Copyright?

G

GALOPP

Någon som vet hur det ligger till om jag behöver en ljudfil som jag hittar på en hemsida där det inte finns något (c)-märke eller liknande?

Får jag använda ljudfilen då, utan tillåtelse från den som skapat sidan?

Sv: Copyright?

Troligen inte.
Enda chansen till att du får använda den är att den är flaggad som freeware, eller att den är äldre än ... hm, 70 år tror jag.

Är det en ljudsnutt av en kommersiell artist så är det nog helt kört att använda utan att betala för det. Är det något som en privatperson kokat ihop så kan man fråga om man får använda den gratis mot att man talar om vem varit så vänlig att låna ut sina ljud.

Copyright-märket har i princip ingen betydelse, allt är faktiskt skyddat om inte annat anges.

Det är ett fågelläte från en hemsida där jag inte ens hittar en e-mailadress...

Men tack för hjälpen :bow:

Fågelläte? Oj.

Jag skulle gissa att du behöver inspelarens tillåtelse för att säkert få använda ljudsnutten. Men jag är alls inte säker.

Nä, faktum är att man måste be fågeln om lov, om det nu inte är så att inspelaren köpt rättigheterna... :eek:

Om jag nu ska vara mer seriös så är det den som gjort inspelningen som äger copyrighten. Och tyvärr är det så surt ibland att det är mer eller mindre omöjligt att ta reda på vem som är copyrightinnehavare, som till exempel filmen "tomtar och troll"...

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Finns det något sätt att se vilka album varje bild ligger i? Jag har massor av album och många av bilderna ligger i flera album och jag...
Svar
9
· Visningar
287
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka