Collie, Aussie eller Sheltie?

CiderGirl

Trådstartare
Letar allt mer seriöst efter hund. Tycker att vallhundarna passar den typ jag vill ha bäst. Han läst en del om raserna och träffat en del hundar, men vet fortfarande inte vilken som passar bäst i mitt liv. Tänkte be er om råd och tipps.

Vill ha en hund som:
o Är framåt
o Orädd, tuff och trogen, inte gnällig, får gärna ha lite vakt i sig
o Trivs lika bra på jobbet (centrala sthlm) som hemma (ute på landet)
o Lite reserverad mot främlingar
o Har inte jaktlust
o Kan passa som gårdshund bland hästar och träna agillity
o Goda förutsättningar att följa med på uteritter

Kommer erbjuda:
o Boende på gård, där hunden kan springa fritt kvällar och helger.
o Följer med till jobbet, 3h + 3h på kontor vardagar, 2x45min promenad till tåget.
o Trevliga hundkompisar att leka med (mina bekanta har väldigt trevliga hundar)
o Agillityträning ett par gånger i veckan.
o Trickträning och lydnad hemma.

Hur jag resonerar (rätta mig om jag har fel):
Aussie - har de egenskaper jag vill ha, men jag kanske kan inte erbjuda den mentala träning hunden vill ha. perfekt storlek.
Collie (långhår) - Känns som lite för rädd för tex storstan (fördom?) Lite stor i storleken.
Sheltie - Mycket praktiskt storlek, men kanske inte orkar med ett tufft tempo, speciellt inte ridningen, har förstått att de är för min smak för människokära och något gnälliga (fördom?)

Snälla kom med tipps och råd! Har ni förslag på annan liknande ras tar jag gärna emot tipps :laugh:

Sv: Collie, Aussie eller Sheltie?

jag tror att du kommer uppleva en aussie som väldigt jobbig, för om inte du erbjuder tillräckligt med aktiviteter, så hittar de på egna. många verkar dessutom vara helt tokglada i andra människor, och inte det minsta trogna.

jag tycker nog att collie låter som det bästa valet, en nätt collietik är faktiskt mindre än en aussie, men pälsen gör att de ser större ut. var dock riktigt noga med mentalitetsbiten, och försök få tag på en valp vars föräldrar har gjort hyfsade MH:n eller ännu hellre korningar, och som är meriterade i lydnad, bruks eller agility. collien finns även i en korthårig variant men jag har för mig att de ofta är större/kraftigare?

welsh corgi cardigan! Kanske inte den bästa agility hunden, men annars helt underbara :)

Ja, jag tror just att en aussie kanske blir lite mycket. Hur svårt är det egentligen att hitta en bra collie? Jag hade en på foder när jag var yngre, det fungerade inte alls hon var ett år och rädd för precis allt. Hunden måste kunna tåla alla typer av miljöer. Men om man kan hitta en mentalt stabil collie så skulle jag vara väldigt glad =) En smäcker blue merle tik. ni som har Collie, hur är era i tempramentet?

Corgi faller mig inte riktigt i smaken, även om jag är övertygad om att de är trevliga hundar.

Jag tror också att en nätt collie skulle vara det bästa valet för dig :). Jag älskar sheltie och vi har tre st, men om man ska ut på långa galoppturer kommer de ändå till korta. Normala turer går det jättebra att ha med dem, men det beror ju på vad du rider i för tempo och hur långt? Jag tycker faktiskt för övrigt att shelties är mindre gnälliga än collies, men det beror ju såklart på personlighet etc :p.

Gatefields har helt underbara hundar men tror att hon har ganska många spekulanter för tillfället. Men höra kan man ju alltid :).

Korthårig collie! Jag har en underbar tik som passar in på dina kriterier. Det enda hon missar på är att hon har lite jaktlust men hon är relativt lätt att avstyra.

Vi bor i lägenhet i stan men jag jobbar delvis i stall och har egen häst så hon är med mig i stallet ca4-5h per dag. Hon kan åka tåg, bil och buss. Hon lägger sig bara och sover i ett hörn. Jag tränar lydnad och spår med henne, skall börja agility till hösten och hon är på det mesta som man erbjuder henne.

Hon är ca 56cm i mankhöjd och väger ca 18kg. Hon tar ingen plats alls när hon rullar ihop sig som en liten myrslok:D Siri är ganska reserverad mot folk hon inte känner men älskar sin familj och folk hon träffat många gånger. Hon är inte speciellt "fjäskig" utan springer, på sin höjd, fram och hälsar och sen är det bra. Klappad blir hon helst av matte och husse. Siri var lite rädd för vissa människor när hon var liten men är man bara en stark ledare så litar hon på att jag fixar det. Idag är hon inte rädd för människor men inte heller speciellt intresserad. Hon har inga rädslor i övrigt, smällare, höga ljud, stora maskiner, hastiga rörelser är inget som skrämmer Siri. Vi har släpat runt på henne överallt ända sen hon var liten och det tror jag har gjort henne gott!:)

Lycka till med hundvalet!

Korthårig collie skulle jag också säga, otroligt små blir de när de rullar ihop sig :love: enda felet enligt mig är att de fäller, men det gör ju de flesta raser :angel:

Äger en 10 månders LH collie, uppväxt med rasen då mamma är uppfödare och varit involverad i rasen i 30 år.
Och jag tycker att en collie passar i det du söker. En tik är mindre, ligger mellan 51-56 cm. Och tikarna får oftast inte så mycket päls, ros på vad man köper sin valp ifrån. Många föder ju upp den så kallad moderna collien, med en massa fluffig päls och litet mer liknande sheltie huvud och de ha oftast inga rörelser, är oftast mer rädda/osäkra och är mer för utställning
Du ska leta upp dem som föder upp den klassiska collien, mindre päls(normal päls) rejäla kroppar men ändå normalt och bra rörelser. Passar bra till bruks och är mer tuffa och orädda.

Du ska leta efter en seriös uppfödare, tittar inte så mkt på om mamman och pappan till valpen är Korade eller ej, samma sak när det gäller MH. Har mamman tex 5:a på skott så tycker jag ändå du ska hälsa på hunden först om du kan. För MH är inte pålitligt. Tex som har hänt nu i senaste collie världen. En hane gick MH, fick 5:a på skott och de sa att han va skott berörd. Nu har han gått korning med över 300 poäng och Skottfast.
Som sagt stirra dig inte blind på siffrorna, har du möjlighet så tycker jag du ska träffa både fadern och modern! För då kan du själv avgöra om de verka osäkra eller om de är framåt och positiva.

Glömde även säga att försöka ta reda på statistiken för den uppfödaren du ha valt, för MH och HD även ögon. En del uppfödare har har lagt ut på sin hemsida en sådan statistik eller liknande. Då ser du också om uppfödaren ha fött upp hundar som är friska och bra mentalt.
Och sen ett annat tips, att du kollar bakåt i stamtavlan på din valps föräldrar. Kollar vad deras föräldrar har i MH, och så kollar du vad deras föräldrar har i MH. För även om tex din valps pappa har en 3-5 på skott så kanske hans föräldrar har 1 eller rent av är korade. Så kolla bakåt i stamtavlan, det kan du göra inne på Skk:s hemsida.
Hoppas du förstår vad jag menar, har lite svårt att förklara såhär vad jag menar ^^

Håller med om KH Collie!

Jag har en 13 årig dam här hemma, hon har varit med på ridturer hela livet, hängt på crossbanan med husse, åkt pendeltåg till mamma osv osv,
Hemma ligger hon i soffan och myser, ute går hon om kring och håller koll på vad alla gör. men hon vet alltid var jag är!
Hon har lärt känna inackorderingarnas bilar, så dom tokskäller hon inte på längre. Men alla andra får veta att det bor en hund på gården!
Vad jag har förstått så är dom inte kända för att ha bra näsor och man kanska inte ska välja en collie om man vill ha en hund och spåra med, men till agility och trick är dom superhärliga! Kvicka, långbenta, lätta och vill vara en till lags hela tiden!

Sen kan man ju säga vad man vill om utseendet, jag tyckte att som var skitfula innan jag fick min, men nu tycker jag att dom är vackra...

Min Knasen, en LH collie fungerar perfekt i ALLA läge, på landet, i stan!
När han var 4 månader gammal så åkte vi kollektivt i Stockholm för första gången utan problem (vi hade endast gått i Varberg stan och i Kungsbacka, byhåla jämfört med huvudstaden!). Det var bara att han var så osäker att jag fick lyfta in honom i tunnelbanan, pendeltåget och på bussen men sen skötte han sig finfint! Men det var bara en valp. Hade jag åkt oftare hade han hoppat in i bussen, tågen och allt själv!
Han fungerar i stan också, han hälsar inte på alla trots hemma ute på landet så vill han hälsa på allt och alla :D

Jag tycker du kan satsa på en LH collie, kolla dock efter arbetslinjer då de är bättre. Pälsen är det inte så mycket jobb med, jag borstar min runt en gång i veckan och badar vid behov, nu byter han från valppäls till vuxenpäls så han fäller massa så lite extra borstning blir det då. Det fina med pälsen är att smutsen tycks bara rinna av och man behöver inte bada hunden så ofta som man tror! Jag spolar av benen ibland när det är riktigt lerigt ute.

Sen har ensamhetsträningen gått som smort, aldrig något problem där.

Jag vet en kombination på gång som kan vara intressant. Mamman är snäppet bättre än min valps mamma, pappan är samma som till min Knasen.
PMa mig om det är intressant!
Min kompis har tre collies därifrån, varav 2 LH, de 2 LH är Knasens bröder, det är trevliga hundar. Den ena är ungefär som Knasen, tuff och nyfiken, den andra är tyvärr lite sen i utvecklingen och det finns lite rädslor hos honom men i överlag ingenting som hindrar dem från att utforska miljön, leka och är nyfikna. Hennes KH collie har hon tävlat framgångsrikt i agility med och han är väldigt trevlig också!

KH collie har bättre mentalitet än LH generellt på grund av Lassie-aveln (alla vill ha en Lassie när Lassie gick på tv) men det finns kennel som sätter mentalitet i första hand och utseende i andra hand. Det handlar om att hitta rätt kombinationer. Jag hade tur i lotteriet eftersom när vi köpte Knasen så visste jag knappt något. Nu har jag haft honom i 4 månader (han är ett halvår) och jag har lärt mig så otroligt mycket.

Jag hoppas att du får ett underbart hundliv, oavsett ras :laugh:

Vill gärna ha en LH collie, tycker de ser väldigt tilltalande ut!

En Blue merle tik =)

Har ni tipps på valpar/parningar får ni jättegärna PM:a.

Har kollat runt lite och det är inte helt lätt, vissa kennlar skriver inget om mentalitet och testar inte sina hundar, vilket är synd.

När det gäller typ på Collie vill jag i första hand ha en med god mentalitet, i andra hand en som ser bra ut. Den tik jag hade på foder för många år sedan klarade inte MH - testet, så jag ser gärna att båda föräldrarna har genomgått och klarat det, alternativt att äldre syskon klarat testet, eller att föräldrarna tävlar i någon hundsport.

Varmblod90: Testar din mamma MH på sina hundar? Är det brukshundar hon föder upp?

Du ska leta efter en seriös uppfödare, tittar inte så mkt på om mamman och pappan till valpen är Korade eller ej, samma sak när det gäller MH. Har mamman tex 5:a på skott så tycker jag ändå du ska hälsa på hunden först om du kan. För MH är inte pålitligt. Tex som har hänt nu i senaste collie världen. En hane gick MH, fick 5:a på skott och de sa att han va skott berörd. Nu har han gått korning med över 300 poäng och Skottfast.
Som sagt stirra dig inte blind på siffrorna, har du möjlighet så tycker jag du ska träffa både fadern och modern! För då kan du själv avgöra om de verka osäkra eller om de är framåt och positiva.

MH är generellt mycket pålitligt (att påstå något annat är mer eller mindre lögnaktigt), men ska inte ses som en utvärdering av den enskilda individen utan av hela kullar. vill man veta vad individen går för är nog MT (korningens mentaldel) bättre lämpat. att en hund får en 5:a på MH behöver inte nödvändigtvis betyda att den är panikslagen inför allt som låter, men nog börjar varningsklockorna ringa! just ljudkänslighet har hög ärftlighet, och något som rasen har kämpat länge med!

jag har förstått att du gärna vill försvara din mammas avel, den har ju blivit kritiserad tidigare på forumet. men försök skilja på äppen och päron och se till att ha lite mer på fötterna innan du babblar om att MH inte är pålitligt, eller vad man kan utläsa av ärftliga egenskaper bara genom att klappa lite på hunden.

När det gäller typ på Collie vill jag i första hand ha en med god mentalitet, i andra hand en som ser bra ut. Den tik jag hade på foder för många år sedan klarade inte MH - testet, så jag ser gärna att båda föräldrarna har genomgått och klarat det, alternativt att äldre syskon klarat testet, eller att föräldrarna tävlar i någon hundsport.

MH är inget test, det är en beskrivning (MH = Mentalbeskrivning Hund). ett MH är inget man klarar eller inte klarar, en hund kan ha precis hur usla siffror som helst, men har den genomfört alla moment så räknas det som att den har "känd mental status". MT (korningens mentaldel) är däremot ett test där hunden måste komma upp i ett visst antal poäng samt vara skottfast för att få godkänt.

Det här håller jag definitivt inte med om, även om det finns undantag är de just undantag och det är tydligt att hundar med dåliga resultat på skott och kvarstående rädslor i hög utsträckning lämnar dessa egenskaper vidare till sina avkommor. Att bara hälsa på hunden i sin invanda hemmiljö behöver inte säga särskilt mycket, fördelen med MH och korning är just att man belastar hunden lite och får fram det som finns under ytan. Eftersom TS vill ha en hund som ska fungera i centrala Stockholm t ex så behöver det inte alls vara en garanti för en bra valp att föräldrarna är glada och framåt i en lantlig, trygg miljö utan mycket jobbiga ljud- och synintryck.

Svenska Collieklubben har väldigt bra statistiksamlingar(även om de kan vara lite bökiga att plöja igenom om man inte har stenkoll på siffrorna på MH) där man bl a kan jämföra avkommestatistiken för kennlar som har fler än 15 testade avkommor. Det skiljer sig väldigt mycket! På momentet skott kan en hund ha mellan 1(oberörd) och 5(berörd, rädd). Medeltalet för långhår är 2,6, vilket är väldigt högt. Medeltalen för de olika långhårskennlarna i statistiken går från 1,49 och 4,29! På Ljudkänslighet kvarstående rädsla är rasens medeltal 2 medan de olika kennlarna har medeltal mellan 1,28(samma kennel med bra medelresultat på skottet!) och 3. Det är uppenbart att det inte är slumpmässigt vilken mentalitet avkommorna får utan det beror på vilket avelsmaterial som används och vilken inställning uppfödaren har.

Det här tycker jag är en bra sida att läsa igenom om man är intresserad av att skaffa collie.

Jag tror också att collie skulle passa dig TS, det är värt lite detektivarbete för att hitta rätt valp(dessutom är det ganska kul...)!

Vill gärna ha en LH collie, tycker de ser väldigt tilltalande ut!

En Blue merle tik =)

Har ni tipps på valpar/parningar får ni jättegärna PM:a.

Har kollat runt lite och det är inte helt lätt, vissa kennlar skriver inget om mentalitet och testar inte sina hundar, vilket är synd.

Varmblod90: Testar din mamma MH på sina hundar? Är det brukshundar hon föder upp?

Min mamma är MH testar ALLA sina avelshundar, hemma nu har hon 3 tikar som gått MH två av dem med 2 på skott och en 3:a, en är nu pensionerad, en är avelstik och en ska bli i avel om hon få fira höfter, samt har hon en korad hane. Och hon försöker få sina valpköpare att gå Mh, men många förstår inte varför och svarar bara, men vi ska ju inte ha hon/han i avel.
Det är inga brukshundar hon föder upp utan sällskapshundar. Men det betyder inte att hon föder upp hundar som är rädda och osäkra. Och det betyder inte heller att man inte kan tävla agillity m.m. med dem. Man gör det man är intresserad av, men sen är det ingen garanti att hunden gillar det, gäller alla hundraser enligt mig.
Min kille jag har här kommer från mamma och han är super! Han är tvärtemot vad rykterna om collien är. Han älskar att ha dragkamp, ej ljudkänslig, icke golvrädd, ge sig på sånt han aldrig gjort förut utan några problem m.m. en super go kille med en väldig positiv inställning på allt! Lyhörd och lydig och skulle passat bra till lydnad om jag bara varit intresserad av det.

MH är generellt mycket pålitligt (att påstå något annat är mer eller mindre lögnaktigt), men ska inte ses som en utvärdering av den enskilda individen utan av hela kullar. vill man veta vad individen går för är nog MT (korningens mentaldel) bättre lämpat. att en hund får en 5:a på MH behöver inte nödvändigtvis betyda att den är panikslagen inför allt som låter, men nog börjar varningsklockorna ringa! just ljudkänslighet har hög ärftlighet, och något som rasen har kämpat länge med!

jag har förstått att du gärna vill försvara din mammas avel, den har ju blivit kritiserad tidigare på forumet. men försök skilja på äppen och päron och se till att ha lite mer på fötterna innan du babblar om att MH inte är pålitligt, eller vad man kan utläsa av ärftliga egenskaper bara genom att klappa lite på hunden.

Jag anser att Mh inte är så fullt pålitigt,Och det är vad JAG tycker, speciellt efter det senaste som hände som jag berättade. En del sa att han va menthalt skräp och bla bla, och så klarade han Korningen med över 300 poäng och är skott fast. Så vad hände då med hans Mh? Där han konstigt nog va berörd och fick 5:a. Alltså kan inte det ha stämt, något måste varit fel den dagen. För en hund kan inte gått från berörd till skott fast på ngt år.
Så jag själv anser att det inte gå att lita på Mh fullt ut, man dömmer hur hunden är DEN dagen, inte hur den är hela tiden. Något som vår Mh beskrivare säger till oss varje gång vi gått Mh.

Och sen tycker jag att det är viktigt att inte bara stirra sig blind på siffror. Utan att man kan visst träffa hunden innan, ser hur den uppför sig. Jag sa inte att man skulle klappa lite på hunden och sen åka därifrån.
En rädd och osäker hund ser man.
Vadå försvara, jag försvara inte. Min mamma föder upp hundar med bra mentalt och det är sanningen, varför skulle jag försvara något som är sant,? andra som säger motsatsen kan hänga sig någonstans.

Förlåt om jag låter irriterad men jag bli så besviken/irriterad på folk som inte ens håller på med rasen tror sig vara experter helt plöstligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 646
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar