Intressant studie i antigen/LFD/snabbtestens otillräcklighet:
1/1: Min ingifte svåger får förkylningssymtom. Antigentestet han tar är negativt, men han beställer ett hem PCR-test för säkerhets skull. Min svägerska (alltså hans fru) beställer också ett PCR.
2/2: Svågern får positivt svar på sitt PCR. Svägerskan får negativt. Hon tar även ett antigentest som är negativt.
3/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Har dock börjat känna sig lite förkyld.
4/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt.
5/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Beställer dock ett nytt PCR då hon känner sig fortsatt sjuk.
6/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon tar samtidigt PCR-testet som nu anlänt.
7/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon får samtidigt svaret på gårdagens PCR-test, som är positivt.
6 antigentest i rad visade alltså negativt, trots att hon hade symtom, innan hon slutligen tog ett nytt PCR som var positivt.
Ett annat exempel är en bekant till mig som var uppe i 10 negativa antigentest innan hon fick positivt svar på PCR.
Med tanke på hur många här i UK som förlitar sig på antigentest (för att regeringen säger till dem att göra det) blir man lite mörkrädd...