Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
En grannkommun har över 12% i sjukfrånvaro just nu, inom sektor omsorg. Plus de som är i karantän som hushållskontakter.
Så nu letar de efter folk som kan utföra sociala vardagssysslor (t ex romensder, handla, tvätta, värma mat, läsa tidningen), så att den medicinskt utbildade personalen som fortfarande kan jobba kan fokusera på det medicinska.

Det finns en annan möjlig missuppfattning:

Om populationen består av 90% vaccinerade, och 10% ovaccinerade, då kommer fler vaccinerade att bli smittade än ovaccinerade i absoluta tal, eftersom det helt enkelt finns så många fler vaccinerade.

Men om då 50% av de vaccinerade blir smittade, och 90% av de ovaccinerade blir smittade, så är det istället ett bevis för att vaccinet faktiskt fungerar...

Sedan så kan såklart fortsätta resonemanget med "hur många måste få sjukhusvård och hamnar på IVA o.s.v.

Ja, så kan det vara också. Men det låter i mina öron ännu mer osannolikt att rapportförfattarna eller nyhetsartikelförfattare inte skulle lyckas hålla isär absoluta tal och proportionerliga tal vid en jämförelse mellan två olika stora grupper.

Men hur som, så är jag helt övertygad om att vaccinet inte ger större risk för smitta om man fortsatt beter sig vettigt efter att man blivit vaccinerad. Ska jag bli övertygad om motsatsen vill jag se belägg för det...

En annan sak som sällan diskuteras är hur gamla de allvarligt sjuka (som får sjukhusvård för Covid-19). För vaccinerade är den medelåldern 70 år och för ovaccinerade 50 år. Det är ett tredjedels liv i skillnad, även om siffran säkert biaseras något enstaka år av att vaccinationsgraden är högre bland de äldsta.

Det är alltså bland de 300 sjukhusvårdade i Stockholm, där 65 procent (195 st) är ovaccinerade, en snittålder på 50 år. Det är allvarligt sjuka personer som inte hade täckts av ett vaccinationsprogram av äldre.

Den här statistiken var tydligare än många andra i att beskriva skillnaden mellan att vaccinera sig och inte:

0E712DD1-7BC4-41A9-9117-BDB518F7F84B.webp

När är vi ute ur karantänen? Kan nån hjälpa mig att tolka reglerna på 1177?

Jag har två söner. Jag och min stora son fick symtom den 3 resp 4 januari. Den 5 testade vi oss alla tre, igår kom provsvaren tillbaka, positiva allihop.

Igårkväll den 6 januari fick lilla sonen också symtom.

Stora sonen och jag nästan helt friska.

När är vi ute ur karantänen? Om inte lilla blivit sjuk så är det väl sju dagar räknat från den 3 resp 4. Men blir det skillnad nu när lilla också blev sjuk, såhär långt efter oss andra?

När är vi ute ur karantänen? Kan nån hjälpa mig att tolka reglerna på 1177?

Jag har två söner. Jag och min stora son fick symtom den 3 resp 4 januari. Den 5 testade vi oss alla tre, igår kom provsvaren tillbaka, positiva allihop.

Igårkväll den 6 januari fick lilla sonen också symtom.

Stora sonen och jag nästan helt friska.

När är vi ute ur karantänen? Om inte lilla blivit sjuk så är det väl sju dagar räknat från den 3 resp 4. Men blir det skillnad nu när lilla också blev sjuk, såhär långt efter oss andra?
7 dagar från symtomutbrott om jag läser rätt. Karantänen förlängs inte av andras sjukdom, eftersom du då räknas som ”genomgången sjukdom”, och då undantas av förhållningsreglerna (om det inte finns symtom). Det är min tolkning.

Intressant studie i antigen/LFD/snabbtestens otillräcklighet:

1/1: Min ingifte svåger får förkylningssymtom. Antigentestet han tar är negativt, men han beställer ett hem PCR-test för säkerhets skull. Min svägerska (alltså hans fru) beställer också ett PCR.
2/2: Svågern får positivt svar på sitt PCR. Svägerskan får negativt. Hon tar även ett antigentest som är negativt.
3/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Har dock börjat känna sig lite förkyld.
4/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt.
5/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Beställer dock ett nytt PCR då hon känner sig fortsatt sjuk.
6/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon tar samtidigt PCR-testet som nu anlänt.
7/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon får samtidigt svaret på gårdagens PCR-test, som är positivt.

