CiderGirl
Trådstartare
Letar allt mer seriöst efter hund. Tycker att vallhundarna passar den typ jag vill ha bäst. Han läst en del om raserna och träffat en del hundar, men vet fortfarande inte vilken som passar bäst i mitt liv. Tänkte be er om råd och tipps.
Vill ha en hund som:
o Är framåt
o Orädd, tuff och trogen, inte gnällig, får gärna ha lite vakt i sig
o Trivs lika bra på jobbet (centrala sthlm) som hemma (ute på landet)
o Lite reserverad mot främlingar
o Har inte jaktlust
o Kan passa som gårdshund bland hästar och träna agillity
o Goda förutsättningar att följa med på uteritter
Kommer erbjuda:
o Boende på gård, där hunden kan springa fritt kvällar och helger.
o Följer med till jobbet, 3h + 3h på kontor vardagar, 2x45min promenad till tåget.
o Trevliga hundkompisar att leka med (mina bekanta har väldigt trevliga hundar)
o Agillityträning ett par gånger i veckan.
o Trickträning och lydnad hemma.
Hur jag resonerar (rätta mig om jag har fel):
Aussie - har de egenskaper jag vill ha, men jag kanske kan inte erbjuda den mentala träning hunden vill ha. perfekt storlek.
Collie (långhår) - Känns som lite för rädd för tex storstan (fördom?) Lite stor i storleken.
Sheltie - Mycket praktiskt storlek, men kanske inte orkar med ett tufft tempo, speciellt inte ridningen, har förstått att de är för min smak för människokära och något gnälliga (fördom?)
Snälla kom med tipps och råd! Har ni förslag på annan liknande ras tar jag gärna emot tipps
Vill ha en hund som:
o Är framåt
o Orädd, tuff och trogen, inte gnällig, får gärna ha lite vakt i sig
o Trivs lika bra på jobbet (centrala sthlm) som hemma (ute på landet)
o Lite reserverad mot främlingar
o Har inte jaktlust
o Kan passa som gårdshund bland hästar och träna agillity
o Goda förutsättningar att följa med på uteritter
Kommer erbjuda:
o Boende på gård, där hunden kan springa fritt kvällar och helger.
o Följer med till jobbet, 3h + 3h på kontor vardagar, 2x45min promenad till tåget.
o Trevliga hundkompisar att leka med (mina bekanta har väldigt trevliga hundar)
o Agillityträning ett par gånger i veckan.
o Trickträning och lydnad hemma.
Hur jag resonerar (rätta mig om jag har fel):
Aussie - har de egenskaper jag vill ha, men jag kanske kan inte erbjuda den mentala träning hunden vill ha. perfekt storlek.
Collie (långhår) - Känns som lite för rädd för tex storstan (fördom?) Lite stor i storleken.
Sheltie - Mycket praktiskt storlek, men kanske inte orkar med ett tufft tempo, speciellt inte ridningen, har förstått att de är för min smak för människokära och något gnälliga (fördom?)
Snälla kom med tipps och råd! Har ni förslag på annan liknande ras tar jag gärna emot tipps