Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kommer informationen att Sverige stoppar vaccinationerna med Janssens vaccin mot covid-19 innan de ens påbörjats, efter beslut av Folkhälsomyndigheten. Men vaccinet är tydligen inte helt uträknat.

Ska en tro tidningen så är varannan vaccinationstid i Stockholm obokad. Känns inte rimligt.

Nä, då känner jag att vill inte de äldre vaccineras så släpp vaccintiderna till folk som vill bli vaccinerade. Det är ju superviktigt att fler vaccineras och om de äldre hellre får covid-19 med alla de risker det för med sig så låt andra som vill vaccineras bli vaccinerade.
Är inte ett stort problem i Stockholm att de valt en oerhört digital lösning för sin vaccinationskampanj vilket gör att folk som inte är så hemma inom det digitala och har bankID av något slag inte kan boka tiderna, vilket är applicerbart på många inom gruppen äldre.

Jösses.
Här klickar man på vilket ställe man vill gå till (lista med alla i länet), markerar en av de lediga tiderna, skriver in namn och personnummer, i princip.
Inget bank-id, kan man inte själv kan någon annan göra det, eller så ringer man för att få hjälp så gör de bokningen.
Jag förstår verkligen inte hur de ansvariga har tänkt, det är ju så korkat så att man tvivlar på deras tankeförmåga.

Jösses.
Här klickar man på vilket ställe man vill gå till (lista med alla i länet), markerar en av de lediga tiderna, skriver in namn och personnummer, i princip.
Inget bank-id, kan man inte själv kan någon annan göra det, eller så ringer man för att få hjälp så gör de bokningen.
Och det är ju föredömligt, andra regioner borde ta lärdom.

Jag fastnar mer och mer i tanken att jag skulle vilja förstaliga sjukvården, synd bara att den linjen drivs av ett parti jag aldrig skulle kunna tänka mig att rösta på. Om inte bara för att det skulle vara så mycket enklare att ge och ta råd från andra patienter om hur man ska gå tillväga för att få den vård man behöver (som vaccin).

Jag förstår verkligen inte hur de ansvariga har tänkt, det är ju så korkat så att man tvivlar på deras tankeförmåga.
Och det värsta är att de rimligen hade koll på svårigheterna med tanke på att det är samma princip som för att boka covidtest. Det är inget att leka med för en datorovan, jag som är datorvan tyckte det var onödigt krångligt med flera steg. Det mesta på internet är lättare.

Det är så osannolikt korkat att jag får lust att kasta något hårt på tv:n varje gång Stockholms vaccinationssamordnare sitter i den och pratar om hur bra han tycker att systemet är:banghead:
När man går ner i åldrarna kommer det att funka, men troligen behöver man komma ner i 55/60 år för att flertalet ska vara bekväma med det och ännu lägre om det ska fungera för nästan alla. Det kommer alltid att finnas de som har problem med tekniken oavsett ålder dock.

För 70+ är det värdelöst.

Där min mamma bor går det extremt långsamt med vaccinationer. Hon är 76 och hon känner inte till någonstans sina vänner/bekantskapskrets (vilken är stor) under 80 som fått vaccin än och bara några enstaka mellan 80-85. Hon själv har fått brev och sms att inte ringa och fråga utan de hör av sig när det blir hennes tur.
Nu är hon frisk och alert men psykiskt tär det oerhört på henne från att ha varit uppbokad med diverse sociala engagemang de flesta dagar i veckan till ensam i eget hus i över ett år.

Jag, som alltid varit 100% positiv till vaccinering, ge mig NU, typ ... har nu börjat fundera kring riskerna med blodpropp etc. Nu är jag inte över 65 så jag lär kanske inte erbjudas det ändå? FASEN att nåt sånt här skulle behöva dyka upp... När jag läste om den 61-åriga kvinnan som drabbats av minst 6 olika livshotande tillstånd innan hon dog och som inte kunnat räddas även om hon kommit till vården en vecka tidigare, fick jag lite ångest. Det vaccinet hade dragits tillbaka om situationen i världen varit en annan. FASEN!! Jag vill ju ha vaccin.....

Här slipper de numera bank-id vid bokning, men du måste visa upp leg istället när de är dags att ta sprutan. Detta har förenklat för äldre som kanske inte är så datakunniga att deras anhöriga kan hjälpa dem boka tid.

Det hörde jag också. Kontraktet går ut i slutet av året och då förläng det inte.
Fast här i Österrike. Men verkar även ha med att göra att man inte vill samarbete mer med Astra efter alla leveransproblem.
Det har också att göra med teknologin och hur vaccinen fungerar på lång sikt. Astra Zenecas och Janssens vaccin är vektorvaccin, med DNA som använder ett annat, ofarligt, virus för att ta sig in i cellerna. Det gör att man på sikt kan bli/kommer att bli immun mot själva vaccinet och då fungerar det inte.

mRNA-vaccinerna har ingen vektor, utan tar sig in i cellerna inuti nanopartiklar (av fett, tror jag, men är inte helt säker) så där finns inget vektorvirus att bli immun mot utan man kan teoretiskt bli vaccinerad hur många gånger som helst med bibehållen effekt. mRNA-vaccinerna är också relativt lätta att "uppgradera" när det kommer nya mutationer av viruset.