6 antigentest i rad visade alltså negativt, trots att hon hade symtom, innan hon slutligen tog ett nytt PCR som var positivt.

Ett annat exempel är en bekant till mig som var uppe i 10 negativa antigentest innan hon fick positivt svar på PCR.

Med tanke på hur många här i UK som förlitar sig på antigentest (för att regeringen säger till dem att göra det) blir man lite mörkrädd...

Intressant studie i antigen/LFD/snabbtestens otillräcklighet:

1/1: Min ingifte svåger får förkylningssymtom. Antigentestet han tar är negativt, men han beställer ett hem PCR-test för säkerhets skull. Min svägerska (alltså hans fru) beställer också ett PCR.
2/2: Svågern får positivt svar på sitt PCR. Svägerskan får negativt. Hon tar även ett antigentest som är negativt.
3/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Har dock börjat känna sig lite förkyld.
5/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Beställer dock ett nytt PCR då hon känner sig fortsatt sjuk.
6/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon tar samtidigt PCR-testet som nu anlänt.
7/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon får samtidigt svaret på gårdagens PCR-test, som är positivt.

6 antigentest i rad visade alltså negativt, trots att hon hade symtom, innan hon slutligen tog ett nytt PCR som var positivt.

Ett annat exempel är en bekant till mig som var uppe i 10 negativa antigentest innan hon fick positivt svar på PCR.

Med tanke på hur många här i UK som förlitar sig på antigentest (för att regeringen säger till dem att göra det) blir man lite mörkrädd...
Jag tror att en hel del sådana diskrepanser kan förklaras av skillnaden i detektionsnivå mellan antigen- vs PCR-testerna, i kombination med virusmängdens variation över sjukdomsförloppet. En del av det utvecklas i den här publikationen från FHM.

här i Sverige ska man inte ta antigentest vid symtom.

Va fan hände med citaten 😂😂 sorry!

Jag tror att en hel del sådana diskrepanser kan förklaras av skillnaden i detektionsnivå mellan antigen- vs PCR-testerna, i kombination med virusmängdens variation över sjukdomsförloppet. En del av det utvecklas i den här publikationen från FHM.
Ja precis, det är det här med skillnaden i detektionsnivå som jag menar när jag skriver "antigentestens otillräcklighet". I publikationen du länkar till står det ju att antigentest är som mest tillförlitliga när virusmängden är hög, vilket är under de första dagarna man har symtom (samt precis före), men det verkar inte ha hjälpt i detta fall.

här i Sverige ska man inte ta antigentest vid symtom.

Va fan hände med citaten 😂😂 sorry!
Inte här heller egentligen, det var därför svägerskan till slut bokade ett nytt PCR-test. Hon borde dock kanske ha gjort det lite tidigare, men jag förstår att det negativa PCR-resultatet i söndags gjorde att hon väntade lite. Mycket kan bevisligen hända på 3-4 dagar! ;)

Från artikeln bakom:
"
Det viser en ny opgørelse fra Statens Serum Institut (SSI). Opgørelsen dækker over tal fra uge 51, der varede fra 20. december til 26. december.

I perioden har der været 59,1 covid-19-relaterede indlæggelser per 100.000 ikkevaccinerede personer.
I samme periode har antallet været 10,8 per 100.000 personer med fuld effekt af det primære vaccinationsforløb.

Palle Valentiner-Branth, afdelingschef hos SSI, konstaterer, at det er tydeligt, at det er de ikkevaccinerede, der bliver så syge af corona, at de skal indlægges.

- Der er ikke så mange ikkevaccinerede voksne i alt i Danmark, men de fylder forholdsmæssigt meget i tallene for indlæggelser, siger Palle Valentiner-Branth i en pressemeddelelse.
"

Jag kan inte se stöd för de påståenden som gjorts i tråden. Fördelningen bland smittade ser ut som fördelningen av vaccin hos befolkningen.

Fast är det studien? Och alltså, det säger fortfarande inget om att ovaccinerade skulle ha större skydd. Däremot så är vaccinskyddet klart sämre mot Omikron än andra varianter.

Njae. Omikron dominerar i Danmark och fortfarande är allvarligt sjuka 6 gånger fler bland ovaccinerade. Men okej, det är klart sämre än tidigare resultat (faktor 10-13), det har du rätt i. Men det är också en enstaka vecka, så svårt att dra fullständiga slutsatser än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka