Collie, Aussie eller Sheltie?

Sv: Collie, Aussie eller Sheltie?

Jag skrev det eftersom du tryckte på att hon mentalbeskrev "ALLA sina avelshundar" som att det vore något särskilt med det.

En collie, långhårig eller korthårig, låter som hunden för dig! Titta efter kennlar som fokuserar på arbetsegenskaper och som meriterar sina hundar (MH är alltså minimum, och titta då på spindeln, både för avelsdjuren och deras syskon, samt kennelns totala MH-spindel). Du vill se mycket nyfikenhet, mycket kamp och inga kvarstående rädslor (samt naturligtvis ingen skotträdsla).

På korthårssidan finns många kennlar med meriterade avelsdjur inom lydnad, spår, viltspår och liknande, som även är korade. På långhårssidan är det svårare men absolut inte omöjligt. PMa mig om du vill få förslag på kennlar.

Som sagt stirra dig inte blind på siffrorna, har du möjlighet så tycker jag du ska träffa både fadern och modern! För då kan du själv avgöra om de verka osäkra eller om de är framåt och positiva.

Fast hur menar du att en valpköpare ska få reda på om hunden är ljudkänslig eller skotträdd om man bara ska gå på hur hunden beter sig hemma, i en trygg miljö?

Jag ska vara lite tvärtemot ;) och säga att en aussie absolut skulle vara hunden för dig! Baserat på egen erfarenhet ( min blev drygt 13 år och dog för ett år sen) och för att jag träffat många. Ja,det kan vara en del jobb men precis som när det gäller de flesta raser så är det viktigt att lägga ner jobb på att hitta en uppfödare man får förtroende för :)

Till alla:
Jag tar mer än gärna emot tipps (PM) om seriösa uppfödare.

Om man kan hitta en kennel som avlar en linje av Aussie som är lite "lugnare" om ni förstår vad jag menar.

Jag har surfat runt lite och läst om MH. Jag tror att collie-tiken jag hade på foder inte fick godkänt. Men testet var för ett antal år sedan så det var säkert av den gamla modellen. Jag håller nog med om att det inte räcker att träffa föräldrar och valp i deras trygga miljö. Tiken jag träffade åkte vi till samhället med, men eftersom hon var van att gå just där så visade hon ingen oro då. Även om jag inte tror att MH är perfekt är det i alla fall en fingervisning. Den hund jag letar efter måste klara ett MH även om den har en mycket dålig dag. På tunnelbanan i ett packat Stockholm, med syrener från polisbilar och skrikande ungdomar, gäller det som hund att vara trygg med ljud, rörelser, vara uppmärksam och kunna behålla lugnet. Kräver mycket av hundföraren också såklart.

Min mamma har en aussie och jag har aldrig träffat på en hund med sån energi.
Jag själv hade aldrig orkat med en så krävande hund, men samtidigt som det inte är lätt med en sån hund är han fruktansvärt trevlig.
Älskar alla och när jag och min syster hälsar på är han så glad att han ylar när man kommer.
Även om han är väldigt taggad kan han ju självklart lugna sig och älskar att mysa och ligga med i köket eller vid tvn.
Han är nästan alltid lös på promenader, förutom när man är på okända ställen, och har ju en himla koll på vart matte är.
Det är en smart hund som i vintras när jag var hundvakt listade ut vart en av hans kompisar bor, och nu kommer han ihåg det och har smitit dit för att kolla om hon är ute (inte så bra, men men).
Han är bra i stallet och blev jättekompis med min gamla pensionerade ponny som tyvärr dog i vintras, men han var gärna ute i hagen hos ponnyn och brukade slicka honom i ansiktet och öronen...

Det jag gillar med Aussien är att de inte verkar ha sån stark vallningsinstinkt (vår visar ingen alls -förutom att ha stenkoll på matte), och det verkar inte som att aussien är riktigt lika nervig som andra collies.
Som exempel råkade vår ut för en mycket otrevlig olycka som valp där han nästan blev dödad av 2 andra hundar, men av detta märks inget idag. Han har aldrig visat nån nervositet eller aggression mot andra hundar eller människor.
31150386.jpg

Så vacker han var!:laugh:

Tycker att aussien är otroligt vacker, vackrast av alla hundraser. Men jag är inte säker på att jag kan ge den tillräckligt med utlopp för dess energi, och jag vill så gärna ha en hund som trivs med livet och vårt gemensamma tempo. Vore oansvarigt att skaffa en aussie för utseendets skull, allt ska ju bli rätt. Det kanske skulle vara en unghund/vuxen aussie som man vet hur mycket träning och av vilken sort den behöver för att må bra.

Fast hur menar du att en valpköpare ska få reda på om hunden är ljudkänslig eller skotträdd om man bara ska gå på hur hunden beter sig hemma, i en trygg miljö?

Jag skrev att man kan hälsa på hunden för att se hur den beter sig. Kanske den är rädd för människor. Vad vet jag
Tycker inte alls det är något fel med att träffa hunden. Men självklart ska det inte avgöra saken

Senast ändrad:

Han är jättefin, gillar verkligen hans jämna teckning :) Har fått jättebra omdömen på utställningar (trots att ena örat sitter högre efter attacken) och gjort MH med kommentar från testledaren; "En sån hund ser man inte varje år" -syftar på hans temperament och självförtroende.
Fick häromdagen även hans röntgenplåtar på höfter och armbågar -UA ^^

Det är som sagt en supertrevlig hund, men jag själv hade inte pallat en SÅ energisk. Han påminner mig om min förra häst, hon var MINST lika energisk som vovven -bara större XD

Till alla:
Jag tar mer än gärna emot tipps (PM) om seriösa uppfödare.

Om man kan hitta en kennel som avlar en linje av Aussie som är lite "lugnare" om ni förstår vad jag menar.

Jag har surfat runt lite och läst om MH. Jag tror att collie-tiken jag hade på foder inte fick godkänt. Men testet var för ett antal år sedan så det var säkert av den gamla modellen. Jag håller nog med om att det inte räcker att träffa föräldrar och valp i deras trygga miljö. Tiken jag träffade åkte vi till samhället med, men eftersom hon var van att gå just där så visade hon ingen oro då. Även om jag inte tror att MH är perfekt är det i alla fall en fingervisning. Den hund jag letar efter måste klara ett MH även om den har en mycket dålig dag. På tunnelbanan i ett packat Stockholm, med syrener från polisbilar och skrikande ungdomar, gäller det som hund att vara trygg med ljud, rörelser, vara uppmärksam och kunna behålla lugnet. Kräver mycket av hundföraren också såklart.

Förstår inte varför du inte "tro" att en collie skulle klara det? Min hane hade utan problem klarat vara i den miljön och han är uppväxt i en lugn och stillsam liten håla, samt ute på landet ibland.
Som sagt leta efter en seriös uppfödare som föder upp den klassiska collien. Om du vill kan jag skicka i PM skillnaden på moderna och klassiska, även lite tips på uppfödare som jag vet har bra mentalt hundar.

Det får du jättegärna göra! min tveksamhet grundar sig på min erfarenhet, även om den är stark begränsad. Jag vill göra allt för att inte begå det misstaget igen.

Jag skrev att man kan hälsa på hunden för att se hur den beter sig. Kanske den är rädd för människor. Vad vet jag
Tycker inte alls det är något fel med att träffa hunden. Men självklart ska det inte avgöra saken

Av ditt inlägg fick jag intrycket att du tyckte att man istället för att gå på MH-resultat ska gå på det intryck man får när man träffar valpens föräldrar. Därav min kommentar.

Det jag gillar med Aussien är att de inte verkar ha sån stark vallningsinstinkt (vår visar ingen alls -förutom att ha stenkoll på matte), och det verkar inte som att aussien är riktigt lika nervig som andra collies.

Varför väljer man en vallhundsras om ett av de största plusen är att den inte vallar?!?

"Jag vill ha en stövare, men den får abslout inte ha jaktinstinkt!"

Jag håller med de flesta i början av tråden, en Aussie behöver mycket mer arbete än vad det låter som att TS kan erbjuda.

/Migo

Jag anser att Mh inte är så fullt pålitigt,Och det är vad JAG tycker, speciellt efter det senaste som hände som jag berättade. En del sa att han va menthalt skräp och bla bla, och så klarade han Korningen med över 300 poäng och är skott fast. Så vad hände då med hans Mh? Där han konstigt nog va berörd och fick 5:a. Alltså kan inte det ha stämt, något måste varit fel den dagen. För en hund kan inte gått från berörd till skott fast på ngt år.
Så jag själv anser att det inte gå att lita på Mh fullt ut, man dömmer hur hunden är DEN dagen, inte hur den är hela tiden. Något som vår Mh beskrivare säger till oss varje gång vi gått Mh.

Och sen tycker jag att det är viktigt att inte bara stirra sig blind på siffror. Utan att man kan visst träffa hunden innan, ser hur den uppför sig. Jag sa inte att man skulle klappa lite på hunden och sen åka därifrån.
En rädd och osäker hund ser man.
Vadå försvara, jag försvara inte. Min mamma föder upp hundar med bra mentalt och det är sanningen, varför skulle jag försvara något som är sant,? andra som säger motsatsen kan hänga sig någonstans.

Förlåt om jag låter irriterad men jag bli så besviken/irriterad på folk som inte ens håller på med rasen tror sig vara experter helt plöstligt.

det har ju gjort någon utvärdering av MH ganska nyligen och där har man kommit fram till att MH är ett mycket bra avelsverktyg för utvärdering av hela kullar. men du verkar fortfarande tro att det är ett test på individnivå?

en 5:a på skottet kan de få av många orsaker, föraren kan ju avstå skottet och då blir det automatiskt en 5:a. men nog drar man öronen åt sig. särskilt om hunden inte har genomgått MT. varför då kan man ju undra? 2:a och 3:a kan jag leva med om det är en högtempererad ras (alltså inte collie...). men då ska hunden har kvalitéer som uppväger den höga siffran samt paras med en hane som är något stabilare.

dessutom är inte skottet det enda som har betydelse. en brukshund ska ju gärna ha en stor portion leklust och nyfikenhet, avreagera snabbt och inte ha några kvarstående rädslor. jag tittar gärna på lekbitarna i början och slutet, leker hunden villigt i början men inte på slutet kan man kanske ana att hunden har "gått ner sig" och samlat på sig ett gäng minnesbilder under beskrivningens gång.

de som inte känner min tik sedan gammalt hade lätt kunnat bli lurade när hon är på hemmaplan. här fungerar hon alldeles utmärkt och ser trevlig och stabil ut. hon reagerar inte överdrivet på tappade grytlock och det går att få igång henne på lite lek och träning. på andra platser ser det helt annorlunda ut. hon är skottberörd, hon är kontrollerande mot sin omgivning = kan inte fokusera i arbetet och hon sitter på en stor portion skärpa. hon har absolut inget i aveln att göra.

ang collie och erfarenhet så behöver man inte ha ägt eller fött upp rasen för att kunna utläsa statistiken. den talar liksom för sig självt. men om det är intressant för dig så kan jag berätta att jag umgås ganska mycket med en person som äger collie, har haft rasen i flera år och som även har fött upp någon kull. hon är av samma åsikt som jag. man får leta lite för att hitta en bra collie!

Varför väljer man en vallhundsras om ett av de största plusen är att den inte vallar?!?

"Jag vill ha en stövare, men den får abslout inte ha jaktinstinkt!"

Jag håller med de flesta i början av tråden, en Aussie behöver mycket mer arbete än vad det låter som att TS kan erbjuda.

/Migo

Min mamma var ute efter en aktiv och skärpt hund, och har velat ha en Aussie i flera år innan hon skaffade denna (Haft långhårig collie innan). Och hundarna från den uppfödaren som vår kommer från är inte avlade just på vallningen, och som jag sa så har vår inte visat nåt vallintresse överhuvudtaget.
Det jag menade var -allt är ju olika per individ- men att om man jämför en aussie med tex bordercollie så verkar vallningen hos bordercollien vara mer utpräglad. Vi har haft 2st Lancashire Heelers innan och de är ju också vallhundsras, men de vi hade visade aldrig heller något intresse av att valla.
Men jag tror inte heller att aussien är rätt ras för TS

det har ju gjort någon utvärdering av MH ganska nyligen och där har man kommit fram till att MH är ett mycket bra avelsverktyg för utvärdering av hela kullar. men du verkar fortfarande tro att det är ett test på individnivå?

en 5:a på skottet kan de få av många orsaker, föraren kan ju avstå skottet och då blir det automatiskt en 5:a. men nog drar man öronen åt sig. särskilt om hunden inte har genomgått MT. varför då kan man ju undra? 2:a och 3:a kan jag leva med om det är en högtempererad ras (alltså inte collie...). men då ska hunden har kvalitéer som uppväger den höga siffran samt paras med en hane som är något stabilare.

dessutom är inte skottet det enda som har betydelse. en brukshund ska ju gärna ha en stor portion leklust och nyfikenhet, avreagera snabbt och inte ha några kvarstående rädslor. jag tittar gärna på lekbitarna i början och slutet, leker hunden villigt i början men inte på slutet kan man kanske ana att hunden har "gått ner sig" och samlat på sig ett gäng minnesbilder under beskrivningens gång.

de som inte känner min tik sedan gammalt hade lätt kunnat bli lurade när hon är på hemmaplan. här fungerar hon alldeles utmärkt och ser trevlig och stabil ut. hon reagerar inte överdrivet på tappade grytlock och det går att få igång henne på lite lek och träning. på andra platser ser det helt annorlunda ut. hon är skottberörd, hon är kontrollerande mot sin omgivning = kan inte fokusera i arbetet och hon sitter på en stor portion skärpa. hon har absolut inget i aveln att göra.

ang collie och erfarenhet så behöver man inte ha ägt eller fött upp rasen för att kunna utläsa statistiken. den talar liksom för sig självt. men om det är intressant för dig så kan jag berätta att jag umgås ganska mycket med en person som äger collie, har haft rasen i flera år och som även har fött upp någon kull. hon är av samma åsikt som jag. man får leta lite för att hitta en bra collie!

Jag vet vad du menar med utvärdering av hela kullar
Det är faktiskt inte så enkelt att få utvärdering av hela kullar när det gäller MH. Vissa har väl lättare att få sina valpköpare att gå MH än andra. Vi har haft det svårt, och de har lurat oss kan man säga. Sagt vid köpet men självklart ska vi gå, ring bara när det är dags. Vi ringer och helt plöstligt låter det såhär..Nja vi har tänkt och vi anser att vi inte ha någon nytta med det.
Så vad ska man då göra? Så vi är rätt så besvikna på den biten faktiskt.

Precis det är inte bara skottet det handlar om, det är det jag har försökt säga hela tiden, att man inte ska stirra sig blind på siffror. Alltså på skottet.
Tycker du har för höga krav när det gäller collie, det är inget fel alls med att det får en 2 eller 3. Så länge de inte har några kvarstående rädslor tex. Våran ungtik vi gick med nu var inte alls ljudkänslig, skramlet så dök hon rätt på lådan med en gång, väjde inte en enda cm! Hon fick en 3:a på skott var pga att hon skällde mot skytten men visade inga tedenser med att vilja sticka därifrån.
Vår avelstik som har 2:a på skott klarade Mh galant. 2:an fick hon för att hon tittade mot skytten när det sköts. Jag tycker det är fel, visade inga rädslor för fem öre utan bara tittade mot ljudet och sen fortsatte att leka. Och varför ska de inte kunna få titta där ljudet kommer ifrån?
Visst en brukshund ska göra det du sa, men sen får vi faktiskt tänka på att collie är ursprungligen vallhund. Hel idiotiskt att göra om den till brukshund bara för att man förr insåg man kunde använda den till annat. Och jag anser att det va fel att flytta den till bruks. Det har gjort att man har ställt så många krav på rasen, krav som har gjort att den fått massa dåliga rykten bara för att den inte beter sig som en brukshund.
Jag älskar rasen för det den är! Och rasen har blivit bättrad på när det gäller rädslor. Har jag själv märkt under de åren jag varit med.

Nu lägger jag ner denna diskussion då tråden inte handlade om det. Och det lär inte leda någonstans då vi verkar ha olika åsikter om detta.
Men tycker det är tråkigt att folk ska tycka illa om rasen och sen ställa för höga krav på den. Att få bort rädslan inom rasen är inget som sker under en natt, och det funkar inte att sålla bort de som fått 2-3 på skott, för då har vi inget avelsmaterial...

Men tycker det är tråkigt att folk ska tycka illa om rasen och sen ställa för höga krav på den. Att få bort rädslan inom rasen är inget som sker under en natt, och det funkar inte att sålla bort de som fått 2-3 på skott, för då har vi inget avelsmaterial...

Men det är, i mitt fall, just för att jag älskar rasen som jag ställer krav på den! Jag unnar collierasen att vara så nyfiken och rolig och glad som den kan vara, utan hindrande rädslor. För en bra collie är en fantastisk vän, lekkamrat OCH brukshund, men en rädd collie är en sorglig och tragisk syn.

För övrigt är de flesta av dagens moderna brukshundar ursprungligen vallhundar, schäfern till exempel, så jag förstår inte riktigt hur du resonerar där.

Visst en brukshund ska göra det du sa, men sen får vi faktiskt tänka på att collie är ursprungligen vallhund. Hel idiotiskt att göra om den till brukshund bara för att man förr insåg man kunde använda den till annat. Och jag anser att det va fel att flytta den till bruks.

Collien importerades till Sverige just för att den var en utmärkt brukshund och har hört till SBK sedan 1942, så det är knappast något som skett nyligen. Det är dess bakgrund som vallhund som gör den till en bra brukshund, men bara om man tar till vara på de övriga egenskaper som krävs av en vallhund, t ex stor arbetsvilja!

Vad gäller skotten kan jag hålla med dig om att en 2:a eller t o m 3:a kan vara ok men bara om hunden haft ett i övrigt bra MH med stor leklust och nyfikenhet och utan kvarvarande rädsla.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 646
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025