Cortus 902

derficutly

Trådstartare
Skulle vilja veta hur avkommer efter denne hingst blivit? Har du en cortus avkomma eller har du ridit någon? Hur har dom varit? främst i psyket men även exteriört osv. Kollar lite efter häst och har blivit erbjuden en som är efter honom. Själv har jag ingen koll på honom.. Hjälp mig om du kan!

Sv: Cortus 902

Känner bara en o han är alldeles gudomlig i temperamentet, snäll o lätthanterlig, vad jag har sett. Mkt stor dock, fyra år o ca 178 (165 som 2åring o vid köpet ;) ) men välproportionerlig o trevlig att se på. Hoppar med god teknik o ser fin ut på banan, rör sej väl, men är pga storlek än sålänge valpig o ostabil. Mkt trevlig pojk!

Jag har funderat på vart alla tagit vägen. På pappret är han väl en av de bästa hingstar vi har, men var är avkommorna?

De senaste 5 åren har jag bara tävlat unghäst i hoppning och jag har bara sett EN avkomma som en kompis har! Han är född 99.

Den är dock riktigt fin (mamma e Irco Marco), bra typ, hyfsad gång (minus för trav) och hoppar kanon! Riktigt bra temperament.

/C

Det undrar jag också lite..

Men angående psyket så har väl de flesta bara gott att säga om både honom och avkommorna. Arnold lovordade ju hans temperament för några år sen.

Prince Fair här på Buke har en jättefin men hon kan inte svara för hon är på Irland och rider JEM i fälttävlan på just den hästen. :)

Judy som vann Breeders för 6-åringar i fälttävlan i år är efter Cortus-Magini.

Så de verkar ju blir bra fälttävlanshästar :) Fast Judy och Prince Fairs häst har ju samma blod på mödernet så det kanske kommer därifrån ....

Mitt Kalibersto har lämna en avkomma e.Cortus som fick hoppdiplom som tre-åring. Den är nu 5 år och tävlar stadigt 1.10 cm och går LA-dressyr. Den skall enligt uppgift röra sig riktigt bra och på bild ser den mkt trevlig ut.
Jag har en bild på henne, får se om ägaren tittar in och godkänner att jag lägger in den.

Jo, det har han, e:Cortus - Take a Reef xx. Den går **-igt. Så då kom nog inte fälttävlansegenskaperna bara från mödernet på Judy och Prince Fairs.

känner till 2st närmre... underbart temperament! helt fantastiskt gosiga och trevliga! :) Båda väääldigt stora, den ena 173 som 3-åring den andra strax där under :crazy: tyvärr lite av den äldre modellen på häst, lite tyngre och lågställda :cool:

Har ett 6-årigt sto efter honom. En fantastisk häst. Ett temprament som få, är positiv till allt, känslig och alert men mkt förnufftig. Kort och bra modell, lite för mkt hals om jag ska klaga på något och en halvdan trav. Galoppen är super och det jag är intresserad av då det är tänkt att hon ska hoppa.

träffat en cortus avkomma.. o den va helt underbar.. jättebra temperament.. lite känslig.. jätte mysig o hoppa jätte bra o hade otroliga gångarter!!!!!! o väldigt lätt för samling.. funderar på o betäcka ett av mina ston med honom till sommaren!!

Min Cortus tjej har oxå väldigt lätt för samling, därför är hon även favorit hos dressytränarna... Inga andra som har avkommer? Hur många avkommer har han? Någon som vet?

Jag en Cortus-avkomma också, valack född 02 u.litet fullblodssto.
Han är stor, nu 175 cm. En kille med nerver, men samtidigt så är han rätt hård. Vi tror mycket på honom som tävlingshäst, pga storleken är han ganska lugnt tagen jämfört med tidigare uppfödningar.
Han är väldigt lätthanterad och stallets kelgris.

Sen' har vi ju min tjej, "the lady from hell..":D . Hon är nog undantaget som bekräftar regeln om att Cortus lämnar mycket gott temperament till sina avkommor! Hon har iofs en mor som heter duga:angel:

Hälsningar Monika

jag har en Cortus avkomma! ett sto f-98, 170 cm hög. :) :love: Hon är supersnäll på alla sätt å vis, iaf att hantera, lasta, klippa, sko och ha med sig överallt. MEN hon är tittig att rida ut på, kommer iofs antagligen från mammans sida då en del syskon är likadana.. Är bara tävlad upp till 1,00 hoppning, har kapacitet att gå högre än så. Men det har kommit lite saker emellan som har gjort att vi inte har tävlat mer. Just det - hon är lite stoig om man säger så. Och ingen direkt nybörjarhäst eller häst som man sätter sig på å försöker bestämma över med en gång.. Nu har hon iofs Ceylon som morfar så det kommer nog därifrån.. ;)

Cortus är en av mina favvohingstar, ska antagligen betäcka mitt andra sto med honom nästa år! :)

Jag har ridit en 3 åring e. Cortus han var himla trevlig:) lättlärd o positiv. Känner tjejen som visade Cortus som unghäst på testen och han var himla trevlig även han! Han har ju en gudomlig stam oxå:)

Har oxå en valack efter Cortus, född 2000, 174 hög. Det är ganska svårt att beskriva hans temperament. Vi har haft problem att lasta honom och har då tagit hjälp av två olika herrar. Den ena sa att han har ett stenhårt psyke och att han egentligen skulle passa bättre hos en man. Den andra sa att han var den mest känsliga hästen han någonsin träffat och det är därför som han har blivit missförstådd i bla lastningen. Nu går det jätte bra med lastningen och han är jätte snäll i all annan hantering :)
Han är fortfarande ganska valpig och han har en del nerver, men dom tror jag kommer från hans fullblodsmamma.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 985
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Klimakteriet
  • Hiss eller diss - del 6