Hur hårt klämmer folk?Klämma är tveksamt om man inte tar med sig. Det påverkar kvaliteten och hygienen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hårt klämmer folk?Klämma är tveksamt om man inte tar med sig. Det påverkar kvaliteten och hygienen.
De flesta människor har ögon att se med, och att flytta någon frukt eller grönt lite grann är väl sin sak, men att klämma och rota runt känns lite överdrivet. Oavsett så finns det människor som gör så, och därför är det ju bra att skölja sin mat när man kommer hem.Man måste väl ändå få klämma och titta och välja frukt och grönt som inte är dåligt?
Jag tvättar min frukt med tvål, personligen. Är den icke-ekologisk ger jag ibland den ett diskmedelbad i några minuter och skrubbar sen (vilket är så meckigt så det blir inte mycket icke-ekologiskt ).De flesta människor har ögon att se med, och att flytta någon frukt eller grönt lite grann är väl sin sak, men att klämma och rota runt känns lite överdrivet. Oavsett så finns det människor som gör så, och därför är det ju bra att skölja sin mat när man kommer hem.
Varför inte skölja/tvätta frukten? Enklare och för mycket frukt och grönt, så sitter både smak och "nyttigheter" i skalet.Ja du är uppvuxen så. Men man ser ändå massa människor som rotar runt bland frukt och grönt. Jo jag skalar visserligen frukten nu, men det känns ändå inte helt okej.
Klart jag sköljer frukten. Men nu föredrar jag att skala med. Vad för nyttigt sitter i skalet menar du? Bekämpningsmedel? Glansmedel?Varför inte skölja/tvätta frukten? Enklare och för mycket frukt och grönt, så sitter både smak och "nyttigheter" i skalet.
Lite OTKlart jag sköljer frukten. Men nu föredrar jag att skala med. Vad för nyttigt sitter i skalet menar du? Bekämpningsmedel? Glansmedel?
Bekämpningsmedelsrester ska all frukt och alla grönsaker vara fria från när de säljs i Sverige.
I princip så ska det endast finnas så små rester av bekämpningsmedel kvar i livsmedel, så att det kan anses oskadligt.Finns det verkligen några bestämmelser kring det? För jag tror inte det finns en enda frukt eller grönsak som är helt fri, inte ens ekologiska.
Känner mig rätt sunkig. Men jag sköljer aldrig frukt och grönsaker. Jag blir sällan sjuk och blir jag det är det oftast uppenbart vem som har smittat mig. "Lite skit rensar magen."
Samma härKänner mig rätt sunkig. Men jag sköljer aldrig frukt och grönsaker. Jag blir sällan sjuk och blir jag det är det oftast uppenbart vem som har smittat mig. "Lite skit rensar magen."
Jag sköljer inte hellerKänner mig rätt sunkig. Men jag sköljer aldrig frukt och grönsaker. Jag blir sällan sjuk och blir jag det är det oftast uppenbart vem som har smittat mig. "Lite skit rensar magen."
Så har jag tänkt genom hela pandemin. Är det verkligen nytt?Att bli smittad genom andras utandningsluften tycks nu vara det vanligaste och inte genom smittade ytor.
https://www.instagram.com/p/CNkfj2Uom7Z/?igshid=1v9ws0vdo5g1f
Det som är nytt är väl att man kvantifierat hur obefintlig risken är för att bli smittad genom kontaminerade ytor.Så har jag tänkt genom hela pandemin. Är det verkligen nytt?
Nej, det har varit så från första början vad jag minns. Man trodde att det fans en risk med kontaktsmitta men man har kommit fram till att den är minimal.Så har jag tänkt genom hela pandemin. Är det verkligen nytt?
Du måste ju fortfarande ha rena /spritade händer innan du tar handskarna ur förpackningen. Annars är de ofelbart kontaminerade.Nej för miljön är det ju riktig skit. Men jag tycker det känns mer hygieniskt med handskar än att sprita händerna då och då som många gör. Jag tycker det tex ser illa ut i restaurang när dom jobbar utan handskar.
Att bli smittad genom andras utandningsluften tycks nu vara det vanligaste och inte genom smittade ytor.
https://www.instagram.com/p/CNkfj2Uom7Z/?igshid=1v9ws0vdo5g1f