Cortez sto 175cm

Joganna

Trådstartare
funderar på att betäcka mitt SWB- sto. Stofamilj 40. Hon har en god exteriör av kraftigare modell. Min önskan är att avkomman skall bli mindre och funderar alltså därför på en godkänd ponnyhingst (maxad) med Halvblod i sig. Önskan är att få ett mindre halvblod (160>) Inriktning hoppning. Är det en stor chans att det blir en ponny? Har absolut ingen erfarenhet av avel och vad man kan förvänta sig. Jag vet att naturens lagar bestämmer, men man kan ju iaf önska och försöka :-)
 
Forskning visar att stoets egen storlek har större betydelse för fölets storlek än hingsten. Så att det blir en ponny av en sådan avkomma är mindre troligt. Men det finns en klar möjlighet, speciellt om det finns halvblod i hingsten att avkomma blir mer i stoets storlek än hingstens.

Du måste helt enkelt titta på vad det finns för storlekar bakom både stoet och hingsten för att på säkraste sättet kunna avla på storlek. Finns det t ex bara stora hästar bak i stammen på stoets sida är sannolikheten för att fölet blir stort stor oavsett storlek på hingsten.
 
Jag skulle hellre sattsa på en ädel/lätt halvblodshingst som brukar lämna små avkommor. Känns som att det skulle ge större chans för en bra avkomma än att använda ponnyhingst.

Har kollat runt lite. Mitt beslut att använda ponnyhingst är ej fast. Mitt sto kommer från stofamilj 40 och det vore roligt att behålla detta. Då är frågan vilken hingst som är lämplig. Hon har korrekta ben, en bra galopp och mycket bra hinderklokhet. Skritt och trav lite svagare. Sedan är hon som sagt 175cm och en rejäl Donna med mycket power. Väldigt lättriden dock. Dock är hon rätt "vass". Alltså ursnäll men lättstressad och blir då explosiv. Vill förädla modellen och förstärka hennes goda egenskaper. Gärna en "gummiboll" hingst med "svensk" stam.
 
Senast ändrad:
När man är helt ny inom detta område så är det en djungel. Det är inte aktuellt förrän tidigast nästa vår dock, så hinner forska och grotta in mig riktigt. Jag vill ha en avkomma som jag behåller som en framtida tävlingshäst, på hobbynivå men ändå med en del kapacitet. Budgeten är inte begränsad.
 
Har kollat runt lite. Mitt beslut att använda ponnyhingst är ej fast. Mitt sto kommer från stofamilj 40 och det vore roligt att behålla detta. Då är frågan vilken hingst som är lämplig. Hon har korrekta ben, en bra galopp och mycket bra hinderklokhet. Skritt och trav lite svagare. Sedan är hon som sagt 175cm och en rejäl Donna med mycket power. Väldigt lättriden dock. Dock är hon rätt "vass". Alltså ursnäll men lättstressad och blir då explosiv. Vill förädla modellen och förstärka hennes goda egenskaper. Gärna en "gummiboll" hingst med "svensk" stam. Hon har +3 i mankhöjd, hennes mamma+ 1 och mormo + 0,4.
 
Har själv ett halvblodssto på 177... Funderar på Dirco Hästak till henne...
Han hade ju 2 avkommor på Prins Carl philip hoppningen så verkar ju ge "smått" ... Nu är det ju allra mest troligt ponnyston men ändå..
Mitt sto har en avkomma efter Harley VDL som enligt horsetelex är 178 :angel: och då är Harley själv bara 164... Så törs inte lägga "stora" hästar på henne alls... Hoppas på att få en mer 170 avkomma än 175...
 
@Joganna har du sett mina förslag med länkar som jag skickat i ett PM , ser att du är ny här, så klicka på det röda kuvertet uppe i högra hörnet.
 
Håller med om allt gällande King Louie utom att fertiliteten skulle vara bra, enligt språngrulla var den 63% 2016, 17 av 27 betäckta ston blev dräktiga.
 
Har oxå ett sto på över 175 cm, har 3 avkommor efter henne som är fullvuxna och de har blivit 170, 170 och 178 cm. Kan säga att jag ägde hennes mor oxå, hon var 173 cm, betäcktes med liten hingst med stor pappa och det blev då en på 176 cm.
Fäderna till de avkommorna är 168, 168 och 163 cm, kollade att de inte hade stort bakom i flera led men ändå blev alltså den med minst far hela 178 cm (HipHop som dessutom brukar ge litet)! Tror du ska satsa på en hingst som är lätt i typen och kolla bakåt i hans härstamning så att flera led bakåt inte har några stora hästar. Sen får hingsten vara normalstor så har det blivit normalstort på min i alla fall!

Kan tillägga att jag skulle fått en avkomma till min märr e. King Louie i år, hon tog sig på ett skick men kastade dessvärre sent i dräktigheten. Sen har jag insett att det finns rätt många stora efter honom...
 
Har 3 avkommor efter King louie. . Den ena mamman är 159 i mankhöjd och hennes 2 åring är ca 160-161.. 1 åringen efter samma sto är ca135-140 i manken... sen har jag en 2 åring med en mamma som bara lämnat stort syskonen ligger på 170-179 och denna 2 åring är ca 160-162 i manken...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 335
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 615
Senast: Långnos
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp