Såg precis detta, ska visas på tv i Australien i morgon.... funderar på hur vinklat det kommer vara...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg precis detta, ska visas på tv i Australien i morgon.... funderar på hur vinklat det kommer vara...
Visa bifogad fil 53415
Man undrar ju varför det hela tiden kallas för ett svenskt "experiment".Såg klippet och det verkar vara en sensationslysten take som jag antar kommer att paras ihop med de ganska utbredda missuppfattningarna som finns. Man blir ändå lite intresserad över att någon uttrycker att det inte finns någon scientific background för den strategi som valts. Det verkar liksom helstolligt.
Nu är jag inte epidemiolog eller läkare, men visst finns det gott stöd i att fysisk distansering och isolering av riskgrupper hjälper att bromsa smittspridning av virus och minska risken för dödliga utfall?
(Om de ens andas att strategin varit flockimmunitet så blir jag mest bara uppgiven. Hur många gånger ska en direkt osanning och felaktighet få upprepas i syfte att skapa sensation?)
Precis. Vilket talar för att det egentligen inte är lockdown som man är ute efter.Vare sig Island eller Sverige hade någon lockdown så det slirar lite med ”the Nordic nation” om det är vad man vill undersöka.
Nej precis. Sen har kritikerna dålig koll eller ignorerar det faktum att lockdown fungerat mycket olika bra. Italien, uk och Frankrike har knappast bättre koll på smittan än vi utan är på liknande nivå trots lockdown, vi är i och för sig i lite olika faser då Sverige ligger några veckor efter. Och effekterna av åtgärderna Sverige tagit är extremt olika i olika landsdelar, troligen delvis beroende på initial mängd smitta.Precis. Vilket talar för att det egentligen inte är lockdown som man är ute efter.
Island "utrotade" smittan, vilket gör dem lyckade i andras ögon.
Jag tror mycket av det här handlar om att folk går med en mental bild om att utrotning är ett mål och sedan värderar allt som kommer närmare målet som bättre. Enbart det specifika målet. Helt utan reflektion eller helhetsperspektiv.
När vi konstaterar att utrotning inte är möjlig (utom på platser med unika och gynnsamma förutsättningar som Island, NZ) så handlar det om att hantera en situation med smitta (inte bara hantera smittan!).
Både strategier och utvärdering av resultat bör då handla om situationen som helhet och inte bara om smittal. Det är det som våran strategi är avsedd att göra och det är det som den bör utvärderas ifrån.
Det tycker jag är en av poängerna som FHM gjort bra, att de förmedlat att det är avvägda helhetsmål som de laborerar med. Har inte koll på andra länder men gissar de har haft mer vikt på bekämpa smitta till varje pris (för att motivera införande resp. följsamhet för hårda regler).
Tänker folk matade med den mentaliteten då inte kan se vad poängen svenska perspektivet är om det inte ges ordentlig förklaring om grundläggande perspektivskillnaden - och det verkar de ju inte få.
Det skulle lika gärna gå att göra ett reportage om Island och genom det visa upp hur onödig och fel lockdown strategin var som inte lyckades med utrotningen och dessutom hade värre samhällskonsekvenser. Men det är inte vad som önskas i dessa länder...
Såg klippet och det verkar vara en sensationslysten take som jag antar kommer att paras ihop med de ganska utbredda missuppfattningarna som finns. Man blir ändå lite intresserad över att någon uttrycker att det inte finns någon scientific background för den strategi som valts. Det verkar liksom helstolligt.
Nu är jag inte epidemiolog eller läkare, men visst finns det gott stöd i att fysisk distansering och isolering av riskgrupper hjälper att bromsa smittspridning av virus och minska risken för dödliga utfall?
(Om de ens andas att strategin varit flockimmunitet så blir jag mest bara uppgiven. Hur många gånger ska en direkt osanning och felaktighet få upprepas i syfte att skapa sensation?)
Fast ingen har flyttat ansvaret till kommuner och landsting, inte nu i vart fall utan det har skett genom tidigare reformer för många år sedan, det är kommuner och landstings ansvar, möjligen kunde man flyttat det från dem men det skulle kräva att man bygger upp en ny organisation och knappast något man gör i en handvändning under en pandemi.Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?
Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
Ansvaret flyttades över till kommunerna strax före Corona-pandemin - det var iom Ädelreformen 1992.Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
Nonsens. FHM har talat om att plana ut kurvan hela tiden. Flockimmunitet som strategi är det bara andra som hittat på.Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?
Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
Strax före? Allt är relativtAnsvaret flyttades över till kommunerna strax före Corona-pandemin - det var iom Ädelreformen 1992.
