Coolaste ridtravaren

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 jag har en viss expertis. Och jag ser en häst som rör sig orytmiskt bak på filmen. Vad det beror på är ju omöjligt att säga utifrån filmen. Men den ser inte frisk ut. Och jo, hästar kan mycket väl få godkända poäng på en tävling utan att domaren blåser av. På dressyr-SM för ett par år sedan (på Strömsholm) såg en bekant till mig 3 halta hästar inne på banan. En blåstes ut (visade ca 1.5-2 graders hälta). De andra två genomförde programmet med godkända procent (trots ca 0.5 graders hälta). I Ridsport kunde man sedan läsa att flera hästar konstaterats halta i direkt anslutning efter helgen (varav två var de min bekant såg och uppmärksammade från läktarplats). Man spekulerade om det berodde på underlaget på framridningsbanan. De fick trots det behålla sina procent. Uppenbarligen såg inte dressyrdomarna det min bekant såg. 0.5 grader är en markering, dvs det krävs kanske lite extra uppmärksamhet och kunskap för att se det. Vilket alla uppenbarligen inte har.
Vad betyder viss expertis i detta fallet?

Vad betyder viss expertis i detta fallet?
Fullt tillräcklig. Det skulle vara intressant att veta vilken expertis ni andra har, som med säkerhet säger att hästen inte är halt. Det krävs minst lika mycket expertis att påstå att en häst är frisk som att påstå att en häst inte är det...

@Bukefalos0 jag håller med om att hästen uppvisar en oregelbunden takt i bak och ser tassig ut vilket inte sällan brukar motivera möjlighet till bakbenshälta.

Däremot kan det likaså vara dess travarexteriör och hur den skolas om utifrån det . Utöver det så råder samma "problem" för denna häst som allmänt för hästar som startar dressyr , dvs domaren blåser inte ut om minsta tveksamhet finns om Huruvida det verkligen är en hälta eller "bara" en rörelsestörning eller otaktmässighet, ojämnhet etc som isåfall definitivt brukar formuleras eftersom det har en effekt på varje bedömningspunkt per automatik.

Jag har ingen vetskap om hur protokollet såg ut för detta ekipage. Men rimligen har den fått kommentarer att den är ojämn, iaf under summeringskommentaren på allmänt intryck gissar jag.

Tycker inte det är orimligt att det är så overall, även om det givetvis kan bli svårt ibland i ngt enstaka fall.
- domare är inte veterinärer och ska heller inte agera sådana sålänge det står bortom rimlig tvivel att hästen inte är frisk.

Senast ändrad:
Fullt tillräcklig. Det skulle vara intressant att veta vilken expertis ni andra har, som med säkerhet säger att hästen inte är halt. Det krävs minst lika mycket expertis att påstå att en häst är frisk som att påstå att en häst inte är det...
Har aldrig skrivit att jag har någonting som jag skulle kalla expertis eller viss expertis.

Men är du nyfiken så under utbildningen tittade vi på minst en handfull hästar trava upp både före och efter skoning för att analysera rörelsemönster för bästa skoning.

Istället tror jag att @Bukefalos0 liksom flera andra dressyrryttare känner sig tvungen att hitta nåt fel eftersom de själva inte uppnår det resultat som bevisligen denna enormt enträgna tjej med sin udda, inom högre dressyr, häst. Det är det jag tycker är så sorgligt. Rid bättre själva istället för att låtsas besitta nån slags veterinärexpertis och försök istället glädjas åt att det finns enormt enträgna tjejer där ute som gör det bästa av det dom har.

Du tror uppenbarligen fel @Novali01 , jag är både utbildad på detta och har tävlat samma klasser och högre än klassen som visas på filmen. Att skylla din egen inkompetens på att andra är avundsjuka är verkligen låg nivå. Nu är det fler som törs säga att hästen är ojämn och kort i gången.

Du har ingen som helst veterinärutbildning utan gillar helt klart att framhäva dig själv som expert på nåt du inte är. Att försöka förminska någons framgångar som uppenbarligen rider riktigt bra på ett hästmaterial som lämnar mycket att önska är helt klart avundsjuka. Tösen ifråga har superfina resultat även i underliggande klasser hela året så uppenbarligen är du duktigare än väldigt många olika dressyrdomare på att se nåt som inte finns.
Men tjafsa vidare du, bara fundera på om du kanske ska skriva under ditt vanliga nick då istället.

Hästen har ett osymmetriskt rörelsemönster utifrån vad jag kan se. Men det kommer ju redan av att den briljarderar ena fram. Håller med om att den ser tassig ut, men att därifrån klassa den som halt hade jag inte vågat göra utan att se den böjd (böjprov) och på hårt underlag - faktiskt.

Det är ingen ridhäst och det är taskigt att jämföra den rakt av med ridhästraser med helt andra kvalitéer på gångarterna. Lika orimligt som att sätta ett halvblod i vagn och skratta ut den för att den är sämre än varmblodstravaren på travbanan.

Fantastiskt duktiga ryttare och häst! :bow::bow::bow:

Jag ser en travare som på dessa hästars vis ser ut att ha lite för "långa" bakben att släpa med sig. Denna ryttare gör ett otroligt jobb som får sin häst att ändå använda sina bakben så bra som den faktiskt gör med tanke på sina exteriöra förutsättningar. Lättheten i framdelen och eftergiften i skolorna är något som många halvblod på den nivån inte är i närheten av.

Du tror uppenbarligen fel @Novali01 , jag är både utbildad på detta och har tävlat samma klasser och högre än klassen som visas på filmen. Att skylla din egen inkompetens på att andra är avundsjuka är verkligen låg nivå. Nu är det fler som törs säga att hästen är ojämn och kort i gången.
Ska detta inlägg tolkas som utbildad häst vet?

Oavsett hälta eller ej så är den här trådens existens rätt tveksam då ryttaren på filmen kanske inte är så sugen på att vara föremål för en diskussion på ett allmänt forum.

Jag väljer därför att stänga den för vidare inlägg.
Vill någon fortsätta diskutera huruvida orena hästar blir utblåsta på tävling så vet ni hur ni ska gå tillväga.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar