Cornet Obolensky

Sv: Cornet Obolensky

Jag har tyvärr inte sett filmen på ex Stakkato, jag har hört att Stakkato är ännu mer wow men han kostar väl därefter:crazy:

maria_b skrev:
Jag har tyvärr inte sett filmen på ex Stakkato, jag har hört att Stakkato är ännu mer wow men han kostar väl därefter:crazy:

Tror han är listad för 1300 euro för fryst vilket inte är så stor skillnad för mig (jämfört 1000 för CO alltså). Men, som jag har beklagat mig tidigare, det finns ingen importör i Sverige. Hade det funnits det ifjol hade han haft en betäckning här uppe, han skulle passa ett av våra ston som handsken!
Stakkato leder tyskt hopp BLUP och är betydligt äldre än CO (även om också han måste klassas om "ung") och alltså har mycket större avkommebas för siffrorna.

Sorry, uppdaterad för 2006 är Stakkato ännu dyrare 1400 Euro vilket gör honom till Celles i särklass dyraste hingst. Men jag är osäker på om det är för TAI eller fryst. Inte heller de tyska hemsidorna är speciellt bra vad det gäller tydlig info (appropå en annan tråd här).

Här finns en film på Stakkato men det är uppsuttet hoppning. Har sett en med löshoppning vilket så klart är mer "flashigt".

http://www.horse-flirt.de/video/mov962.m1v

Sedan denna film togs har mycket hänt med hästen, han rids och tävlas av Eva-Marie Bitter på ett bra sätt och var så sent som förra helgen placerad i 1.60. Han har gått lite nationshoppningar och en del högre klasser men har inte gått de största banorna (än?).

Men det finns flera här på Buke som kan berätta mycket mer om Stakkato, Cyllene rider tex en avkomma, hingsten Staron. Hon har också sett Stakkato live (vilket jag inte gjort, han kommer så sällan upp hitåt :smirk: ) och vet mycket mer om hans nedärvning.
Vill du veta mer om Stakkato så kan du prova att söka här på Buke för han är diskuterad en hel del tidigare.

Jag skrev inte det förut, kanske du vet det, men ändå, Stakkato är född -93

Han var ju riktigt läcker!!

Skulle vara en dröm att ta honom på mitt sto:d Tycker både Stakkato o CO är fina, men CO har jag ju bara sett löshoppa, det brukar ju inte va lika flashigt under ryttare.

Tror du nån kommer ta in någon av dem under 2006 o hur tar man reda på det? Vad är anledningen till att ingen tagit in dem på import??:confused:

Vi pratar om toppen av vad modern tysk avel har att erbjuda. Det finns en mycket stark efterfrågan i Tyskland men tveksam efterfrågan här uppe hos oss. Det skulle bli dyrt och det är väl för få som är intresserade antar jag att man resonerar. Finns ju andra exempel på liknande, tex Eklunda som tog in Heartbreaker fick mycket få ston till honom, mindre än fem tror jag. Trots hans enorma framgångar som avelshingst i hoppning.

Jag är inte rätt person att svara dock, någon med bättre insikt i handeln med semin bör svara.
Ingen vore gladare än mig om antalet topphingstar som erbjuds svenska ston ökar.

Jag förstår ditt resonemang och tror att du har många poäng i det du säger.

Ytterliggare en aspekt som jag tror att vi som uppfödare stoägare glömmer är att om vi inte kan få hit sperman via import så kan vi ju se till att själva köpa in nytt avelsmatrealet iform av ston med det blodet vi vill ha i vår avel...

Själv så har jag ( än så länge bara på planeringsstadiet ) redan bestämt vad det är jag ska ha vid nästa inköp av avelsston ;) - det blodet finns inte här :D

Helen

Håller med, visst vore det intressant att kunna ta hem ett sto med en intressant tysk eller holländsk stam. Men samtidigt har jag ingen ambition att överge en stofamilj (del av F.2) som jag idag har två ston ifrån och som går långt tillbaka och har i mina ögon många bra egenskaper. Där finns elitston och våra har diplom osv.

Lockelsen för mig är att kombinera det svenska med det nya utländska. Att få med de positiva egenskaperna från mina ston, tex psyke, arbetsvilja, hovar mm och sedan få in det där lilla extra som ger en riktigt speciell avkomma. Det är ju OS hästen man vill få fram (i a f jag).

Sen har man väl otur ibland och får nackdelarna från båda istället men det är avel.

:confused: Blev det aldrig några bilder - jag är nyfiken :angel:

Helen

Hm... Av det lilla man kan döma, svårt att se när han inte är uppställd, men...lite köttbullig?

*hukar*

;)

athena skrev:
Hm... Av det lilla man kan döma, svårt att se när han inte är uppställd, men...lite köttbullig?

*hukar*

;)

tycker du inte att han såg oerhört rörlig ut för att vara
" köttbulle " :D Synd att man inte kan lägga in filmsnuttar här på forumet :angel: Jag vill se hans gång...och Smashens...

Helen

Rubinrot1033 skrev:
Nu kan du kolla på hemsidan;)

www.waldhof.se

Hej Jörgen, vi brukar lägga in bilderna här för att folk skall slippa surfa runt, Ameo (vår beskyddarinna) vill ha det så.
Vet att du hade lite problem så jag lägger in dem här, hoppas det är ok.

Bilder på Corlensky alltså:

Corlensky%20G%20nr1.jpg

Corlensky%20G%20nr%202.jpg

Alltså, jag tycker han är skitsnygg men travbilden gör mig konfunderad.... Kanske är det ögat som luras? Med tanke på hur hans mamma ser ut på bilden (längre upp i tråden?) och hans pappa så känns han mer kompakt. Det ska bli väldigt spännande att se hur det går på bruks, nu är han ju också den enda CO-sonen!

Jörgen, har du nån länk till resultat från hans utländska premiering? Då när han inte fick premie fast han borde ha haft... Har letat som en galning men jag är så dålig på tyska :p.

Och film :bump:.

Tyvärr får dom inga resultat som 2,5 årigar.
Det får dom endas när dom gör 30 el 70-dagars-test.
Corlensky G kommer göra sitt i höst.

Aha, så de antingen bara godkänns eller inte? Men dom får betäcka då, som treåringar på våren?

Har du ngn film får du gärna maila den, jag har PM:at min adress.

mvh

Nytt för i år är att det inte blir några 30-dagarstest i något förbund. Hingstarna som premierades i fjol får ändå betäcka och förs in i huvudstamboken, förbunden har dock rätt att begränsa stoantalet. Tror att det är ett försök i år, får se hur det blir nästa år. Vad ska er Cornet gå, 70-dagarstest?
/L

maria_b skrev:
Temperamet o exteriör?
Positiva/negativa sidor?
Avkommor?
Vad har han tävlat?
Var står han?

Vad är eran åsikt om honom och har ni nån erfarenhet från hans avkommor?

Blev väldigt nyfiken på honom så här när jag funderar på vårens hingstval:p

Tycker det vore jättekul om någon som är mer nere i Tyskland och tittar på hästar kunde svara på originalfrågorna i tråden. Det finns ju ett stort intresse kring hingsten men inte alltför mycket kunskap.

Kanske Jörgen kan ge lite generella synpunkter på honom (även om han uppenbarligen är "part i målet").
Cyllene brukar ha koll på hopphingstarna, ja många andra också, kanske hon vet mer. Andra?

Vem är det som visar fram honom till bruksprovet ?

Helen

Jag skulle också vilja få fram lite fler svar på de frågorna, men kanske inte så konstigt eftersom jag har startat den...

O som jag undrat tidigare, kan någon göra en ungefärlig kalkyl för vad det skulle kosta att betäcka med honom om någon i sverige börjar ta in från honom?? Han kostar 1000euro där men antar att en hel del avgifter tillkommel med import + semin här io allt som hör till.

Jag undrar detta för att veta om jag överhuvudtaget skulle ha råd att betäcka med honom eller om han är en väldigt dyr hingst.

Jah har förstått att han anses dyr i Tyskland, men är alla betäckningar över lag billigare där så behöver det ju inte betyda att det blir speciellt dyrt här... Jag är jättedålig på vad alla kostander rör sig om i för prisklass:confused:

Jag skulle också vilja få fram lite fler svar på de frågorna, men kanske inte så konstigt eftersom jag har startat den...

det blir gärna så med diskussioner att dom startar kring något och sedan utvecklas till något annat - det ena ger det andra sas...men jag förstår att du vill ha svar på fråorna och ska därför göra ett försök....

kan någon göra en ungefärlig kalkyl för vad det skulle kosta att betäcka med honom om någon i sverige börjar ta in från honom??

Som du tidigare nämnt så är kostnaden för betäckning med honom 1000 euro i hans land...Sedan så får du lägga på kostnaden som spermaimportören vill ha för sitt arbete. Därefter så ska du lägga på transportkostnaden med sperma från Tyskland som brukar ligga på 1000-1500 skr/dos sperma - kom då ihåg att du ibland brukar kunna behöva seminera flera gånger i samma brunst. Därefter så har du stataionsavgiften till den stationen du tänker använda dig av 1000-1500 skr. vid semineringen. Veterinären ska ha sina seminneringsavgifter + ev.mediciner. Dessa kostnader är högst olika beroende på vilken station och vilken vereinär du använder dig av...uppstallningskostnader på stationen m.m.

I slutändan så blir det stor skillnad på att använda importerad sperma mot att seminera med en hingst ståendes i Sverige. Därför så råder jag dig att fundera noggrant för utgifterna kan rusa iväg om man har otur...Sedan så råder jag dig att göra endel efterforskningar på den importören du anlitar alla är inte helt roliga att ha och göra med...

Själv så tycker jag att det verkar vara några intressanta hingstar som kommer till provet i år - ( efter år med alldeles för mkt skräp ) och jag blir så glad när en del dessutom verkar vara av så god kvalitet så att dem ev. skulle kunna vara den skjuts framåt som vi behöver i vår avel. Jag kan inte annat än känna tacksamhet mot dom som verkligen satsar stora pengar på att få in kvalitetshingstar till vårt prov och vår svenska avel - och hoppas att dom får igenom sina hingstar och det antalet ston dom förtjänar - istället för som tidigare då vi fått in andra länders b och c hingstar som ej blivit godkända...( oops nu spårar tråden ur igen :-) )

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 807
Senast: superstar
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka