F

Fjunet

Hur får man reda på vilken storlek man behöver på collerselen? :confused: Den minsta storleken jag hittat är 50 cm, men vilken hästpassar det? Minishettis eller standardshettis?

Sv: Coller

Helcoller behöver alltid måttbeställas så att de passar hästen perfekt? Eller har jag fel? Skulle kontakta nån tillverkare o höra mig för där..

Det finns en uträkning på hur man ska mäta för att de ska passa. Och det låter som trams men det stämmer faktiskt!
Man ska mäta från yttersta ögonvrån över nosryggen till andra ögonvrån så får man reda på bredden av collern och man mäter frambenet på tjockaste stället ovan knäet så får man fram innerlängden på collern.
Och det finns visst mindre collers att få tag på. Jag har beställt hem i mått 46 cm och lackläder åt en tjej. Visserligen tar det lite tid att få hem men vanliga finns i lager hos leverantören./ Gunilla

Det finns collers i standardstorlekar :)

Nillabjorn: Vad passar 46 cm för någon sorts häst?

Aha! Vad kan en helcoller kosta? Min tränare tycker ju att jag ska ha en, o han säger att de ligger på ca 30 000? Finns det billigare oxå? Vart?

Pfiff tillverkar bland annat. Equilex är återförsäljare för dem.

Till en minishettis passar 46cm. och helcoller kostar inga 30.000 men de är inte billiga 6.500 kr kompletta./Gunilla

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
240
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025