Det har också att göra med teknologin och hur vaccinen fungerar på lång sikt. Astra Zenecas och Janssens vaccin är vektorvaccin, med DNA som använder ett annat, ofarligt, virus för att ta sig in i cellerna. Det gör att man på sikt kan bli/kommer att bli immun mot själva vaccinet och då fungerar det inte.

mRNA-vaccinerna har ingen vektor, utan tar sig in i cellerna inuti nanopartiklar (av fett, tror jag, men är inte helt säker) så där finns inget vektorvirus att bli immun mot utan man kan teoretiskt bli vaccinerad hur många gånger som helst med bibehållen effekt. mRNA-vaccinerna är också relativt lätta att "uppgradera" när det kommer nya mutationer av viruset.
Det stämmer säkert, men jag tvivlar på att EU är sugna på att ha något att göra med AstraZeneca med tanke på hur AZ hanterat situationen. Man vill ha de varor man beställer.

Det stämmer säkert, men jag tvivlar på att EU är sugna på att ha något att göra med AstraZeneca med tanke på hur AZ hanterat situationen. Man vill ha de varor man beställer.
Ja, såklart! I den intervju med sveriges vaccinsamordnare som jag såg, så hävdade han att det är en kombo av båda - AZ hade varit bra att ha i stora mängder tidigt då det var viktigt att komma igång, men till hösten kommer många ha fått något annat vaccin och då har AZ spelat ut sin roll litegrann, särskilt som optionen att köpa extra doser då blir flyttad till våren -22!

Där min mamma bor går det extremt långsamt med vaccinationer. Hon är 76 och hon känner inte till någonstans sina vänner/bekantskapskrets (vilken är stor) under 80 som fått vaccin än och bara några enstaka mellan 80-85. Hon själv har fått brev och sms att inte ringa och fråga utan de hör av sig när det blir hennes tur.
Nu är hon frisk och alert men psykiskt tär det oerhört på henne från att ha varit uppbokad med diverse sociala engagemang de flesta dagar i veckan till ensam i eget hus i över ett år.

Oj, här vet jag folk som är mellan 65-70 år som fått erbjudande och bokat tid för vaccin.

Oj, här vet jag folk som är mellan 65-70 år som fått erbjudande och bokat tid för vaccin.
Kommunen ligger tydligen sist i hela Sverige fick jag reda på nyss. Och de vet inte varför. Någon tanke var att det är en ung kommun men det borde ju i så fall bara synas i andel vaccinerade av totala och inte att så få äldre blivit vaccinerade.

Kommunen ligger tydligen sist i hela Sverige fick jag reda på nyss. Och de vet inte varför. Någon tanke var att det är en ung kommun men det borde ju i så fall bara synas i andel vaccinerade av totala och inte att så få äldre blivit vaccinerade.
Kanske har man vaccinerat en del vårdpersonal, det slår ganska hårt om man har få äldre.

Kanske har man vaccinerat en del vårdpersonal, det slår ganska hårt om man har få äldre.
Det nämndes men kommunen har inget eget sjukhus utan den har bara tre mindre vårdcentraler. Och om den har relativt få äldre borde antalet vårdpersonal inom äldreomsorgen inte vara gigantisk heller. Men det håller på att undersökas, både på kommun och regionnivå, varför det är så få som vaccinerats hittills.

I mitt län har straxt under 97 000 personer fått en dos och ca 31 300 personer har fått två doser. Bor ca 450 000 personer i länet. Har sett att man nu börjat vaccinera från 65 års ålder.

Och det värsta är att de rimligen hade koll på svårigheterna med tanke på att det är samma princip som för att boka covidtest. Det är inget att leka med för en datorovan, jag som är datorvan tyckte det var onödigt krångligt med flera steg. Det mesta på internet är lättare.
Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)

Jag bokade ett covid-test i går. (Stockholmsregionen).

Jag var först tvungen att gå in på 1177 och läsa hur det skulle gå till. Sedan skulle jag ladda ned en annan app - som krävde mobilt bankID. Starta appen med en kod som skickades till min e-post. Börja beställningen i appen som gav en kod. Koden skulle jag knappa in i en annan app där jag kunde avsluta beställningen. Sedan kom testet inom ett dygn. Då blev jag tvungen att öppna en tredje app för att registrera testet.

(Det stod att det skulle finnas andra lösningar för de som inte bor i regionen. Men inte vem man isf skulle kontakta. Om det inte bara var att knalla in till närmsta vårdcentral:confused:)
Ja precis, det är inte helt trivialt ens för en med mycket god datorvan.. När jag gjorde det så gjorde jag dessutom ett misstag med koden och trodde det blivit fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 939
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar