Sv: Collie, Aussie eller Sheltie?
ett tips för att få valpköpare att gå MH med valparna är att återbetala en del av vad valpen kostade samt att ni anordnar MH själva (vanligt bland många uppfödare). det finns många vägar att gå för att öka valpköparnas motivation! något man också kan göra för att locka "rätt" valpköpare är att meritera sina avelsdjur i bruks och lydnad samt se till att kora dem (jag har ingen aning om ni brukar göra, vet inte ens din mammas kennelnamn).
några höga krav har det knappast varit tal om i tråden. hunden ska fungera till vardags och klara måttlig aktivitet. om det är för högt vågar jag inte fråga vad du har för minimikrav
angående rasens historia så har du redan fått svar på det. de allra flesta bruksraserna är fd vallhundar.
Jag vet vad du menar med utvärdering av hela kullar
Det är faktiskt inte så enkelt att få utvärdering av hela kullar när det gäller MH. Vissa har väl lättare att få sina valpköpare att gå MH än andra. Vi har haft det svårt, och de har lurat oss kan man säga. Sagt vid köpet men självklart ska vi gå, ring bara när det är dags. Vi ringer och helt plöstligt låter det såhär..Nja vi har tänkt och vi anser att vi inte ha någon nytta med det.
Så vad ska man då göra? Så vi är rätt så besvikna på den biten faktiskt.
Precis det är inte bara skottet det handlar om, det är det jag har försökt säga hela tiden, att man inte ska stirra sig blind på siffror. Alltså på skottet.
Tycker du har för höga krav när det gäller collie, det är inget fel alls med att det får en 2 eller 3. Så länge de inte har några kvarstående rädslor tex. Våran ungtik vi gick med nu var inte alls ljudkänslig, skramlet så dök hon rätt på lådan med en gång, väjde inte en enda cm! Hon fick en 3:a på skott var pga att hon skällde mot skytten men visade inga tedenser med att vilja sticka därifrån.
Vår avelstik som har 2:a på skott klarade Mh galant. 2:an fick hon för att hon tittade mot skytten när det sköts. Jag tycker det är fel, visade inga rädslor för fem öre utan bara tittade mot ljudet och sen fortsatte att leka. Och varför ska de inte kunna få titta där ljudet kommer ifrån?
Visst en brukshund ska göra det du sa, men sen får vi faktiskt tänka på att collie är ursprungligen vallhund. Hel idiotiskt att göra om den till brukshund bara för att man förr insåg man kunde använda den till annat. Och jag anser att det va fel att flytta den till bruks. Det har gjort att man har ställt så många krav på rasen, krav som har gjort att den fått massa dåliga rykten bara för att den inte beter sig som en brukshund.
Jag älskar rasen för det den är! Och rasen har blivit bättrad på när det gäller rädslor. Har jag själv märkt under de åren jag varit med.
Nu lägger jag ner denna diskussion då tråden inte handlade om det. Och det lär inte leda någonstans då vi verkar ha olika åsikter om detta.
Men tycker det är tråkigt att folk ska tycka illa om rasen och sen ställa för höga krav på den. Att få bort rädslan inom rasen är inget som sker under en natt, och det funkar inte att sålla bort de som fått 2-3 på skott, för då har vi inget avelsmaterial...
ett tips för att få valpköpare att gå MH med valparna är att återbetala en del av vad valpen kostade samt att ni anordnar MH själva (vanligt bland många uppfödare). det finns många vägar att gå för att öka valpköparnas motivation! något man också kan göra för att locka "rätt" valpköpare är att meritera sina avelsdjur i bruks och lydnad samt se till att kora dem (jag har ingen aning om ni brukar göra, vet inte ens din mammas kennelnamn).
några höga krav har det knappast varit tal om i tråden. hunden ska fungera till vardags och klara måttlig aktivitet. om det är för högt vågar jag inte fråga vad du har för minimikrav
angående rasens historia så har du redan fått svar på det. de allra flesta bruksraserna är fd vallhundar.