittskyddsläkare som ansöker om det hos förvaltningsrätten.
Du kan överklaga ett sådant beslut. Du har också rätt till en stödperson om du tvångsvårdas."
Om den skyldighet finns då faller den i många regioner i sverige på att det inte är möjligt att testa sig överallt. Min lillebror bor i Linköping och där tex testas (åtminstone i slutet av november) endast riskgrupper, sjukvårdspersonal och så. Han och hans fru fick inte testa sig när de var sjuka.

Jag tycker det JO skrev var väldigt bra. Kort och översiktlig genomgång av viktiga grundprinciper som man åsidosätter mer än vad som är motiverat.
Samtidigt som förståelsen finns för att det behövs en lag så bör man för den sakens skull inte släppa igenom lösningar som är ogenomtänkta till sin utformning och delvis för långtgående i relation till syftet.

Nedan JOs sammanfattning, med min fetning. https://www.jo.se/Global/Remissyttranden/Remissyttrande R_144-2020.pdf (bara fem sidor, för den som vill läsa hela)

Har du någon länk till var man kan läsa lagrådsremissen?
Den är från 18 december och tydligen har en hel del ändras sedan dess i förslaget.

Om den skyldighet finns då faller den i många regioner i sverige på att det inte är möjligt att testa sig överallt. Min lillebror bor i Linköping och där tex testas (åtminstone i slutet av november) endast riskgrupper, sjukvårdspersonal och så. Han och hans fru fick inte testa sig när de var sjuka.
Östergötland hade problem med utrustning, vilket gjorde att inte alla kunde testas. Därav begränsade man vilka som fick testas, men sedan någon vecka får alla över 18 testas igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka