Jag blir så trött av argument som enbart räknar död och intensivvård. Riktas inte enbart till dig utan bara mina 5 öre för att jämföra jämförbara data.
Eftersom hittills 0,6% av de som fått covid dött, skulle den topp du skriver om, med ett dödsfall i veckan, innebära 16(,6) personer i veckan i Sverige som får besvär som varar över 6 månader (alltså 10% av insjuknade. Det visar sig att vi ännu inte har ett slutdatum för hur länge besvären kan pågå. Minst 1,5 år alltså).
Det går säkert jättebra att svepande referera enstaka dödsfall fram till det råkar vara ens fru eller man som dör, eller fram till en efter 17 månader fortfarande inte kan försörja sig. Att debatten i stort ställer död (i sjukdomen) mot ekonomi/försörjningsmöjligheter (under hårda restriktioner) är skevt ur min synpunkt. Om enbart död ska räknas behöver vi mäta hur många svenskar som dör pga inkomstbortfall till följd av restriktionerna. Om vi ska räkna livskvalitet och försörjningsmöjligheter behöver vi mäta hur många som drabbas av sjukdomen respektive restriktionerna. Att jämföra äpplen och päron riskerar dölja fakta.