Hur stor andel av Australiens befolkning var utomlands, i stora smitthärdar runt slutet av februari/början av mars? Siffran jag hörde för Sverige var 10%.Ja det är möjligt att jag läst artiklar skrivna av andra då som nämner Tegnell och eller han har svarat på.
Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Men faktum är, att exempelvis Australien, där jag bor, hade första corona dödsfallet noterat 1 mars (tror jag det var) och Sverige runt 11 mars ( ? ).
Aus: ~ 25 milj invånare. Döda till följd av covid: strax över 100
Swe: ~ 10 milj invånare. Döda till följd av covid: över 5000
Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?
Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Smittade och döda på äldreboenden som vårdas av personal utan skyddsutrustning?
Vårdpersonal som går ut och roar sig på fritiden och sedan kommer tillbaka till jobbet på måndag....
Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Jämna kurvan.... kurvan för dödsfall är ju iafl jämn...
Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.
Och ja nej ni har rätt, jag är ingen expert heller och nej jag följer inte varje svensk media varje dag. Men ett hum har jag och siffrorna ljuger ju inte...
Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här
Vem har inte insett detta? Frågan är ju dock varför Sverige "inte är populärt" hur påverkar Sveriges strategi tex Tyskland negativt? För mig låter det mer som det vanliga att "du är inte som oss och då är du fel"Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Ja du det får vi se längre fram. Det finns fortfarande inget facit på detta. En sak är iallafall säker och det är att dålig ekonomi är även den dödlig för stora delar av befolkningen. Det är en sak jag anser viktig att tänka på.Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?
Fast pratar inte du om att Sverige ska införa utegångsförbud som alla andra länder? Med den kontexten så måste du ju anse att det är de som inte håller sig inne som får skylla sig självaFår de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Jag tycker det är mer otäckt att man i många så kallade demokratier kan låsa in sin befolkning i husarrest på obestämd tid. Det tycker jag är riktigt riktigt obehagligt. Om grundlagen ser ut så så är det ju som upplagt för att makthavarna ska utnyttja situationenSverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Du får så gärna framföra kritik men det är bättre att komma med något konstruktivt än "du är dum" modellen som haglat de senaste månaderna blandat med direkt felaktig informationOch gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.
Och för det ska inlåsning av befolkningen tillämpas? Det intressanta är att många länder som tillämpat inlåsning har högre dödstal/capita än Sverige men de kritiserar man inte... för att ... ja just de gör ju som man skaJag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Äh nej det är klart du inte ser likadant ut. Det är olika länder med olika kulturer. Till det så finns det ju otaliga bevis på att journalister använt foton som ger direkt missvisande information för att stödja sin tes. Det handlar ju i mångt och mycket om att "Hund biter man, är ingen nyhet. Man biter hund är en nyhet"Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här
Vad du inte verkar förstå är att det dåliga ryktet inte baseras på fakta.Ja det är möjligt att jag läst artiklar skrivna av andra då som nämner Tegnell och eller han har svarat på.
Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Men faktum är, att exempelvis Australien, där jag bor, hade första corona dödsfallet noterat 1 mars (tror jag det var) och Sverige runt 11 mars ( ? ).
Aus: ~ 25 milj invånare. Döda till följd av covid: strax över 100
Swe: ~ 10 milj invånare. Döda till följd av covid: över 5000
Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?
Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Smittade och döda på äldreboenden som vårdas av personal utan skyddsutrustning?
Vårdpersonal som går ut och roar sig på fritiden och sedan kommer tillbaka till jobbet på måndag....
Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Jämna kurvan.... kurvan för dödsfall är ju iafl jämn...
Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.
Och ja nej ni har rätt, jag är ingen expert heller och nej jag följer inte varje svensk media varje dag. Men ett hum har jag och siffrorna ljuger ju inte...
Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här
Fast det är ju inte det som det handlar om. Klart vi har fattat att en massa är anti oss.Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Sådana där resonemang är bara fåniga. Smittsamma sjukdomar är smittsamma. Det ingår slump och oförutsägbarhet i vem som smittas. Varför ska någon "skylla sig själv" oavsett om det är covid, vattkoppor eller malaria de drabbas av.Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Att inte tillåta tvångsinternering på obestämd tid utan juridisk grund..?Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Är övertygad om att nåt är fel här,3. Första bekräftade fallet var den 31/2
Ingenting har varit riktigt som vanligt den här vårvintern...Är övertygad om att nåt är fel här,
även om jag inte kan sätta fingret på vad.
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?
Hur stor andel av Australiens befolkning var utomlands, i stora smitthärdar runt slutet av februari/början av mars? Siffran jag hörde för Sverige var 10%.
Tillägg: Dvs, troligtvis hade vi behövt förbjuda folk att lämna landet i början av februari, för att inte få in smittan i landet.