Cortison i led - hur stor fångrisk?

Sv: Cortison i led - hur stor fångrisk?

*delvis kanpplån*

Fast när man behandlar så är väll ändå alltid tanken att hitta den primära orsaken till problemet. Sedan att de ofta har en sekundär hälta som kan vara mer synbar är ju inte heller direkt ovanligt då de ofta gått länge med problemen innan de tas till veterinär för behandling.

Jag kan absolut hålla med om att många hästar blir sprutade i leder där de visar en sekundär hälta. Ofta gång, på gång, på gång...utan att så klart bli bättre mer än ev. en kort tid direkt efter behandling. Det är fel.

Ofta är det just låga hältor fram som behandlas hej vilt, där grundorsaken ofta går att hitta bak. Men en hälta fram är lättare att se och mer markant vid arbete/böjprov än vad en hälta bak är. Snabb "lösning"? Okunskap?

Det är just detta jag är rädd för, att kotan bara är sekundär. Det finns nämligen inget rimligt skäl till att hon skulle få en inflammation, vare sig där eller nån annan stans. Hon har ridits mest rakt fram i skogen, nån gång då och då kort snällt pass på ridbanan, väldigt lite böjda spår osv, pga att jag själv haft ont i ryggen och inte kunnat rida särskilt mycket. Möjligtvis att hon helt enkelt snubblat och vrickat sig, men det verkar inte troligt att det skulle leda till en inflammation. Näe, jag tror att problemet sitter bak. Och att skadan skedde ett år tillbaka i tiden när hon rullade fast i boxen och sparkade igenom fönstergallret med en bakhov. Hon var halt och hade sårskador en ganska lång tid och vi hade i princip klippkort på kliniken, men till sist konstaterades det att hon inte fått några bestående men. MEN det var bara benet som kollades...Jag försökte leda in resonemanget på rygg/kors/SI-led, men det trodde inte vet...Hade åxå ute equiterapeut som inte heller kunde hitta nåt. Men jag känner i "magen" att det är där felet sitter. Hon vill gärna gå utåtställd/böjd i ena varvet vid longering, och jag försökte vid sista besöket få vet att focusera på det, men han menade att det kom från kotan...Ja, vi får se på måndag hur det går, då ska vi tillbaka...Jag ska i alla fall ta fram all min envishet ;-)

Liknande trådar

Hästvård under hösten och vintern har jag varit upprepade gånger hos veterinären med min häst. Han har haft problem med snubblingar ett tag...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Lindsen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 440
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 584
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka