kullerbytta

Trådstartare
Kan någon Welshponny bevandrad förklara hingstarnas värdebokstäver för mig. Samt innebörden av en "EU-Hingst".
Vill även ha tips på Cob-hingstar/hingstlinjer som ger goda gångarter, ridbarhet, gott temperament.
:confused:
Eva

När det gäller värdebokstaven så är det lättast att du själv läser på SHs hemsida hingstreglementet. Det gäller alla hingstar.

Angående cobbhingstar så beror det på lite vilken typ av cob du eftersträvar.
Vallas Caracas har gett många bra ridcobbar för hoppning och dressyr men kan lämna efter sig lite känsliga individer. Har haft 2 ston här efter honom och hoppa kunde de, båda två mkt stabilt psyke.
Broughton Replica är en mer grov typ av cob men jag har sett en del lättare avkommor efter honom. De avkommor jag kommit kontakt med har haft ett mkt stabilt psyke och bra steg.
Burhults Junior vet jag inte så mkt om mer än att han har lämnat en del stora avkommor, själv går han dressyr.
Cippyn Red Crusader har lämnat avkommor med steg.
Burhultshingstarna lämnar nog bra temperament efter sig. Många avkommor går på ridskola.
tyvärr är det nog svårt att se på avkommorna vad som nedärvs då många hingstar inte får så många avkommor/alternativ inte har så gamla avkommor.
Gå in på Jenny Staafs hingstsida så ser du vad hingstarna har lämnat för tävlande/kvalite/stambokförda avkommor samt i vissa fall egna tävlingsmeriter.
http://hem.passagen.se/welshhingstar

Jag sticker inte under stol med att jag gör reklam för min hingst :angel:,men det är ju därför att jag tror på honom. :love: Beträffandes förärvningen så återstår det att se, han gör sin första säsong iår så resultatet kommer 2005

Han heter T.Highlight och är den för tillfället senast godkända cob-hingst, går att se på Jenny´s sida som Welsh sa, fast bilden är lite liten. han fick 41p ihöstas, 9 på typ och trav, och 9.25 i snitt på ridprovet.

när det gäller ridbarhet som du efterfrågar så är han startad dressyr två ggr. en vinst och en andraplacering! :banana:. Hans helsyster kom två i en internationell engelsk ridklass på Åby för ett knippe år sedan. Det var 16 deltagare tror jag så det var strongt gjort. I utställningsklassen (ungefär lika många deltagare, ngt mindre tror jag) kom hon tre. Mycket bra!

temperamentet är som de flesta cobbar, suveränt. Barn hanterar honom med lätthet.

Nog med reklam. PM:a mig om du vill ha mer info eller bilder. :idea:

hälsningar HalyBaileys matte

Kan bara nämna att sekt C hingsten Henfynyw Tywysog RWC 3 avkomma med en sekt D sto blev igår fölchampion med 41p !
Hailys hingst är jag nyfiken på men han bor tyvätt på felsida av Sverige :D

Ja tyvärr lite långt bort. Men han ser jättefin ut!
Det är mycket enklare med de stora hingstarna som går att få på semin.
Grunnar lite på "Star Kingdom". Känner ni till den hingsten?
Eva

Star Kingdom har haft avkommor placerade i Ungponnychampionat, så ridbara är dom, han själv är ganska hög, trevlig att hantera (har stått på station nästgårds till mig) men fäster sig inte så vid människor. Avkommor får ofta hans avlånga huvud.
mer vet jag inte. :crazy:

han har varit min granne i flertal år, vad vill du veta? :rofl: :confused:
Reserv juniorchampion sektion C förra året på Riks var efter Adam

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka