Cortus 902

Sv: Cortus 902

*KL*
Var på visning i helgen o enl domare o vet där var cortusvalacken vi var där med en typisk avkomma, stor, välväxt o underbart temperament o psyke.

som några tidigare nämnt här i tråden så har jag en Cortus-avkomma.
val f. 98 ue. Prince Fair xx, brun, 176 cm i mankhöjd
en väldig trevlig häst, underbar att hantera, super att rida mkt hög ridbarhet dock en hel del egna ideér -> tex väldigt tittig ibland (kommer nog mer från mödernet dock)
en mkt känslig, ärlig och arbetsvillig häst, klok och försiktig men samtidigt tuff i terräng och hoppning
hoppar som en gummiboll verkar ha kapacitet för precis vad som helst, rör sig även bra med grymt bra galopp. (och dessutom både snygg och söt att se på :D)
har ridit upp till ** fälttävlan samt YRNM och JEM 2006 på honom.
har även plac i 120, 125 och 130 hopp samt massor av plac i LA dressyr

har även ridit och hanterat några andra Cortus-avkommor, och det är överlag väldigt trevliga hästar, lätthanterade och trevligt psyke, arbetsvilliga

Pärlan har en avkomma f.00 efter just Cortus, det är faktiskt den "sämsta" avkomma hon fått, 8 på typen men 7 på HHB pga sin breda,korta hals:( (8-7-7-8-8-8).
Hon har ett milt temperament, hoppar ok men inte mer.

Hon är riktigt lik andra Cortusavkommor jag mött...

Behöver jag tillägga att jag inte är så värst impad av honom ...:smirk:

En uppfödare jag känner håller Cortus väldigt högt och menar att hon har fått sina bästa avkommor efter honom, tänk vad olika det är.

Mödrenet gör mkt, min dam har kanon mamma och alla hennes syskon oavsett hingst har minst placerat sig i 1,40. Vi debuterad förresten i helgen med en febrig och sjuk matte men hon poppade runt 1.00 och 1.10 utan att fundera eller röra en bom...

Jag har en cortus avkomma val-01 162 cm

Han är precis som de flesta andra verkar vara gudomligt snäll och lätthanterad. Men mycket tittig och väldigt hård i huvudet samtidigt som han är osäker och spänd.

Rör sig bra och hoppar bra speciellt med bakbenen.

Han har bara gått 1,00 m hoppning och lätt fälttävlan då han blev inriden först som 4-åring.

Hej hej!

Här uppe känner jag bara till en Cortusdotter.

Tror den är startad 140.
Har iaf gått 135 med 4 fel. :)

4697109.jpg

Bilden ska vara tagen under en 130 klass. :)

Hon är rätt stor skulle jag tro, såg att flera hade stora avkommor efter Cortus. :)

Hej
Jag har ett sto efter Cortus.Hon är 4 år .Ridbarheten är mycke god tämpramentet är från en annan värd (helt underbart) jag har hållt på med hästar i drygt 30 år och aldrig varit med om något liknande.Hon blev inriden och visad på 3 års visningen fick diplom i hopp och blev klass 1 sto i gångarterna och allt detta hände på 1 månad. MVH Karol en lycklig ägare till en Cortus avkomma

Jag har funderat på vart alla tagit vägen. På pappret är han väl en av de bästa hingstar vi har, men var är avkommorna?

De senaste 5 åren har jag bara tävlat unghäst i hoppning och jag har bara sett EN avkomma som en kompis har! Han är född 99.

Den är dock riktigt fin (mamma e Irco Marco), bra typ, hyfsad gång (minus för trav) och hoppar kanon! Riktigt bra temperament.

/C

Dom kommer bara vänta och se

cantus,den cortus hästen magnus gällerdal har, har samma mamma som min häst, som är väldigt tittig i naturen och lätt stressad så det lugna kommer nog från cortus, båda hoppar mkt fint!:) cantus är väldigt söt häst den vann också breeders i fältävlan som 6 åring. min är dock e.lucky light(hopphäst)

Jag har en Cortus avkomma hemma. Hon är helt underbar i psyket, stabil och orädd för det mesta. Men väldigt envis ;) Detta är något hon har ärvt från honom eftersom hennes mamma (Andora) är väldigt skör.
Tyvärr har hon ärv sin mammas korta ben :/ I helhet är hon en liten, men stabil häst :)

Jag har träffat Cortus på riktigt, då jag praktiserat på Hästak och han är en jättetrevlig individ med bra temperament och inställning till arbete.

Magnus fälttävlanshäst heter Catus, bra att veta om någon vill söka mer info på ett namn :idea:

knapplån.. Arnold har ju skitfin hingst efter Cortus som kommer att visas på bruksprovet i vår. Det är nog en av de snyggaste hästar jag har sett och den hoppar helt sanslöst.

jag har också haft praktik på Hästak.
och blev imponerad av Cortus temperament! :bow:
Han leddes i grimma o vanligt grimskaft till "bocken"... hittades inget grimskaft leddes han i grimman.. :idea::rofl:

*kl*
En kompis till mig har nyss köpt en Cortus - Hertigen avkommma. Hon (hästen) är jättefin. Enligt tränaren ett svårklassämne. Har från april till nu gått från 0,90 till seger i 1.25.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 985
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka