Connemarahingst

Trissa

Trådstartare
Finns det en connemarahingst som tydligt typar sina avkommor till modell större (gärna överhöjdare), lite ädlare, bra bål/hals, bra rörelser och med mkt gott temperament?

Sv: Connemarahingst

På ett annat hästforum som är mer connemarainriktat finns en ovetenskaplig studie på vilka hingstar som har lämnat stort, mycket intressant.

Men glöm inte att mycket kommer från stoet också. Jag vet avkommor till hingstar som finns med i nämnda studie ovan har mammor som själva ligger på gränsen eller är över höjden.

Spinway Corona i sig själv var väl ett rätt säkert kort till att få en överhöjdare om man använde ett sto modell större. Men tror inte han finns på semin. Han kastrerades och såldes till USA 2002 tror jag.
Och hur hans godkända 2 godkända hingstavkommor lämnar vet jag inte. Men connemaran är ju en ponny så jag tror inte så många medvetet vill avla fram för stora ponnys.

Min egen är 156cm (efter corona) och han var inte störst på årets connemaraRIKS.

Höjden är inte det allra viktigaste, prio är nog snarare i den här ordningen: lite ädlare, bra bål/hals, bra rörelser, mkt gott temperament och modell större (gärna överhöjdare). :)

Eller från en annan vinkel: vilka hingstar typar tydligt sina avkommor? ;)

Min egen är 156cm (efter corona) och han var inte störst på årets connemaraRIKS.

Jag har inget att tillägga, förutom att mitt sto som också är efter Corona blev bara 1cm högre än sin mamma, dvs 143cm.
Men hon ärvde mycket från sin pappa, är mer högställd än sin mor och har bättre gångarter.

Gå in på connemarasällskapets hemsida och titta under hingstar på exteriör och prestationstoppen så kanske du kan få svar på några av dina frågor.

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 793
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar