T

Tusse2

Min mamma har alltid velat ha en Collie, och nu till sommaren
ska vi ta en valp.
Någon som kan berätta hur den rasen är? Någon som har en sån?

Tycker själv att dom är jätte vackra, men hade hellre velat ha en New Founland.

När jag var liten hade vi en Bullmastiff. Stora hundar är min grej! :)

Sv: Collie?

Det första man gör är väl att ta reda på hur rasen är, innan man bestämmer sig för att köpa en? :crazy:

var en tråd alldels nyligen här, sök på collie så kommer den nog upp.

Finns en rasklubb också, kolla den sidan.

Har ingen egen erfarenhet av collie som jag kan bidra med.

Det första man gör är väl att ta reda på hur rasen är, innan man bestämmer sig för att köpa en? :crazy:

Vi vet ju inte hur mycket mamman vet om rasen...nu verkar det ju vara ett barn som frågar, så man kan kanske försöka att svara lite trevligt. (det är ju mamman som ska köpa hund, inte barnet).

Hmm jag är lite nyfiken..hur valde ni Collie?Man ska ju alltid titta upp fakta om rasen innan,gick ni efter utseendet?
Collien är en krävande hund har jag hört.

Hejsan.
Min mamma har en korthårig collie. Vet inte om ni har tänkt er det men kan ge lite info ändå. Köpte den hunden som familje hund. Nu har jag flyttat hemifrån så det är mer mammas hund nu.
Vi köpte en collie för att de är lugnare i sättet och lättlärda. Tycker de är väldit lydiga när man har lärt de ett komando. Den collien vi har är med på allt, följer med när man rider ut osv.
På valpkursen så lärde hon sig en sak på en gång och sen så tyckte hon det blev lite tråkigt att göra samma sak hela tiden den dagen.

Uppfödaren som vi köpte av hade både lång och korthårig collie. Och skillnaden på dom var att den korthåriga är lite vassare i tempramentet än den långhåriga. Det var skillnaden. Annars en väldigt smart hund som man kan lära massor.

Nu har du fått lite info. Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
/becca

Jag är uppfödd med collies, har just nu min alldeles egna vovve på 5 månader.

Jag älskar deras temperament och de har varit anledningen till varför jag köpta en collie själv nu när jag har flyttat hemifrån. Sen att de är otroligt vackra är bara en bonus tycker jag:)

De är lättlärda, väldigt sociala, kan vara nervösa/stressade (har själv dock aldrig haft en sådan hund) samt är otroligt bra med barn:)

Min nuvarande kille är en tuffing, inte rädd för något. Han älskar allt och alla, har ett perfekt temperament om du frågar mig. Min pappas collie är 5½ år gammal och världens snällaste, kan göra allt med honom. Dock är han liten fegis (rör inte en fena vid skott dock) och kräsen med maten.

Älskar rasen, är dock väldigt partisk:D

Fråga Varmblod_lover här på buke, hennes mamma föder upp dem och det var ifrån dem jag köpte min o pappa sin:)

Av vad jag har hört så är korthåriga collies mer lika en BC i temperament, långhåriga är lugnare?!

Jag jobbar med collier ibland och jag anser inte att de är mer krävande än någon annan brukshund. Det enda som är störigt är att de är så "pratiga" men det kan man ju lätt få dem att dra ner på om man inte gillar det.

Nackdelen är väl pälsen men så är det ju med alla långhåriga hundar, de behöver pälsvård.

/Jenny

Dom flesta är mentalt kassa så jag skulle tänka både 4 och 5ggr om jag verkligen vill ha en skottberörd hund och en hund med taskiga nerver o.s.v. som många har av just collie undantag finns men få.

Pälsen behöver inte så mkt pälsvård måste jag säga. Borstar man för mkt så sliter man på pälsen så dem tillslut inte har ngn päls kvar:p Vi bostar våra ca 2ggr i månaden(kan vara mer ibland, men på ett ungefär)Däremot har de mkt lätt att få tovor bakom öronen så där kammar vi lite oftare. en gång i veckan ungefär.

Visst det finns collie som är skottberöda men det finns även schäfrar och andra hundar som oxå är skottberöda. Men det gör väl inget ifall hunden är skottberöd eller? Vi har en som är en aning skottberöd. Min hane är det. Men han är en helt underbar hund ändå. Och jag kan säga att han blev skottberöd pga nyårsraketer! Och hur många hundar är inte rädda för nyårsraketer?????

Att säga att de flesta är mentalt kassa skulle jag nog inte göra. Men man måste vara medveten om att rädslor och nervositet är ett stort problem i rasen och jag tycker ett minimum för en valpköpare är att titta på MH för föräldrar samt mor/farföräldrar för den tilltänkta valpen(helst också dessas syskon samt avkommor). Om något inte ser bra ut, t ex bristande tillgänglighet, stora rädslereaktioner utan att hunden avreagerar eller skottberördhet/rädsla skulle jag inte köpa valpen, oavsett hur söt den är eller hur mycket uppfödaren bedyrar att just den hund det gäller minsann är så jättetrevlig och stabil men de hade otur för den löpte och hade öroninflammation just den dagen det var dags för MH och dessutom var figuranterna urusla...:smirk:

Tycker man att det är svårt att läsa ut något av ett MH-protokoll kan man alltid vända sig hit när man börjat intressera sig för en kull för att få hjälp och åsikter!

En mentalt bra collie är en supertrevlig hund!:bump:

Jag har en alldeles underbar colliehane på snart 9 år här hemma. Den bästa jag vet :D :love:
Man kan naturligtvis inte dra hela rasen över en kam, men Zambo är iaf. en mycket trevlig hund, han är lugn, social, lekfull, men samtidigt försiktig. Han är inte det minsta dominant, utan klok, leker ofta med barnen på gatan (ålder ca 3-9 år).
Har naturligtvis blivit lugnare med åldern, men har aldrig varit någon svår hund. Jag var 8 när vi köpte honom, och då var naturligtvis ansvaret min mammas. Bortsett från de första valpveckorna när han kunde tugga på lite vad som råkade komma i närheten av munnen har han aldrig bitits. Han har haft sina vändor, det har hänt att han stuckit ifrån mig till andra hundar, han har rymt ngra gånger, men aldrig längre än till "grannåkern" och han är verkligen bland de snällaste hundar jag mött.
Han är väl extrem till den grad, att han då han blev anfallen av en annan hund, som bet honom i strupen (lyckligtvis skyddade all pälsen honom, så den andra hunden fick aldrig något riktigt bra grepp, men det blev ändå djursjukhuset ett tag..), aldrig ens försökte bita tillbaka, utan la sig bara rakt ner i försvarsposition direkt.
Gamlingen o vi har ett väldigt avslappnat förhållande, han hittar inte på några dumheter, så han har väldigt mycket friheter. Har hänt många ggr när jag kommit hem från stallet att jag sett hundne lös på garageuppfarten. Då har någpn (min bror...) glömt o stänga altandörren, och hunden har bara gått ut, gått runt huset o sen lagt sig på framsidan. Sen gör han inte så mycket mer, utan han har det bra där :)

Pälsvård är knappast något problem. Nu är vår pojke "bara" familjehund, så vi behöver inte borsta honom inför några uppvisningar eller dyl. men han borstas bara några gånger om året, en timmes promenad gör pälsen nästan lika fin som flera timmars borstning.

Några bilder:
http://i4.photobucket.com/albums/y122/stefffie/Zambo/Blandadebilder024.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/stefffie/Zambo/Blandadebilder2008.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/stefffie/Zambo/Zambo.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/stefffie/Zambo/blandatapril2007005.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y122/stefffie/Zambo/stallburlov1april07005.jpg

Visst det finns collie som är skottberöda men det finns även schäfrar och andra hundar som oxå är skottberöda. Men det gör väl inget ifall hunden är skottberöd eller? Vi har en som är en aning skottberöd. Min hane är det. Men han är en helt underbar hund ändå. Och jag kan säga att han blev skottberöd pga nyårsraketer! Och hur många hundar är inte rädda för nyårsraketer?????

Har ju inget med o göra att det är nyårsraket är dom skottfasta spelar det ingen roll om det står en haubits brevid och skjuter. Visst finns det skottberörda hundar i alla raser men collie är ju en av dom extremare när det gäller skottfasthet och dessutom taskig mentala egenskaper.

Here we go again.....:cool:

Har du över huvudtaget någon erfarenhet av dagens collies, eller lever du kvar på "lassie-tiden" när hundarna var så oerhört populära att det avlades på "vad som helst"?

Bekanta dig gärna med dagens hundar så kommer du att upptäcka vilken underbar ras det är. ;)

Vi har nu 3 collies som alla är helt underbara. :love:

De är snälla och mycket sociala och vill alltid vara med oss. De gillar att gosa i soffan och de fullständigt älskar att gå promenader. En av de är skotträdd men de andra 2 är HELT skottfasta.

Collien är en okomplicerad ras, tycker jag. De är lätta att ha med sig, de är otroligt vänliga och vackra. De är dessutom arbetsvilliga. Jag upplever collien som väldigt lättlärd, men det är också en ras som kan "ifrågasätta". Jag har aldrig upplevt pälsen som särskilt jobbig, kanske har haft tur att alltid haft hundar med bra päls. Det man får tänka på är att kamma igenom ordentligt bakom öronen där det gärna tovar sig samt se efter "byxorna".

Lycka till med ert collieköp! :bump: Tänk på att ta kontakt med en uppfödare med flera års erfarenhet.

Here we go again.....:cool:

Har du över huvudtaget någon erfarenhet av dagens collies, eller lever du kvar på "lassie-tiden" när hundarna var så oerhört populära att det avlades på "vad som helst"?

Bekanta dig gärna med dagens hundar så kommer du att upptäcka vilken underbar ras det är. ;)

Givetvis har jag det var till och med o såg ett MH med ca 10hundar sen efter det så börja jag kolla runt på Collies för skjs skull o många hade lika kasst Mh som de jag såg.

Lånar...

Jag får en känsla av att alla som har en ras som de skrivs om kan inte se rasens brister. Kanske man inte ens kan se det på sin egen hund.
Jag menar att bara för man har en hund som är go och snäll på alla vis, så kan de ha sina brister. Ser inte ägarna det själva? Eller har de mer överseende med vissa brister för de är vana att se dom och blir hemmablind?

En kompis till mig har 2 collie. Visst är det trevliga hundar, men för det så finns det brister i det mentala. Den ena är tex golvrädd, vilket jag läst om på flera ställen att det är vanligt på collie.
När jag hade den hunden här för ett tag sedan fick jag helt enkelt lägga ut filtar mm på golven för han skulle kunna koppla av och inte stappla och halka omkring. Är en jättego hund, men är ändå inte helt fullt bra mentalt.
Den andra hunden hon har är också trevlig, men en hund med också mentala brister.
Vill ägare inte se de mentala bristerna på sin hund eller ras. För varför försvarar man med näbbar och klor så fort ens ras får lite negativitet?
Just på collie är det faktiskt inte helt fel att diksutera det mentala och inte bara säga att mina hundar är såå trevliga.

Hymn, golvrädsla tror jag min har haft...

Vi hade jättehalt köksgolv i huset där vi bodde när vi tog hem hunden som valp, hunden halkade ett par gånger, och gick sen helst bara på en särskild "stig" i köket. När vi flyttade sen fortsatte det på samma visa, han stod "på tröskeln" av köket, och gick han ut på golvet så sprang han fort över till andra sidan. Är det detta som är golvräddhet?
Vi har aldrig sett det som ett direkt problem, och idag rör han sig obehindrat i hela huset. (Med undantag för badrummen, oj vad han ogillar att bli blöt!)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 649
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4