Cobra dressyr

A

alfaxx

Ni som har en cobra dressyr vad har ni för erfarenheter av den. Jag har nyligen köpt en och tycker den är underbar :love: Men det är svårt att hitta information kring den och vart man vänder sig för att exempelvis värma om bomen och ge den service osv. finns det någon utav er som sitter på information :laugh:

Sv: Cobra dressyr

jag hade en cobra en gång och skickade den på omvärmning hos sadeldoktorn, Jimmy tror jag han hette. Testa o googla

det finns ju två olika cobrar. en som görs i england (jaguar) och en som görs i italien (amerigo). så börja med att ta reda på vilken sort du har.

Det är en egelsktillverkad cobra. Men det är svårt att hitta information kring den. Lättare med Jaguaren. Jag är första användare av cobra :) verkar som det inte är så vanligt här, med det märket :confused: har jag fel kanske? så ni som använder cobra vad tycker ni ;)

Har ridit i ett par och tycker också att de är riktigt trevliga. Snygga dessutom, syns att det är samma tillverkare som till Jaguar.
Dock har jag hört att stoppningen på Jaguar sadlarna brukar skapa problem,hoppas att Cobra är bättre.

Jag har hittat sadeldoktorn. Så det kan nog ordna sig med service :) Men var kan man hitta info och bilder på cobran.

Jag har hört samma om Jaguar och det stämde inte öht på min. Ofta sagt av folk som "hört"...

Den hade mjuk fin stoppning mycket trevligare än någon annan sadel jag har haft, bättre läder och hantverk dessutom. Inga problem alls med stoppningen på den i alla fall.

Jag har aldrig hört det av nån som verkligen ´haft en jaguar själv:grin: I alla fall inte en lite nyare variant. Hur dom äldre är vet jag inte.

Cobra ser i modellen ut som ngt äldre jaguarer och man ser dem ibland ute på annons.

du köpte väl din beg? den kanske var omstoppad redan och hade fått bättre stoppning?
jag har hört från folk som har haft jaguar själv att stoppningen är dålig.

Du har "hört" ja.....;)

ja den var begagnad men inte omstoppad. Och inte gammal heller, så nej teorin sprack:p

Fast ärligt, nu skrev du EN du känner, förrut "folk jag känner" det låter ju som många....

Det är det jag menar, mycket är rykten och hörsägen. Att en sadelägare har problem med stoppning kan ha många orsaker, inte minst ägaren själv:o Stoppningen i dem är mjukare än i många andra sadlar, sitter ryttaren fel eller hästen är sned sätter det säkert spår i stoppningen. Liksom ovarsam hantering kanske kan inverka.

Men det betyder inte att alla jaguarsadlar generellt har problem med stoppningen. Lädret är lättrepat också, eftersom det är mycket mjukt och fint skinn men det gör ju att man får vara mer varsam, det gör inte sadlarna sämre, tvärtom.

Jag har också haft Jaguar som jag köpte ny av Sadeldoktorn.
Supersadel! Jag sörjer den djupt, men den passade inte pålle längre. Bara Spirig har spöat den.

Supersadel! Jag sörjer den djupt, men den passade inte pålle längre.

Samma här:cry: Den såldes också snabbt, till högre pris än jag köpt den för:idea:

Amerigon är trevlig och ligger bättre på pållan, men den slår inte jaguaren som sadel:o

Enligt uppgifter som jag nu fått, så går det inte att ändra bomvidden på cobra :confused: stämmer det verkligen.

Tycker det är vanligt det där med att man "hör" det ena och det andra. Har själv gått på mycket sånt förut, men lärt mig att det bästa är att skaffa sig personlig erfarenhet. Men om man ska köra vidare på "hört"spåret så kan ju jag säga att jag "hört" tvärtom - att Jaguar är bra sadlar av bra kvalitet och inga problem med stoppningar. Detta av två personer som haft 2 resp 3 Jaguarsadlar själva. Sen vet jag ytterligare en som har en Jaguar som vare sig sagt bu eller bä om den! :p

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur