Cornet Obolensky

Sv: Cornet Obolensky

Donauschwalbe skrev:
Jag är rätt säker att Rubinrots ägare har den finare Cornet-hingsten, den som premierades i Oldenburg och hade fått premie om den inte varit westfalen-bränd. Alla som jag känner som har sett den säger att den är fantastiskt fin med mycket bra gångarter och hoppning. Ser fram emot att se den och stämmer utsagorna betäcker jag mitt sto med honom i år.
Såg den i Oldenburg och den travar mjukt och fint men den skruvar i kroppen när den hoppar, så jag skulle nog säga att han om han skall användas är till dressyr.

clownen skrev:
I slutändan så blir det stor skillnad på att använda importerad sperma mot att seminera med en hingst ståendes i Sverige.

Själv så tycker jag att det verkar vara några intressanta hingstar som kommer till provet i år - ( efter år med alldeles för mkt skräp )

Håller med dig Helen, att man skall tänka sig noga för innan man beställer dyr semin från utlandet. Men det gäller i o f generellt.
Dock håller jag inte med om att det är stor skillnad i kostnader.
Vi använde importhingstar senast ifjol och tycker det fungerade förträffligt. Det var ingen skillnad alls att ta semin från Holland jämfört med att ta det från Skåne. Faktum är att transporten från Flyinge var dyrare än från Holland!! Blir det flygtransport spelar avståndet mindre roll. Vi bor förvisso långt upp i landet men tror inte det är någon skillnad för kostnaden från flyget upp hit är ju identisk.

Jag hoppas också att din teori om prissättning inte stämmer. Jag tror inte en importör nödvändigtvis behöver betala "fullt pris". Har man 30-40 ston så bör man få någon sorts rabatt. Sen har de en hel del jobb som de vill ha betalt för, det stämmer. Det blir dyrare i Sverige men i många fall faktiskt inte så mycket. Och viktigare, inte speciellt mycket dyrare än hingstar stationerade i Sverige. (Beror så klart helt på vilket hingst det gäller).
Men det är klart, vi här uppe ser nästan Skåne som utlandet ;)

Det som kan bli skillnad i betäckningskostnad som jag ser det är skillnaden mellan fryst och färsk semin. Det kan ofta bli dyrare med fryst pga upptining och mycket nogrann seminering. Vissa tar mer för FAI än TAI.

Kanske det är annorlunda på andra ställen i landet men för oss norrut så är det ingen stor skillnad, om det finns någon alls.
För oss blir det import i år igen, åtminstone någon hingst. Sen håller jag med om att det ser mycket intressant ut inför bruksprovet. Inte otroligt att vi använder någon därifrån också. Gillar tex Undercover som jag vill se live.

Rubinrot1033 skrev:
Gragge!
Du kan kolla på www.gestuetligges.de
där får du reda på det mesta.

Han står nog bara på fryst i år.
Mvh jörgen

Hej Jörgen, antar att du har så fullt upp med att boka RR så du inte hinner med att läsa allt i tråden ;) Kika på första sidan ser du mig ge andra samma tips. Men jag hade dock inte sett att de gjort om sin sida, måste vara gjort förra veckan. och när de gjorde det så höjde de priset på CO också... en del.

För er andra: 2000 Euro för 8 strån fryst!

Det gör att han kliver upp i mycket fint sällskap bland hingstarna i den prisklassen. Jag kan tycka det är lite saftigt för åtta strån. Om det var som på tex Irland, "no foal. no fee" så kan jag ta det men...

Inte många som ligger där uppe (i Tyskland), Cento, Sandro Hit, Baloubet, For Pleasure, Don Schufro och några till men det känns som om inte CO är i deras division än eller har jag fel?

gragge skrev:
det känns som om inte CO är i deras division än eller har jag fel?

Vi får väl se hur många ston han får... Det ska iaf bli spännande att se hur det går för Jörgens CO-son. Sen har jag spanat in treåringen Courage också, efter Contendro I - Laptop :d med ett kanon möderne enligt uppfödaren.

Strålande! :bow: Kul att se!

Och STORT GRATTIS till en mycket fin hingst med väl genomfört bruksprov!

Vi har en av Cornet obolenskys avkommor hemma.
Cornell, otroligt vacker.Något poeng ifrån att bli hingst.
Men tyvär skadade han sig och får nu inte tävla.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 807
Senast: superstar
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka