Återupptar snacket om det lilla fula viruset och sjukdomen det orsakar... Här är min sammanfattning.
Det finns en hel del åsikter om hur Sverige tacklat smittan, men i det stora hela har det väl ändå blivit ungefär som FHM önskat - kurvan har hållits relativt platt och sjukvården har hunnit med att vårda de sjuka som behövt vården. Visst har sjukvårdspersonalen fått jobba arslet av sig,
till alla Er som jobbar i vården! Men det har hela tiden funnits kapacitet kvar för att vårda ännu fler, om jag förstått saken rätt.
Och i hela landet ser man nu en viss minskning av sjuka, åtminstone de vårdbehövande.
Sen är det ju olyckligt att man inte lyckats hålla smittan borta från äldreboendena. (hur stor "överdödligheten" där varit lär vi väl bli varse framöver)
Att vi nu ser en minskning innebär dock inte att faran är över, utan helt enkelt att de restriktioner vi haft här ändå på något sätt har gjort det de ska - att "platta ut kurvan". Grejen är väl bara att vitsen med den platta kurvan är att det tar längre tid för viruset att skölja igenom befolkningen. Och frågan är hur länge till vi ska leva med nuvarande restriktioner.
Jag personligen tror att restriktionerna kommer vara förhållandevis oförändrade över hela sommaren.
Skolorna i vårt område förbereder sig för att kunna fortsätta med distansundervisning även till hösten, om så behövs.
Jag har make och två tonåringar som jobbar/pluggar hemifrån, de två yngre går i skolan. Jag söker fortfarande jobb.
Och väntar på besked om antagning till utbildning till hösten. Jag är den som gör merparten av våra matinköp. Och livet går sin gilla gång.
Hur har ni det?
Bensinen är många kronor billigare än på länge och inte ens det kan man utnyttja...