Tack, det är lugnt
Jag kan ju förtydliga att inte heller JAG tycker att det inte varit så svårt att ta till sig andemeningen, men jag kan förstå att andra gjort en annan tolkning. Jag har också lärt mig (inte bara nu, utan även på jobbet...) att det finns många människor som behöver mer tydlighet än vad jag behöver för att min vilja och min förmåga att göra rätt ska kicka in. Och med deras glasögon så kan jag förstå att med tidigare skrivningar har det kunnat tolkas olika.
Precis som att du tolkat att det som inte explicit står att det är tillåtet, är inte tillåtet; så behöver en del andra få det explicit uttalat att detta förbjudet, annars är det inte förbjudet utan upp till egen bedömning.
Med det sagt så ser jag inte att lösningen hade varit att försöka detaljreglera allt heller. Det hade gett andra problem.
Särskilt första månaderna hade jag stor förståelse för en viss otydlighet och föredrar överlag att man säger när man inte vet istället för att skjuta gissningar från höften och införa kraftfulla åtgärder för att visa sig ha en kontroll som man faktiskt inte kan ha. Men med tiden hade jag önskat mer tydlighet, särskilt om det var så att nuvarande riktlinjer egentligen har gällt hela tiden. Flera här menar ju det, och då hade jag önskat att det var nuvarande ord man från myndigheternas håll använt tidigare än februari-mars-april 2021.