Om du tittar på datumet så står det 28:e. Det var alltså igår som regeringen skickade iväg det till Lagrådet. De har inte skrivit sitt yttrande ännu. (var det som jag också missförstod och trodde @Hippocampus hade läst deras svar)Jag kan tyvärr inte via den länken hitta yttrande från Lagrådet gällande hur Lagrådet ser på lagförslaget. Mkt märkligt. Jag kan heller inte hitta lagrådets yttrande på deras hemsida - som om de inte har gjort något yttrande, vilket vore extremt märkligt. Lagrådet måste ju ha avgett ett yttrande gällande detta lagförslag . Måste vara jag som bara inte hittat det.
De gör alltså "teknisk" granskning som brukar vara det sista före det går till riksdagen för beslut. Efter den vanliga remissrundan där alla möjliga kan ha åsikter om syften och konsekvenser, ifall man alls bör reglera på det sätt som föreslås osv. Lagrådet ska väl egentligen inte ha politiska åsikter om innehållet i lagen, men granska om den fungerar att tillämpa, inte är skriven så det blir tolkningsproblem, inte krockar med andra lagar och liknande saker.