Cornet Obolensky

maria_b

Trådstartare
Vill veta ALLT om denna hingst:) Är dålig på språk o det står inget om honom på de svenska sidorna. Har bara hittat några bilder och knapp info:crazy:

Hur stor är han?
Temperamet o exteriör?
Positiva/negativa sidor?
Avkommor?
Vad har han tävlat?
Var står han?
Är han en BRA hingst eller inget alls att rekomedera?

På nätet hittade jag nån siffra om att han kostar 1000 euro men VAD ingår då?? Vad är eran åsikt om honom och har ni nån erfarenhet från hans avkommor?

Blev väldigt nyfiken på honom så här när jag funderar på vårens hingstval:p

Sv: Cornet Obolensky

Jag vet inte så mkt, men om du har Ridsport så ser du att flera goda hingstar i fjol var efter honom. Han är född -99 så har har alltså inte varit i avel så länge, de borde rimligen vara ur hans första årgång, 03-orna? Eller om han betäckte som 2-åring så är de andra årgången.

Han är skimmel och 171 cm hög enligt hingsthållarens hemsida http://www.gestuetligges.de/html/cornet.htm.

Nu är inte jag så bra på tyska heller :p men följande tror jag att jag kan jag utröna:

Han gjorde ett mkt bra 30-dagars test och blev andra reservsegrare -01. Totalindex (eller vad heter det?) 8,33, för hoppning 9,24. 10 p för sin löshoppning.

Haha, nu såg jag att sajten finns på engelska, så mycket lättare det blev att översätta :D.

Åtskilliga av hans föl har varit med vid elitauktion, och omdömen brukar vara "vacker typ, fint huvud, välproportionerlig harmonisk kroppsbyggnad, rör sig i uppförsbacke särskilt i trav".

Han var publikfavorit vid hingstpremieringen.

"Högelastiska rörelser och en suverän galopp i uppförsbacke, kombinerat med en hoppförmåga som är svår att matcha när man ser till kapacitet, benteknik och förmåga. Denna förmåga kommer sannolikt från hans utmärkta härstamning"

Härstamningen finns ju i länken ovan, hingstarna är ju :d allihop, däremot har jag ingen koll på mödernet.

Betäckningsavgiften gäller väl i Tyskland, den erläggs nog vid språnget tror jag och blir det inget föl får man rabatt nästa år. För att betäcka här måste man alltså importera sperma och själv lösa licens, om ingen annan gör det, så det kan nog bli dyrt.

Det kommer väl två CO-avkommor till det svenska bruksprovet, Flyinge har en och så var det nån mer (eller var det bara spermaimport?). Flyinges är ue Dinard L - Weinberg vilket tyvärr inte säger mig så mkt.... Men den ska bli intressant att se! Den var mätt till 166 i november och är väl tre nu - växer säkert lite till.

Det låg en länk till en film med CO här igår men jag hittar den inte nu?

CO finns på Gestüt Ligges som ligger norr om Dortmund i Tyskland. (Åtminstone fanns, för den info jag har är inte färsk).
På deras hemsida hittar du en del info men det kanske du sett för där finns just prisangivelsen om 1000 Euro som du nämner.
Adressen är:
http://www.gestuetligges.de/englisch/deckhengste_eng.html

Under punkten GBT (General Business Terms) så hittar du villkoren för seminering.

För att alla skall slippa titta på deras sida svarar jag dina frågor utifrån vad som står där: (Ameo brukar vilja ha det så)

Cornet har stammen Clinton-Heartbreaker-Randel Z och bör väl vara Belgare då både far och morfar verkar i Belgien. Men han är registrerad för Nord Rhein - Westfhalen, godkändes 2001 (som nr 3 av hingstarna).
Avkommorna har fått mycket beröm, antar att det är vad du sett som lockat ditt intresse. Redan 03 sa avlesledaren för N R -W så här om två årskullars föl efter honom (översatt): Fin typ, vackra huvuden och bra proportioner, särskillt imponerande var rörelserna i trav i "uppförsbacke". (Svårt att översätta).
Mer om avkommorna hittar du i ridsport, nu är de ju äldre och som jag förstått är man mycket imponerad. Bla om den avkomma (Cornet Obolensky - Acobat - Cantus) som vann premieringen i Münster i november framför alla dressyrstammade hästar.
Siegerhengst-WB-2005.jpg

Om Cornet själv står det:
Mycket elastiska rörelser, superb "uppförsbacke" galopp kombinerat med hoppegenskaper som är svåra att överträffa i kapacitet, benteknik och hoppstil.

Han har tävlats av Marco Kutcher (som väl rider åt Ludger Beerbaum om jag inte minns fel). Men inte gått speciellt mycket då han ju fortfarande är ung.

Många tror på honom som den stora stjärnan och ett bevis på det är att man låtit betäcka världens kanske mest meriterade hoppsto Ratina Z med honom. Så frågan om han är en "bra hingst" tror jag du förstår svaret på. Sen är det ju upp till vad man har för sto om han är rätt.
Jag har ingen aning om han har någon importör i Sverige men jag skulle inte bli förvånad om han inte tas in. Tyvärr är vi inte direkt först att ta upp de mest lovande hingstarna, se bara på att ingen tar in semin från Stakkato som borde vara perfekt på mycket av vårt avelsmaterial och ju är extremt lovande som hopphingst.
Cornets blod finns till viss del i Sverige; Eklunda tar in Hearbreaker och hans son Orlando. Kanske kan Lena också ta in Clinton (samma ägare som Orlando hade) om man frågar men om hon har planer på att ta in CO det vet jag ej.
Däremot är det väl klart att Flyinge skall visa en hingst efter Cornet - Dinard L på bruksprovet v.8. Dinard L hör också till samma stuteri som Cornet och finns alltså att beskåda på hemsidan ovan.

