Coolaste ridtravaren

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättekul att se! Travarna (likaså galoppörerna) kan verkligen bli superfina ridhästar om någon bara orkar lägga ner det jobb och den tid som krävs. Dessutom brukar de ha lite trevligare psyke än många halvblod :angel:;)

Den är väldigt ojämn bak, syns i både skritt och trav. Vadå i varje tråd? Jag hoppas verkligen att folk påpekar varje gång man ser en halt häst ridas. Annars ger det hästsporten dåligt rykte och hästar får lida i onödan. Hur kan man hylla en ritt där det tydligt syns att hästen inte går rent? Det är inte speciellt etiskt riktigt att rida runt på en häst med tydlig ojämnhet.

Senast ändrad:
Den är väldigt ojämn bak, syns i både skritt och trav. Vadå i varje tråd? Jag hoppas verkligen att folk påpekar varje gång man ser en halt häst ridas. Annars ger det hästsporten dåligt rykte och hästar får lida i onödan. Hur kan man hylla en ritt där det tydligt syns att hästen inte går rent? Det är inte speciellt etiskt riktigt att rida runt på en häst med tydlig ojämnhet.
Den är inte halt bak, möjligen blir du lurad av den ojämna teckningen:)

Tror du blir lurad av att hästen inte har ett rörelsemönster som raser avlade för dressyr har.

Kl
Roligt med någon som lägger ner jobb på en travare.

@Lizans Den har inte mer ojämn teckning är de flesta andra hästar, en vit kota på ena bak och inget på andra bak gör knappast att en häst ser ojämn ut i gången...
@nullo-modo Är just travhästar ojämna bak när de är friska och rör sig jämnt när de är halta? Eller vad menar du? Hästen rör sig ojämnt bak och borde kollas upp av en veterinär. Oavsett vilket rörelsemönster en häst har så ska det vara liksidigt. Den kanske redan är kollad och det har konstaterats att det är en spänning och inte smärta? Men i så fall är den inte så lösgjord som TS vill framhålla.

Varför lägger jag ens energi på dig? Tja kanske för att jag verkligen hatar när självutnämnda experter låtsas att de ser nåt som ingen annan ser. Jag är allergisk mot hältor. Det innebär att jag, i min omgivning, är den som ser hältor långt före alla andra. Det är ingen egenskap som är rolig när det är en hälta hos nån kompis häst men väldigt användbar när det kommer till mina egna för jag har sällan fel ang det. Med det i minnet tycker jag mig vara ganska bra på att se hältor även på filmer som visas här på buke även om jag sällan kommenterar men i detta fallet har du fel @Bukefalos0 och jag väljer att tro att du är en sån person som bara MÅSTE framhäva sin egen expertis.

Jag ser inte heller någon hälta. Däremot kan det ibland bli en taktmiss precis som det kan bli i tex passage och piaff. Men det betyder inte att hästen är halt för det.

Man kan även se det på halvblod ibland men det är inte så vanligt som hos tex travhästar. Det är bla för att deras rörelsemönster skiljer sig åt från början.

Riktigt trevlig häst. Alltid lika kul när någon duktig lägger ner arbete på en travhäst.

Jag tror inte att funktionärer och domare skulle släppa igenom en halt häst med godkänd procent vare sig det är ett fullblod, halvblod, frieser, holsteiner, angloarab, PRE eller vara månde. Så varför skulle man släppa igenom en halr ridtravare. Jag blev också väldigt imponerad av den väl utförda ritten.

Hatten av

Det är ingen personlig åsikt.
Inte för att det hör hemma i din diskussion men din åsikt är alltid din. Försök inte med att det skulle vara någon allmän sanning. Du står själv för vad du skriver. Objektivitet är inget du kan säga att du (eller någon annan) står för. Dina erfarenheter gör din åsikt subjektiv. Alla har vi olika erfarenheter. och därmed åsikter.

Då svarar jag: Jag vet.
Det är en allmän sanning att hästar och ponnys kan ridas med godkända % trots "hälta". Tror säkert att blockhalta plockas ut, eller hälta som syns i alla 3 gångarter, men i övrigt-nej.

@Novali01 jag har en viss expertis. Och jag ser en häst som rör sig orytmiskt bak på filmen. Vad det beror på är ju omöjligt att säga utifrån filmen. Men den ser inte frisk ut. Och jo, hästar kan mycket väl få godkända poäng på en tävling utan att domaren blåser av. På dressyr-SM för ett par år sedan (på Strömsholm) såg en bekant till mig 3 halta hästar inne på banan. En blåstes ut (visade ca 1.5-2 graders hälta). De andra två genomförde programmet med godkända procent (trots ca 0.5 graders hälta). I Ridsport kunde man sedan läsa att flera hästar konstaterats halta i direkt anslutning efter helgen (varav två var de min bekant såg och uppmärksammade från läktarplats). Man spekulerade om det berodde på underlaget på framridningsbanan. De fick trots det behålla sina procent. Uppenbarligen såg inte dressyrdomarna det min bekant såg. 0.5 grader är en markering, dvs det krävs kanske lite extra uppmärksamhet och kunskap för att se det. Vilket alla uppenbarligen inte har.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar