Sv: Corrado WL resp Pilot
Pilot var en världsberömd hingst som lämnade många framstående hopphästar, bla Pialotta och en hel del fler.
Förstår du tyska kan du läsa om honom här
http://www.horse-gate.com/pilot/start_de.html Jag kan tyvärr inte tyska så bra att jag kan översätta.
Corrado WL var nog tänkt som hopphäst men han tävlades i svår internationell dressyr. Har för mig att han var med i OS i Aten, fast han var kanske bara reserv? Han exporterades för några år sen till Anky van Grunsven som jag tror skulle ha honom till en elev.
Hans pappa Cortez är väldigt berömd för sina hoppavkommor, bl a Madick, men har också lämnat flera svårklassavkommor i dressyr.
Mamma Yaki Lee tävlades i medelsvår hoppning. Hennes far Dragon hade många framstående avkommor i svår hoppning.
Mormor Jungfrubär gick medelsvår hoppning och var helsyster till Ulla Håkansons Ajax som först vann NM i hoppning och sen skolades om till dressyrhäst och tog OS-brons i lagdressyr 1972.
Hennes mamma Nejlika var ett fantastiskt sto som också bl a lämnade hingsten Rote Boldt svår hoppning och Jungfrulin (helsyster med Jungfrubär och Ajax) svår hoppning.
Stofamiljen heter 40 och har lämnat väldigt många väldigt bra tävlingshästar i både hoppning och dressyr.