Covid-19 del 13

Jag har inte följt den aktuella demonstrationen så jag vet inte vad som hände där. Men själv skulle jag inte gå i en demonstration alls just nu, och absolut inte någon som arrangerats av en förening för konspirationsteoretiker (om det var så, låter så på dig).

Men jag tycker att det är sorgligt när man (som jag) känner att jag inte vågar uttrycka mina åsikter alls gällande covidpass IRL. Och absolut inte gå i en demonstration, hur nazistfri den än skulle garanteras vara. Men med den hat- och hånstorm mot alla som inte välkomnar covidpassen så orkar och vågar jag inte. Buke är enda stället jag pratar om det på.
Ok, då är vi överens om det i alla fall. Att det är synd att man inte vågar uttrycka sina åsikter. Jag välkomnar heller inte covidpassen för övrigt, utan de är mer av en halvdan lösning på ett jättesvårt problem. Bäst vore om fler vaccinerade sig, helt oavsett dokumentationsstatus.

Ok, då är vi överens om det i alla fall. Att det är synd att man inte vågar uttrycka sina åsikter. Jag välkomnar heller inte covidpassen för övrigt, utan de är mer av en halvdan lösning på ett jättesvårt problem. Bäst vore om fler vaccinerade sig, helt oavsett dokumentationsstatus.

Det är nyanserna i debatten jag saknat. Att man måste välja sida. Att om jag inte stödjer passen, så stödjer jag konspirationsteoretikerna (och nu på sistone associeras man tydligen även med nazister). Att man gjort uppoffringar i två år är skit samma, solidariskt är man om man är pro pass. Om man sätter vården i ett sammanhang, så får man höra att man är respektlöst mot vårdpersonalen. Osv. Välj sida.

Det glädjer mig att läsa att du inte är så benhårt för passen ändå. Det är faktiskt först på senare tid jag uppfattat den inställningen hos dig, jag har tidigare uppfattat dig som väldigt för.

Jag tycker det är konstigare att man för att man håller med i en fråga, väljer att bortse vem och varför som arrangerat en demonstration och glatt går med. Har foliehattarna ordnat en demonstration och helt plötsligt marknadsanpassar budskapet för att få dit fler, behöver man inte gå dit även om man håller med om just det marknadsanpassade budskapet. Om man inte vill stödja foliehattssällskapets övriga budskap.

NMR är också påhängare, så att de finns där måste inte utgöra ett hinder för att delta (även om det också blir en avvägning). Det är svårt att gå bredvid personer som står för något helt diametralt annat i andra extremt viktiga värderingar.

Jag ser foliehattsutbredningen i samhället som ett betydligt större hot mot vår demokrati och säkerhet än NMR just nu. Tidigare var foliehattarna mer av ett lokalt byfåneproblem men nu med sociala medier har de fått luft under vingarna, där snabbt delande och grunt tänkande premieras stenhårt.

Så nästa gång NMRs demonstrationsgeneral Josef G vill ha mer folk än de hundra de brukar samla och arrangerar en demonstration om ”fattiga svenskar ska också ha rätt till en bostad”, kanske man också ska tänka till om det är rätt att gå med i den bara för att man håller med om just det - när det i tåget också finns mängder av banderoller med judehat och förintelseförnekande.
Fast nu får vaccinmotståndare generellt foliehattsstämpel oavsett anledning och nivå på motståndet. Foliehattar kallar jag de som tror på diverse vilda teorier med 5G, bill gates, chipmärkning, fåglar som spioner mm och inte de som är bekymrade över biverkningar (reella) och eventuella framtida, vaccintvång, vaccinpass, undanhållande av information från myndighets/politiskt håll.

Du verkar bunta ihop folk ibland själv som i anledningen att folk inte vaccinerar sig skulle vara att man skiter i hur det går för vården eller snarare avsiktligt saboterar.

Fast nu får vaccinmotståndare generellt foliehattsstämpel oavsett anledning och nivå på motståndet. Foliehattar kallar jag de som tror på diverse vilda teorier med 5G, bill gates, chipmärkning, fåglar som spioner mm och inte de som är bekymrade över biverkningar (reella) och eventuella framtida, vaccintvång, vaccinpass, undanhållande av information från myndighets/politiskt håll.

Du verkar bunta ihop folk ibland själv som i anledningen att folk inte vaccinerar sig skulle vara att man skiter i hur det går för vården eller snarare avsiktligt saboterar.
Skulle tippa på att de flesta som inte vaccinerar sig gör det på grund av kortsiktigt egoistiskt tänk. Vi har ju uppfostrats i att skita i andra, och bara tänka på oss själva här och nu.

Fast en del har ju foliehatt på ang vaccin och tror det skickas in en GPS sändare med vaccinet och att man blir radioaktiv och syns med speciella kameror osv.

Nej, den eventuella hopbuntningen står de själva för om de protesterar genom att gå i foliehattståg. Vilket var vad jag kommenterade.

Skulle tippa på att de flesta som inte vaccinerar sig gör det på grund av kortsiktigt egoistiskt tänk. Vi har ju uppfostrats i att skita i andra, och bara tänka på oss själva här och nu.
Ja om man har den inställningen att vaccinvägrare är egoister så lär man bara se egoister och har du uppfostrats till att skita i folk är det klart att du ser det hos alla andra oavsett hur de är uppfostrade och vad de har för skäl.

Kanske det behövs ett litet mer öppet sinne hos dig för att se att det inte är så enkelt.

Ja om man har den inställningen att vaccinvägrare är egoister så lär man bara se egoister och har du uppfostrats till att skita i folk är det klart att du ser det hos alla andra oavsett hur de är uppfostrade och vad de har för skäl.

Kanske det behövs ett litet mer öppet sinne hos dig för att se att det inte är så enkelt.
Ser nog ändå att man antingen är egoist eller har foliehatt alt inte FÅR ta vaccinet. Vilka är de övriga?

Nej, den eventuella hopbuntningen står de själva för om de protesterar genom att gå i foliehattståg. Vilket var vad jag kommenterade.
Ett klockrent exempel på hur du buntar ihop folk och sen hänvisar du till att de buntar ihop sig själv.

Tror du på allvar att alla som går i en demonstration, oavsett vilken har exakt samma motiv, politisk åskådning, rädslor och förväntningar? Eller kan det kanske vara så att vissa bara demonstrerar mot exempelvis vaccinpass och att det är just det som förenar folk men att de som går i tåget är individer, var och en med sin agenda?

Eller menar du att det är foliehattigt att vara emot vaccinpass? Vaccinpass som nu dessutom inte fyller någon funktion för stunden.

JA har du den åsikten så är det ingen vits att ens diskutera det med dig. Du har ju bestämt dig att det är så och letar man efter egoism kan man se det hos alla, inklusive de som vill tvinga andra att vaccinera sig.
Jag frågade en fråga bara... ? Jag är öppen för en diskussion och vill gärna veta mer om hur ovaccinerade tänker. Tycker det är intressant.

Jag tvingar ingen att vaccinera sig. Alla gör som de själva vill...

Ett klockrent exempel på hur du buntar ihop folk och sen hänvisar du till att de buntar ihop sig själv.

Tror du på allvar att alla som går i en demonstration, oavsett vilken har exakt samma motiv, politisk åskådning, rädslor och förväntningar? Eller kan det kanske vara så att vissa bara demonstrerar mot exempelvis vaccinpass och att det är just det som förenar folk men att de som går i tåget är individer, var och en med sin agenda?

Eller menar du att det är foliehattigt att vara emot vaccinpass? Vaccinpass som nu dessutom inte fyller någon funktion för stunden.

Med den vetskap vi tror oss ha idag, är vaccinpassen enbart (i min mening) en motivator för de som inte låtit vaccinera sig hittills. Det har fungerat på rätt många i min omgivning. Och där har det ju krupit fram mild spruträdsla, bekvämlighet (orkar inte pallra sig till något som ska bokas tid) och andra - inte av övertygelse betingad - motvilja.

Jag är ändå för vaccinpassen som motivation till att fler vaccinerar sig. För jag är odelat FÖR vaccination, jag tror det är enda sättet att på längre sikt skydda sjukvården och de svagare som inte kan vaccinera sig eller som riskerar att dö även av säsongsinfluensan. Det går visst att argumentera "survival of the fittest", men när det kommer till så enkla åtgärder som att ta en spruta som en åtgärd att hindra sig själv från att bli svårt sjuk, tycker jag det är en realistisk insats av de medborgare som får ta sprutan.

Jag tror på att det finns en arrangör man måste förhålla sig till innan man går mitt bland idiotbanderollerna.

Med den vetskap vi tror oss ha idag, är vaccinpassen enbart (i min mening) en motivator för de som inte låtit vaccinera sig hittills. Det har fungerat på rätt många i min omgivning. Och där har det ju krupit fram mild spruträdsla, bekvämlighet (orkar inte pallra sig till något som ska bokas tid) och andra - inte av övertygelse betingad - motvilja.

Jag är ändå för vaccinpassen som motivation till att fler vaccinerar sig. För jag är odelat FÖR vaccination, jag tror det är enda sättet att på längre sikt skydda sjukvården och de svagare som inte kan vaccinera sig eller som riskerar att dö även av säsongsinfluensan. Det går visst att argumentera "survival of the fittest", men när det kommer till så enkla åtgärder som att ta en spruta som en åtgärd att hindra sig själv från att bli svårt sjuk, tycker jag det är en realistisk insats av de medborgare som får ta sprutan.

Jag ser det också som ett sätt att skydda sjukvården att ha covidpass på stora evenemang. De som är vaccinerade löper mycket mindre risk att behöva sjukvård om/när de får covid-19 jämfört med ovaccinerade. Jag är för covid-pass men tycker väl att just nu är samhället tillräckligt ansträngt p.g.a. alla som är hemma med milda symptom (utan att behöva sjukvård) att det kanske ändå är klokt att ställa in stora evenemang ändå. Men när den här vågens topp passerat hoppas jag att de är snabba med att sätta igång allt igen!

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 111
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar