Sv: Cornet Obolensky
Jag skulle också vilja få fram lite fler svar på de frågorna, men kanske inte så konstigt eftersom jag har startat den...
det blir gärna så med diskussioner att dom startar kring något och sedan utvecklas till något annat - det ena ger det andra sas...men jag förstår att du vill ha svar på fråorna och ska därför göra ett försök....
kan någon göra en ungefärlig kalkyl för vad det skulle kosta att betäcka med honom om någon i sverige börjar ta in från honom??
Som du tidigare nämnt så är kostnaden för betäckning med honom
1000 euro i hans land...Sedan så får du
lägga på kostnaden som spermaimportören vill ha för sitt arbete. Därefter så ska du lägga på
transportkostnaden med sperma från Tyskland som brukar ligga på
1000-1500 skr/dos sperma - kom då ihåg att du ibland brukar kunna behöva seminera flera gånger i samma brunst. Därefter så har du
stataionsavgiften till den stationen du tänker använda dig av 1000-1500 skr. vid semineringen. Veterinären ska ha sina
seminneringsavgifter + ev.mediciner. Dessa kostnader är högst olika beroende på vilken station och vilken vereinär du använder dig av...
uppstallningskostnader på stationen m.m.
I slutändan så blir det stor skillnad på att använda importerad sperma mot att seminera med en hingst ståendes i Sverige. Därför så råder jag dig att fundera noggrant för utgifterna kan rusa iväg om man har otur...Sedan så råder jag dig att göra endel efterforskningar på den importören du anlitar alla är inte helt roliga att ha och göra med...
Själv så tycker jag att det verkar vara några intressanta hingstar som kommer till provet i år - ( efter år med alldeles för mkt skräp ) och jag blir så glad när en del dessutom verkar vara av så god kvalitet så att dem ev. skulle kunna vara den skjuts framåt som vi behöver i vår avel. Jag kan inte annat än känna tacksamhet mot dom som verkligen satsar stora pengar på att få in kvalitetshingstar till vårt prov och vår svenska avel - och hoppas att dom får igenom sina hingstar och det antalet ston dom förtjänar - istället för som tidigare då vi fått in andra länders b och c hingstar som ej blivit godkända...( oops nu spårar tråden ur igen :-) )
Helen