Collie vs Sheltie

Bambi

Trådstartare
Någon som är inne på dessa raser, eller i bästa fall båda? :)

Jag har en underbar collieflicka och vill egentligen aldrig mer byta ras. Uppskattar att hon är följsam, innerlig, trogen och kontaktsökande. Dessutom lugn, positiv och lätt att ha och göra med i alla situationer.

Ska såsmåningom skaffa en vovve till och hade naturligvis tänkt en till collie. :love: Men en nättare hund vore ju också trevligt, och som collieälskare gillar jag även utstrålningen hos shelties.

Så frågan är, hur upplever ni skillnaden i ffa temperament mellan dessa två raser? Jag har ju hört att sheltien är mer nervös och inte lika lugn, stämmer det? Har sheltien några andra fördelar?

Hoppas att någon har en åsikt! Ni behöver inte ha haft dessa hundar, dela bara med er av era erfarenheter!

Sv: Collie vs Sheltie

Jag är en colliefantast jag också. Uppvuxen med dem och har nu min första egna kille på snart 1 år:love:

Jag har träffat ett par shelties, visst är de lika i utseendet men temperamentsmässigt är de natt och dag (från det jag har sett). De shelties jag har stött på har varit väldigt bjäppiga, något jag inte tycker om alls.. De har inte heller varit lika lugna och kaxigare.. De erfarenheter jag har. Jag skulle personligen inte skaffa en sheltie då de inte har de temperamentet jag söker hos en hund (undantag finns ju dock alltid)

Sheltie kan ju upplevas mer nervös.

Vi har en som är strax över året, hon är inte alls lika "feg" som andra shelties vi träffat. Fast det beror väl på hur man uppfostrar, och om man har andra hundar i huset. Vi har 2 havaniser också, som är långt ifrån fega ;)

fördelar med sheltie är att dom är väldigt lättlärda, "vakna" , älskar att ut och gå, men samtidigt är dom hel mysiga.
(min erfarenhet av sheltie)

Jag tycker precis tvärtom...
Den korthåriga collien är tuff och framåt. Den långhåriga ofta golvskygg och inte så kontaktsökande.Även Sheltien har drag av osocialitet, dock inte lika mycket. Min lilla sheltie dam skäller aldrig (om inte kommando ges naturligvis).
Funderar själv på att skaffa ytterligare en hund, men är då inne på korthårig Collie.

Jag har ingen erfarenhet av collie förutom de jag träffat på hunddagis och på promenader. jag kan inte ge en rättvis bedömnnig till den rasen, då den enda uppfattningen jag fått varit negativ tyvärr... :(

Däremot har jag en sheltie och jag kan iaf säga att jag tror att raserna skiljer väldigt mycket!! Det är inte bara storleken.

Min sheltie är ganska reserverad av sig, men det var värre när han var liten. Men han är intresserad av allt och gillar att aktiveras. Han kräver ganska mycket aktivering annars blir han rastlös och väldigt skällig.
När han mår bra så är han arbetsvillig, glad och lättlärd.

Uppfostran är väldigt viktig för rasen. Dvs dem ska aldrig få det dem försöker skälla sig till (har min fått av mina föräldrar, *suck*).
När dem är valpar var inte rädd och överbeskyddande. Låt hunden uppleva massa saker , vänja sig vid att folk kommer (dem ska förstås inte tvinga sig på hunden ifall den är rädd.). Det är skillnad på rädd och reserverad! En sheltie jag känner är uppvuxen på ett ridskolestall, den är jättesocial!

Jag föredrar dem större sheltiena (maxmåttet eller mer). De är lite tåligare och tuffare.

Jag har träffat en hel del shelties och jag tycker dom är underbara! Glada hundar, om än lite reserverade mot främlingar. Älskar att gosa, busa och hänger med på allt! :) Den är lättlärd också. Ska skaffa en själv och valpen är planerad till sommaren :D

Collien tycker jag är en helt underbar ras:love::love::love:
Vi har ett antal här hemma, mamsen är uppfödare. Så för mig är dem helt underbara. Alla vi har här är tuffa, framåt och mkt glada och positiva. sen har man ju träffat på collisar som är rädda osv. Men det beror ju på hur den få växa upp och hur man fostrar den. Ngt som jag kan tänka mig är vanligt inom collien är att man ömka bort dem. Tex: Hunden blir rädd för en bil(tex). Ägaren säger: "åhh lilla gumman det är inte farligt. Det var ju bara en bil. Sååja" Och går fram och klappar hunden:crazy: Alla ser väl problemet där, det man inte ska göra:angel:
Sheltie har jag ingen erfarenhet av alls. Har bara sett dem på hundutställningar:p Ända jag har hört att dem är skälliga av sig, inte vet jag om det stämmer:crazy:
Men collien:love::love:
Haha, svårt att lista ut att jag gillar collie:angel:

Golvskygg har du rätt i, det är min lite grann. Hon är extremt gullig mot familj och folk hon känner, men inte så intresserad av andra. Det tycker jag bara är bra.

Det ska väl vara så att den korthåriga är tuffare och mer framåt, lite mer brukstyp. Jag har bara träffat två sådana, och den ena var riktigt feg och vek! Men det finns ju alltid variationer, det var väl ett dåligt exemplar... Fördelen med korthår är väl annars att den inte drar in lika mkt smuts i huset... Fast den har ju å andra sidan inte samma vackra fluff :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 613
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 879
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Letar allt mer seriöst efter hund. Tycker att vallhundarna passar den typ jag vill ha bäst. Han läst en del om raserna och träffat en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 490
Senast: Milosari
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka