Jag tror inte på några siffror från Kina, jag tror inte heller att de är fria från fortsatt smitta och dödsfall, däremot tror jag att de som vanligt inte sätter så stora värden på människoliv och mörkar fakta.
Nej, Kinesiska siffror och påståenden, är inte mycket att "tro på.
KL
Nu ska jag skita ordentligt i det blå skåpet, och sticka ut hakan så det visslar om det.
Jag börjar med min utstickande hypotes:
Covid-19 smittan är redan utbredd överallt, och i stort sett alla har utsatts för den.
Därför är alla åtgärder, utom att skydda riskgrupper, av typen "stänga samhället" meningslösa. Vitsen med att skydda riskgrupper, är att få ett rimligt flöde i sjukvården.
Varför säger jag då detta? Jag har naturligtvis inget mer att komma med än anekdotisk bevisning.
Här är anledningen till att jag skapat hypotesen:
1. Jag tror att Covid-19 kom till Europa före jul/omkring jul, under den perioden när Kina endera mörkade virusets existens för omvärlden, eller inte själva hade koll på att en ny smitta fanns.
Jag misstänker att viruset kom till Europa med huvudsakligen tre kategorier resenärer: kinesiska affärsresenärer (mycket sådana kontakter mellan norra Italien och Kina som exempel), Kinesiska turister, och européer som studerar eller arbetar i Kina, som skulle hem på jullov.
2. I Europa, så reagerar initialt egentligen ingen på att det är en något högre frekvens av "förkylningssjuka". Dessutom så brukar man inte provta folk med förkylning, för att testa vilket av femtioelva virus folk blivit sjuka av. Eftersom det verkar som om bortåt 75-80 procent inte får nämnvärda symtom, så går egentligen Covid-19 helt under radarn.
3. Jag bor i en liten "by"/socken på landet. Det finns ungefär 500 personer fastboende här. Vår by är granne med en by som figurerat i pressen, eftersom så många dött där.
Väldigt många vuxna (så många, så att man när man är slarvig skulle säga "alla"), som jag haft kontakt med den senaste månaden drygt, har endera själva, eller så har deras närstående eller grannar, drabbats av en "förkylning", med likartade symtom där de viktigaste är: djävulsk rethosta i en-två veckor, ibland feber, ibland snorighet, och ofta stor trötthet efter det akuta skedet. Sjukan började cirkulera här redan veckan före sportlovet här, alltså i mitten av februari. Ingen har behövt läkarvård, såvitt jag vet.
Om vi antar att det "min" by drabbats av är Covid-19, så har den här smittan cirkulerat längre tid och är mer utbredd än vad myndigheterna tycks tro.
Och dessutom är i så fall alla djupare nedstängningar av samhället meningslösa. Smittan är redan överallt, det är bara väldigt olika om och hur mycket sjuka "folk" blir.
Det ska bli intressant att få höra hur det egentligen hänger ihop någon gång senare...