Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Finns det en connemarahingst som tydligt typar sina avkommor till modell större (gärna överhöjdare), lite ädlare, bra bål/hals, bra rörelser och med mkt gott temperament?
På ett annat hästforum som är mer connemarainriktat finns en ovetenskaplig studie på vilka hingstar som har lämnat stort, mycket intressant.
Men glöm inte att mycket kommer från stoet också. Jag vet avkommor till hingstar som finns med i nämnda studie ovan har mammor som själva ligger på gränsen eller är över höjden.
Spinway Corona i sig själv var väl ett rätt säkert kort till att få en överhöjdare om man använde ett sto modell större. Men tror inte han finns på semin. Han kastrerades och såldes till USA 2002 tror jag.
Och hur hans godkända 2 godkända hingstavkommor lämnar vet jag inte. Men connemaran är ju en ponny så jag tror inte så många medvetet vill avla fram för stora ponnys.
Min egen är 156cm (efter corona) och han var inte störst på årets connemaraRIKS.
Höjden är inte det allra viktigaste, prio är nog snarare i den här ordningen: lite ädlare, bra bål/hals, bra rörelser, mkt gott temperament och modell större (gärna överhöjdare).
Jag har inget att tillägga, förutom att mitt sto som också är efter Corona blev bara 1cm högre än sin mamma, dvs 143cm.
Men hon ärvde mycket från sin pappa, är mer högställd än sin mor och har bättre gångarter.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.