Vill du ha tips om sidor där du kan se bilder på hingsten eller avkommor får du pm:a mig.

Du vann med några minuter, såg inte att du hunnit svara.

Skall försöka få in bilden på segerhingsten igen, blev visst fel:

05nrw_cornetson.jpg

Jag är rätt säker att Rubinrots ägare har den finare Cornet-hingsten, den som premierades i Oldenburg och hade fått premie om den inte varit westfalen-bränd. Alla som jag känner som har sett den säger att den är fantastiskt fin med mycket bra gångarter och hoppning. Ser fram emot att se den och stämmer utsagorna betäcker jag mitt sto med honom i år.

Så det är den som kommer till Sverige? Vet du var som är mer bakom än CO? Visst är den med i bruksprovstråden (men ingen fortsatt stam har jag för mig).

Donauschwalbe skrev:
Jag är rätt säker att Rubinrots ägare har den finare Cornet-hingsten, den som premierades i Oldenburg
...
Ser fram emot att se den och stämmer utsagorna betäcker jag mitt sto med honom i år.

Den finare säger du, finare än vem? Än den som fick premie i Münster som är på bilden ovan? Eller menar du finare än Flyinges Cornet son?

Jag är intresserad av Cornet själv då jag redan använt hans (Heartbreaker) blod och är mycket nöjd med det. Behöver se bättre extriör bilder på honom men det jag sett verkar helt rätt för mig. Han måste vara kort i ryggen, studsboll hoppning och bra galopp.
Tar någon in semin så känns det som val nr 1 till ett av våra ston. (Om det inte blir Quidam kostnad). Idag är han satt till 1000 euro vilket är mycket i Tyskland, men inte katastrof. Stakkato är 1300 tex.

athena skrev:
Så det är den som kommer till Sverige? Vet du var som är mer bakom än CO? Visst är den med i bruksprovstråden (men ingen fortsatt stam har jag för mig).

Den är med i Bruksprovstråden och har stammen CO - Arpeggio - Polydor...

Helen

Hej!

Vi kom precis hem från Tyskland och där pratade vi med olika uppfödare om bla CO (från olika förbund). Han har varit populär i Tyskland men han är "på dalande". Han har själv dåligt temperament men jag vet inte om han nedärver det.
Jag har sett flera avkommor efter CO, fina men kanske inte hästar för nybörjare ;) !

Mvh / Fia

Sofia72 skrev:
Hej!

Vi kom precis hem från Tyskland och där pratade vi med olika uppfödare om bla CO (från olika förbund). Han har varit populär i Tyskland men han är "på dalande". Han har själv dåligt temperament men jag vet inte om han nedärver det.
Jag har sett flera avkommor efter CO, fina men kanske inte hästar för nybörjare ;) !

Mvh / Fia

Vad menar du med dåligt temperament ? Är han svår att hantera rent allmänt eller har han dålig ridbarhet etc. ?

Helen

Både och. Jag kommer inte ihåg om det var Beerbaum eller Ehning som red honom men han var istadig som en mulåsna (hästen alltså ;) , vägrade hoppa. Ridbarheten verkar inte vara på topp på honom.
Han är, enligt uppgift, tuff att hantera - men han är ju faktiskt hingst. Men framförallt är det istadighet och oridbarhet som det i vissa led klagas på.
Men samtidigt får man kanske gå på avkommorna och deras temperament också, de kan ha mycket kapacitet fast de är tuffa, se bara på Darco och Pilot avkommor tex.
När det gäller CO är det nog istadigheten jag stör mig på, men som sagt var - tittat på avkommorna och döm inte honom. Ska bli kul att se dem på bruks!

Mvh / Fia

Hej igen!

Här kan ni se Ratina Z och hennes unga föl efter CO.

www.gestuetligges.de/deutsch/news_de.html

Jag kan inte lägga ut bilder här, tekniskt analfabet kanske :D !
Gå in på länken så ser ni fölis en bit ner på sidan. CO kan inte vara så dålig om självaste Ratina Z fått föl med honom - men det borde bli en "Formel 1" ! :D

Mvh / Fia

döm inte honom. Ska bli kul att se dem på bruks!

Mvh / Fia[/QUOTE]

Tack för svaret ! Jag dömmer inte honom utan ville bara veta definitionen på begreppet " dåligt temperament ". :smirk: Jag tycker också att det ska bli intressant att se dessa CO avkommor på provet och ska gärna studera dom under luppen :D

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jepp, jag menar än Flyinges. Men den får säkert fler ston ändå, om båda blir godkända, vilket endast gläder mig eftersom jag inte gillar att använda hingstar som får massor av ston. Jag vill producera exklusiva fölisar.:angel: Och ja, det är han på fölbilden på länken.

Jag tror inte att hans stjärna är i dalande efter fjolårets premieringsframgångar för sönerna, han lär snarare få ett uppsving, men det återstår att se.;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 581
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 807
Senast: superstar
·
A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka