Collie VS Shetland Sheepdog

Mela99

Trådstartare
Ja, tycker ni det är nån skillnad på dem? Jag menar, de är ju ganska identiska utseendemessigt, bara att Sheltien är mindre och "kompaktare" lr hur man ska säga :p

Jag fick min första Sheltie när jag var 12 år, är nu snart 20 och inne på min tredje. (fast har två sammanlagt nu då, min första gick tyvärr igenom isen och drunknade :( )

Och jag tycker faktiskt inte att det är "samma hund" som en Collie! Vet inte hur jag ska förklara, och vet inte varför jag tycker så riktigt heller egentligen. "Psyiskt" sätt är dom ju egentligen också ganska lika iaf.

Vad tycker ni? Jag kan säga såhär, att om alla Shelties i hela världen skulle "ta slut", "bli borta", whatever, ni fattar :p, så skulle jag aldrig skaffa en Collie istället..! Utan då hellre satsa på ngn annan hundras.

Och ni som har Collie, hur känner ni för Shelties?
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Har inte träffat så många shelties, men de jag har träffat har varit väldigt bjäbbiga. Liksom studsar på alla fyra och "skäller";)

Till skillnad från de collies jag har haft :idea: som har varit väldigt lugna och trevliga:)

Jag känner nog samma som dig.. Om alla collies försvann skulle jag nog aldrig skaffa en sheltie.. ;)

Uppväxt med långhåriga collies och är extremt partisk när jag säger detta.. I mina ögon finns det ingen bättre hundras.:p
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Jag har erfarenhet från både sheltie och collie, har dock inte ägt någon själv. Finns en Collie inom släkten, och dess mentalitet är avskyvärd. Fruktansvärt instabil, inget man vill ha runt sina barn. Dock så måste jag säga att ägarna bidragit till det, även om uppfattningen i min hundfamilj i övrigt är att collie inte har någon vidare mentalitet. När det gäller Shelties håller jag med AlmetosDon, väldigt bjäfsiga och verkar ha komplex för sin storlek :D mentaliteten skiftar där tycker jag. Beror nog mycket på vilka linjer hunden kommer ifrån.
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Jag har en väldigt trevlig ung sheltie tik, en tjej som inte är bjäffsig och skällig. Men jag kan ju säg det att skulle alla shelties ta "slut" så skulle jag mkt väl kunna tänka mig en collie. Vackra hundar och de jag har träffat har varit trevliga.
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Jag har en Sheltie som absolut inte är bjäbbig eller jobbig på något sätt.
Kanske beror det på att hon är gammal :angel: .
Innan jag fick kontakt med en sheltieuppfödare och fick träffa hennes hundar så kunde jag absolut inte tänka mig en sheltie, men hennes hundar är jättemysiga, pussiga och inte det minsta rädda.

Jag är även van vid Collie då mina föräldrar hade en omplacering, dom köpte honom när han var 5 år och underbarare hund fick man leta efter, lugn och stilla inne, fullt ös medvetslös ute, en underbar barnhund.

Min dotter´s svärmor har två collie som är jättegoa på alla sätt och vis.

Själv tycker jag inte att det är så jättestor skillnad mellan Sheltie och Collie.
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Jag har en väldigt trevlig ung sheltie tik, en tjej som inte är bjäffsig och skällig. Men jag kan ju säg det att skulle alla shelties ta "slut" så skulle jag mkt väl kunna tänka mig en collie. Vackra hundar och de jag har träffat har varit trevliga.

Tänk, instämmer i vartenda ord :D. Min sheltietik är inte heller så. har bara bra erfarenheter av båda raserna, men tror ändå inte att jag skulle skaffa collie, tycker att de är för stora.
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Jag håller med dig. Min förra hund var en sheltie, så underbar!
Jag skaffade inte en ny för det kändes alldeles för svårt även om det nog är rasen i mitt hjärta.
Hon var inte bjäbbig alls. Gud vad jag saknar henne. :(
Har annan ras nu (ej collie :p)
Jag känner dom flesta som har collie och sheltie här i byn (min sheltie älskade alla hundar som liknade henne och när hundarna gillar varandra så lär man ju känna ägarna), och jag tycker att collie verkar så tråkiga liksom, och sen är dom fula med sina nosar.. nej aldrig collie.
 
Sv: Collie VS Shetland Sheepdog

Min mamma har en sheltie tik.. hon är super go o inte alls bjäbbig o skällig..

Svärmor har 2 collies o dom är oxå underbara o goa hundar...

Skulle jag välja skulle ja inte välja någon av dom eftersom de inte är mina raser...

Men skulle ja bli tvungen att välja skulle ja välja sheltien då den passar mig bättre.. rent aktivt..

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Ja, vilka hundraser skulle ni absolut inte kunna tänka er att ha? Personligen skulle jag inte kunna tänka mig en Collie (fast jag är...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: nyponros
·
S
Övr. Hund Jag har funderat lite på en hund. Mina föräldrar har en goldentik och många i slläkten har hund så jag är ganska hund van. Jag vill...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 263
Senast: Calazirya
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 441
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp