CorrecTORen prisvärd?bra eller dålig?

SKOGSRÅA

Trådstartare
CorrecTORen

"citat" från 4BarrsRR.Vi vælger udelukkende sadler efter rytteren. CorrecTORen sørger for hesten. Men det er din hest, din penge, og din problem. "slut citat"
Att välga rätt pad,sadel mm är viktigt och att det utvecklas ny modeller matrial mm överhuvudtaget är ju oftast postivt för att göra det bättre för både häst och ryttare.
men hur menar du 4B... med att paden sörjer för hästen????
visst kan en pad göra en viss skillnad men om sadeln inte passar från början.Som jag har lärt mig att jämföra med för att få en förståelse om hur viktigt det är med att en sadel verkligen passar "citat"om du sätter på dig en förliten sko så kan man inte med olika tjocklekar på strumpan göra att skon passar, för eller senare så får man skavsår eller andra kropsliga besvär för man försöker avlasta de ömma punkterna som blir av dålig passform av skon.Lika med en alldeles förstor sko man kan fylla både här och där men det blir inte bra.så till slut så blir det ont någonstans. likadant med en sadel.
så japp:D det är mina pengar och min häst därför är det ytterst viktigt att det blir bra för hästen och min plånbok.

häls ;)Råa

Sv: CorrecTORen prisvärd?bra eller dålig?

Jag trodde CorrecTORen var någon ny och revolutionerade modell av sadel när jag först läste inlägget.
Vid en snabb googling visade det sig vara några plastmojänger man sätter i en pad vilken verkar vara någon sorts halvmessyr för att använda vilken sadel som helst.

Vad är det för fel på att köpa en sadel som passar hästen? MammaMia, man kan bli mörkrädd för mindre...

mvh Eva

*halvt knapplan* nu har jag googlat.

En sk. sadelmarkare som drar valkanda namn i skiten pa sin websida, dar "den nya" grunkemojsen har varit i varlden sen '96 (so much for new and revolutionary! lol) och inte vill varken forklara exakt hur den funkar, eller ta Riktiga closeup pics... OCH anser att man ska... *trumvirvel* kila upp sadeln sa att Ryttaren kan sitta rakt... *asgarv*

nej tack.

Äh va f*n...jag som trodde att mina problem äntligen var ur världen...:angel: ...nåja, återgår väl åt letandet av den perfekta sadeln:cool:

hehehehe..

en sadelmakare sa en gang till mig, iofs gallande klassiska sadlar, att det ultimata ar att ha 4 olika sadlar. ^^ dags o vinna pa lotto kanner jag lol

jag har 2.. maken har 2... nu ar ju iofs min ena en stenalders dressyr sadel men anda.. vi har fyra totalt moahaha... ehum.

Vi har fyra western (varav en är kvalité, crates, och de andra syntetiska bighorn och en simco), en modifierad western wintec, två allround sadlar och en dressyrsadel. Sammanlagt åtta sadlar i olika storlekar och modeller men det har ändå varit ett helvete att hitta en sadel som passar min paint (delvis därför man helt plötsligt står här med en massa sadlar:D)

kommer inte ens ihag market pa min, men de 2 vi har som funkar utmarkt pa de flesta ar en billy cook o en frontier. Av nio ridhastar med rejalt olika kroppsform funkar bada sadlarna utmarkt... vi har haft tur. Min gamla stenalders simco som jag lamnade i sverige funkade bra pa de flesta med... Den lag pa allt fran fjordingkorsningar till araber, med lite varmblod och kvartingar i mitten lol.

Mina sadlar ar lite "reserverade" for herr gul.. han e speshal har i flocken lol

Jag trodde CorrecTORen var någon ny och revolutionerade modell av sadel när jag först läste inlägget.
Vid en snabb googling visade det sig vara några plastmojänger man sätter i en pad vilken verkar vara någon sorts halvmessyr för att använda vilken sadel som helst.

Vad är det för fel på att köpa en sadel som passar hästen? MammaMia, man kan bli mörkrädd för mindre...

mvh Eva
mm, fatta inte riktigt vad plastgrejerna var till för, men har svårt att tro att de får en sadel som inte passar med en vanlig pad att passa med de där grejsen på. :confused:

*halvt knapplan* nu har jag googlat.

En sk. sadelmarkare som drar valkanda namn i skiten pa sin websida, dar "den nya" grunkemojsen har varit i varlden sen '96 (so much for new and revolutionary! lol) och inte vill varken forklara exakt hur den funkar, eller ta Riktiga closeup pics... OCH anser att man ska... *trumvirvel* kila upp sadeln sa att Ryttaren kan sitta rakt... *asgarv*

nej tack.
då har förstått mer än jag trodde av den engelska texten:p

Äh va f*n...jag som trodde att mina problem äntligen var ur världen...:angel: ...nåja, återgår väl åt letandet av den perfekta sadeln:cool:

Finner du den? meddela mig! och jag ska vara den första att gratulera:) just nu känns det lite hopplöst att finna den perfekta sadeln:( finns ju lite "små" detaljer som spelar in också.... som tex häst ska gå ner i vikt(ryttare med) häst ska muskla sig (ryttare med) sen hoppas jag att vi får den perfekta sadeln för min hästs rygg och min rumpa (och plånbok inte att förglömma)och då funkar det nog med en vanlig pad också skulle jag tro;)

mvh Eva

Hi Eva, hoppas allt är vall med the family.

Minns du när vi hade Saddle Fitting hemma hos dig? Jag hade med min ORTHOFLEX sadel och vi gick igenom Orthoflex Flex Panals och dess funktion som var revolutionary.
Well, patent på dom hade gått utt, uppfinner Len Brown såld sitt föratage men hål ett finger in i häst/sadel spelet med diversa uttrustning uppfinning.
Han har bearbete dess Flex Panal till ett tilläge produkt där man kan få samma verkan med ditt vanliga sadel, tyvär funker det inte så, som du minns var det systom på min ORTHOFLEX ett upphängd systom där panelar var den barenda yttan och sadeln mer eller mindra hängd i luften.
Som jag förstå ska din sadel sitta direkt på dessa panels som i sin tur ligga direkt på hästens rygg...i så fall kan vikten inte fördela nåt mer an vad själva sadeln tillåter, så om sadeln har ett dålig passform komma inte dessa panels att fungera tillfredstallenda med sitt vikt fördelnings uppgift.

Oavsätt hur vi vad och vrida på det komma vi alltid tillbaka till grunden:
Vikt Placering och Vikt fördelning.
Ett så bra tillpassed sadel med lamplig tillpaddning.

Say hi to the family.

Vores heste har ændret sig drastisk for det bedre siden vi begyndte at anvende CorrecTORen, også selvom vi skiftet til sadler der passet endnu VÆRRE til hestene, end dem vi brugt inden CorrecTORen. Selvom vi rider hestene 5 timer ad gangen hver anden dag i over en måned, er hestene rengående, veltilpas, og ivrig efter at komme afsted. Der kan ikke findes det mindste tegn på smerte eller ubehag.

Det er en meget længere historie, men det gider i nok ikke hører på. Men vi rider aldrig uden en CorrecTOR mere, efter det vi har oplevet. Vores unghest skal også tilrides med CorrecTORen, for at undgå at hun udvikler de problemer, som de andre har.

Personligt kender vi til mere end 25 andre heste, som har fået en væsentlig bedre liv ved at deres ejer skiftet til CorrecTORen. Også selvom de bliver fortsat redet i de sadler, som før havde skadet dem. Vores en ven, som har 8 heste der bruges til turist ridning, har nu været anbefalet af sin tysk dyrlæge/kiropraktor, at han skal bruge CorrecTORen på alle hans heste, fordi dem han havde dem til havde fået det så ekstremt meget bedre, siden han tog den i brug. En af hans heste, ligesom vores egne, var blevet halt af sadel problemer, men nu er rengående og trives.

Man kan tro hvad man vil. Men vores erfaringer er udelukkende positiv, også når det er næsten 3 år at vi har brugt produktet.

Det er nemmere når sadlen er tættere på at passe hesten, men den en vi rider med er utroligt meget langt fra at passe, men alligevel trives hesten og rytteren med den, bare opsætning er rigtig. Hesten siger også hurtig til, når hendes kondi ændre sig, og rytteren skal til at ændre på opsætning!

Ursäkta mig men detta är ju bara reklam för ren skit.

Sådana plastgrejjer i padden på de tryckpunkter som vanligen är ett problem med "bridging" kommer ju bara fördela ut trycket en smula. Det löser ju inte grundproblemet med bryggningen.

Ärligt, jag tycker synd om dina hästar som fått såna problem av sina sadlar att de måste ha en sån pad för att fungera.
Vid närmare eftertanke ännu mera synd om dem att de måste fortsätta att ha utrustningen istället för att få en korrekt utprovad sadel.

mvh Eva

Hej Mark!

Kul att se dig:laugh:
Ja, jag tittade litet noggrannare på grejjerna och kan väl inte konstatera annat än att det är ren humbug.

Allt väl här. Maken i Seattle på jobb. Lillgrabben 8 nu och har börjat rida så smått, duktig att mocka i stallet.
Emma är 19 nu och graduate i maj. Har redan körkort, bil och jobb. Tänk att jag minns det som igår när hon var liten och satt och sov bakom dig på Ami´s rygg...

mfem6.jpg

Flåt Råa att jag är litet OT i din tråd...

mvh Eva

Hej Mark!

Kul att se dig:laugh:
Ja, jag tittade litet noggrannare på grejjerna och kan väl inte konstatera annat än att det är ren humbug.

Allt väl här. Maken i Seattle på jobb. Lillgrabben 8 nu och har börjat rida så smått, duktig att mocka i stallet.
Emma är 19 nu och graduate i maj. Har redan körkort, bil och jobb. Tänk att jag minns det som igår när hon var liten och satt och sov bakom dig på Ami´s rygg...

mfem6.jpg

Flåt Råa att jag är litet OT i din tråd...

mvh Eva

And from you.
he´s in Seattle?? oh man, he could have popped in too see the family, mom, a syster and a brother are up there.
Still here, Ami wandering around the house, Amigo the new one was sunning, watching TV but now went over to the kitchen looking for cookies, we been out on a 2 mile ride, building up bodies after a long winter of hibernatiing.
IS THAT LITTLE EMA??
Man she has grown, and real beauty, just like mamma.
Ya, remember we doubled up on ol Ami, boy, she was so mad she was going too walk all the way back to the house:mad: don´t remember what happen...but once we got her back up we had a great time on that ride, me and Jörgen have doubled quit a few kid´s on her, something about her...they feel safe i guess.
remember hobble training the horses :D?
I became a granpa in December, getting old :crazy: but i can still sit the saddle :angel:
Hope you are getting out some with the horses, know you got a lot too do with the new ranch.
I got a couple of tricks I came up with in saddle fitting useing a "Tumstock", I´ll show you next time we meet or I can e-mail you pictures, it´s a very simple way of figuring out how well the tree fits the back.
Say hi to Ema and all and
HAPPY TRAILS.

Finner du den? meddela mig! och jag ska vara den första att gratulera:) just nu känns det lite hopplöst att finna den perfekta sadeln:( finns ju lite "små" detaljer som spelar in också.... som tex häst ska gå ner i vikt(ryttare med) häst ska muskla sig (ryttare med) sen hoppas jag att vi får den perfekta sadeln för min hästs rygg och min rumpa (och plånbok inte att förglömma)och då funkar det nog med en vanlig pad också skulle jag tro;)

Om jag hittar SADELN så kan du få prova den jag har...som jag uppfattar är lite för stor för min korta tös...Jag lär nog hojta till här på forumet om den rätta sadeln dyker upp så påminn mig då :)

Som representant för företaget så är dina uppgifter kanske inte de mest trovärdiga ;)

:)OTa på du, finns väl inte en tråd som vi har lyckats hållt oss seriösa och med "rätt" ämne någon längre tid.

Vilken snygg cowgirl din flicka har blivit.

häls;)Råa

Bridging is a myth. The horse's back lifts significantly when you add a rider and the horse begins to move. A saddle that fits perfectly into the sway of the back of a horse that stands still will only result in significant saddle problems down the line. The saddle will lift at the rear and hop up and down on the horse's back. Try watching the next time you are at a show or a clinic and see how many saddles have this problem.

If you can find a good old saddle with a really straight tree, you will have a much happier horse than with most of the saddles you find today.

Our Quarter mare's back has become significantly less swayed--it is easy to see the difference when looking at pictures--already within a year of starting her with the CorrecTOR. We'd tried more than 20 saddles on this horse and bought two that were professionally fit but only sored her. She desperately needed that "bridge" to be able to use her back properly. Our straighter backed paint was totally impossible to fit because all the saddles we could find were too curved in the tree. The "professional" swore one of them fit her and used it for training. Resulting in a totally lame horse with a huge swelling on one loin and no ability to concentrate under rider. Two rides with the CorrecTOR and both lameness and swelling were gone and she hasn't been lame a day since.

There have been CorrecTORs sold to Sweden but most are English models, as far as I know. So I doubt you'll find many people who have actually tried the product to answer you other than us and others in Denmark, Germany, or Slovenia.

The CorrecTOR does much the same balancing the saddle as the saddler does adjusting the stuffed panels on an English saddle. But you can't do that with your Western saddle. Then it adds better weight distribution and the ability to adjust the fit as needed either when a horse changes or to use the same saddle on multiple horses.

It works for us and it works for a lot of other people. I honestly don't care if you believe me. You can try it or not as you see fit. It is your horse and your money. But it isn't fair to bash a product you have no experience with and no knowledge of.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka