Cornet Obolensky

Sv: Cornet Obolensky

Absolut har han haft ett uppsving pga sönerna. Men, han har nu fått ett mycket dåligt rykte i Tyskland.
Vid en visning nyligen visades 11 söner till CO - ingen gick igenom! Så nog är han dalande nu alltid. Tyvärr är det så att om en hingst av någon anledning blir mindre intressant så brukar det hålla i sig, snabbt brukar det gå också! Men än en gång - titta på hingstarna själv och skaffa er en egen uppfattning, jag har själv tittar på några fina i Tyskland (e: CO - tuffa men hanterbara utan problem).
Jag ringde bla ner till De Ljesere Man som har måååånga hingstar bla D-Day. Vi pratade om hans rykte här i Sverige som jag tror att ni alla är medvetna om. De sa att D-Day lämnar tuffa hästar, håller med, har en själv.
Jag berättar bara vad som sägs i Tyskland - skjut inte budbäraren! :D

Mvh / Fia

Sofia72 skrev:
Jag kommer inte ihåg om det var Beerbaum eller Ehning som red honom men han var istadig som en mulåsna (hästen alltså ;) , vägrade hoppa. Ridbarheten verkar inte vara på topp på honom.
Det måste varit Ludger i så fall, eftersom Marco Kutcher har tävlat honom och de rider samma stall, dvs Kutcher rider åt Beerbaum. Vad jag vet har inte Ehning tävlat CO.

Att han har lite problem med ridbarheten är kanske inte helt förvånande med tanke på hur Dirk Demeersmann får kämpa för att få Clinton på hinder från tid till annan. Senast i världscupen var de inte helt överrens. Jag tror dock inte vi skall ta alltför allvarligt på hingstens beteende än, han är ung fortfarande. Dessutom tror jag vårt stomaterial kan behöva lite mer nerv i vissa lägen, vi har ganska många "kor" med väldigt långa ledningar.

Men det här är ju en skillnad mot Stakkato som väl har rykte om sig att ge snälla trevliga hästar. (Om jag inte minns fel) Sen är ju CO lite mer komplett än Stakkato men återstår väl att se hur hans index kommer utvecklas. Stakkato leder hopp Blup men har inget vidare dressyr och extriör index.

För info bara så finns fortfarande inte Stakkato tillgänglig på import, eller hans blod representerat i Sverige (som godkänt dvs). Finns väl två söner som importsemin men ingen har godkänts i vårt bruksprov.

Sofia72 skrev:
Hej igen!

Här kan ni se Ratina Z och hennes unga föl efter CO.

www.gestuetligges.de/deutsch/news_de.html

Jag kan inte lägga ut bilder här, tekniskt analfabet kanske :D !
Gå in på länken så ser ni fölis en bit ner på sidan. CO kan inte vara så dålig om självaste Ratina Z fått föl med honom - men det borde bli en "Formel 1" ! :D

Mvh / Fia

Jag fixar bilden, jag skrev ju om samma föl tidigare (längre upp i tråden) så får väl ta på mig att sätta in bilden också.

ratina_fohlen1.jpg

ratina_fohlen2.jpg

Sofia72 skrev:
Hej!

Vi kom precis hem från Tyskland och där pratade vi med olika uppfödare om bla CO (från olika förbund). Han har varit populär i Tyskland men han är "på dalande".

Mvh / Fia

Om intrycket du fått var att Cornet är dalande, vad är då på väg upp? Vore intressant att veta hur man resonerar där nere. Eller vad din bild är rättare sagt.

Rubinrot1033 skrev:
Tjena Clownen!
Kan du hjälpa mig att infoga bilder på Corlensky G ?

Mvh Jörgen

Hej Jörgen ! Tyvärr så är jag ingen hejare på att få in bilder på ett forum :crazy:. Kanske någon annan kan hjälpa till här ? Hoppas det för jag är så nyfiken på den här hingsten.

En fråga: När ska ni komma igång med er hemsida ? Skulle ju vara spännande att få se dom andra hingstarna som är på gång till provet. ;) Och " Smashen " hur går det med honom ? Ursäkta alla frågor men jag måste passa på när jag har dig på " Tråden " :D Han vill jag också se en bild på.

Vilka andra hingstar anser du, vara efterfrågade nere i Tyskland förutom Cornet Obolenskey :confused:

Nä nu får jag ge mig :D

Ha det´

Helen

Jag återkommer ikväll om hemsidan:confused: så får vi se om någon kan hjälpa mig med bilderna.

Resten av frågorna besvarar jag en annan dag!:devil:

Resten av frågorna besvarar jag en annan dag!:devil:

Den som väntar på något gott...

Gragge kanske hjälpa dig ? Hon kan lägga ut bilder med tanke på fölet u Ratina ovan.

Helen

"kor" med väldigt långa ledningar.

Jag älskar alla härliga uttryck som skrivs här det är allt från " Exklusiva fölungar " till kor med långa ledningar :rofl: Nu har vi fått beskrivande Definitioner/namn på våra fölungar och ston vad ska vi då kalla våra kära hingstar för då ? :cool:

Helen

Jag kan hjälpa till att lägga in bilder om någon vill ha hjälp.

Sitter på jobbet hela kvällen....

Tack alla för alla svar och överstättningar från tyska:bow:

Som jag har förstått det så är han en superhingst vad det gäller hoppteknik, exteriör + att han även lämnar gångarter, men att han är riktigt tuff i huvudet?

Vågar man då chansa att ta honom på ett sto som har lite i huvudet också?

Mitt sto har hopptekniken och exteriören som man kan önska sig och detta vill jag gärna bibehålla. Om CO dessutom lämnar lite gångarter är det kanon eftersom framförallt bättre bakbensaktivitet önskas på mitt sto. Men, fram till hon var fyra var det ganska mycket i skallen på henne, då främst vid hanteringen. Däremot har hon haft supertemperament i hoppningen och övrig ridning, aldrig stannat på hinder eller så. nu blir hon 7år, har varit helt avställd från ridning i ett år och dräktig. Hon har blivit en helt annan häst i hanteringen, är stencool.

Så vågar man chansa? Nu tänker jag inte bara på CO utan hingstar överhuvudtaget som misstänks ha lite i skallen.
Självklart är det ju en fördel med en hingst med bra temeperament, men om just DEN har allt annat man kan önska sig..
Sedan är ju val av hingst ett lotteri så det kan ju ändå bli tvärt emot vad man förväntat sig:D

En till fråga, är det någon som har ett humm om vad de slutliga kostnaderna skulle bli med honom på ett ungefär?

Om man jämför med en hingst i sverige som ex har språngavgift och 90dggr/levadeföl-avgift osv. Antar att det är en hel det övriga utgifter som tillkommer från de där 1000euron för annars skulle det ju bli rätt billigt, vilket jag har svårt att tro.

Vad kostar ex transport osv?

Jag tror att du skall ta rapporterna om hans psyke med en stor nypa salt innan vi får bättre koll på hur avkommorna är, och de äldsta av dem är fortfarande bara bäbisar än.
Det är en chansning hur man än ser det, att använda en så pass ung hingst, så är det bara. Både vad det gäller psyke men också allt annat som han förhoppningsvis nedärver. Men visst är det en lovande hingst, svårt att säga annat.

Jag tror att avgörande för kostnaderna är om någon bestämmer sig för att bli seminimportör. Det är ju avgifter som ASVH vill ha osv. Annars blir det ganska mycket jobb för dig då du måste hålla reda på alla pappaer för att kunna registrera avkomman korrekt.
Är man väldigt erfaren är det nog ok, finns några sådana här på buke. Men för oss dödliga är det skönt att ha någon i Sverige att ringa och få semin bara, inte behöva strula med resten.
Sen är väl frågan om han överhuvudtaget kommer finnas på TAI för oss eller endast fryst. Flera av de största går bara att få som fryst, i a f i Sverige (ex Heartbreaker, Diamant de Semilly, alla Flyinges importer mfl).
Ett alternativ för dig kanske är att köra ned stoet på betäckning på plats. För mig är det inte aktuellt, lite långt om man säger. Har väl typ 100 mil bara ner till Flyinge eller nåt, sen ner till Tyskland... nja.

Men jag skulle inte tro att det blir några fantasisummor av typen Quidam, inte för en så ung hingst, oavsett hur lovande han är.

Jo man får nog ta med en nypa salt:smirk:
Jag hade faktiskt i funderingarna att köra ner till Tyskland, men det beror ju ocskå på hur många mil in i Tyskland han står:crazy: Och ett annat problem, stoet kommer ju ha ett föl vid sidan om som kanske inte alls vill åka transport så många timmar... hmm...

Massa bök med papper o grejer låter krånglikt med tanke på att jag är ny inom aveln eller hur man ska uttrycka det.

Hur får man reda på om någon, o isåfall vem, tar in från honom i år??

Oj då.
Jag kan inte hitta några mail någonstans.
Jag PM:ar dig en bättre mailadress.

I tråden om CO-sonen som är i Sverige finns en film av CO när han hoppar och travar lite för hand!

Hmm, får man lov att tycka att han inte är sååå spektakulär...:o

Håller faktiskt med Fiorano, filmen som finns tycker jag inte heller visar honom som otroligt bra. Motsvarande filmer på tex Stakkato är "värre". Men man ser inte så bra på en kort film. Men man skall ha klart för sig att han inte vann sin premiering, blev inte ens tvåa utan trea tror jag. (Dock osäker om de före var hopp eller dressyrhingstar).
Men det är framförallt hans avkommor man skrivit upp.

Såg för övrigt att han hade 189 föl som föddes 2003 vilket betyder att det borde gå att få en bra bild av avkommorna åtminstone i år.
Han ledde därmed listan för westfalen före Fürst Piccolo och Florestan I.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 807
Senast: superstar
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka