Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har jobbat med en professionell rekryterare under hösten för att hitta rätt person till en tjänst, och han sa nån gång att man vill hitta någon som har ungefär 70% av kompetensen som efterfrågas - mer än så, och personen kommer att gå tråkigt snart och söka sig vidare. Det är normalt att inte ha precis all kunskap som behövs.Okej, det var ju ett helt nytt grepp. Har aldrig sett det förut.
Hur gör man förresten om man har en lucka någonstans? Skriver man bara att man saknar det de efterfrågar då?
Jag brukar nämna mina fritidsintressen i en eller två avslutande meningar. Typ min fritid ägnar jag åt min häst och att gå på rockklubbar. Eftersom det sticker ut lite vet jag att man brukar komma ihåg mig för det och bli nyfiken. Det har gett mig flera intervjuer.
"Min fritid ägnar jag mig åt att dricka vin samt jaga råttor i källaren"
Sticker ut från mängden gör du iaf Skulle jag rekrytera skulle jag kalla på intervju bara för att fråga om råttorna. Är definitivt ett plus om man söker jobb hos anticimex
Jag skrev bara en halv A4 personligt brev när jag fick min första fasta tjänst (längre akademisk utbildning).Räcker 165 ord för ett personligt brev? Är väl inte riktigt en halv A4 men nästan. Jag tycker jag adresserat kraven och det som är meriterande för tjänsten.
Det finns väl inget arbete som intresserar mig egentligen. Men detta kan jag nog stå ut med. Och som anledning till varför jag söker jobbet uppgav jag att jag är bra bakom ratten. Sen tog jag upp vad jag kört för något.Jag skrev bara en halv A4 personligt brev när jag fick min första fasta tjänst (längre akademisk utbildning).
Jag skrev varför arbetet intresserade mig. Här var det främst mitt intresse för området, då jag inte hade någon erfarenhet. Gav exempel på saker som visade personliga egenskaper de efterfrågade. Berättade vad jag uppskattar på en arbetsplats (då dessa förhållanden fanns på denna arbetsplats) och kort om mig själv.
Jag uppskattar också nu själv när jag sitter med vid rekryteringar kortare tydliga personliga brev.
Det finns väl inget arbete som intresserar mig egentligen. Men detta kan jag nog stå ut med. Och som anledning till varför jag söker jobbet uppgav jag att jag är bra bakom ratten. Sen tog jag upp vad jag kört för något.
Nä, så klart jag inte kommer säga att jag bara står ut. Skulle inte låta bra alls.Om du kommer på intervju så säg inte det är något du nog kan stå ut med utan att du är bra och trivs bakom ratten!
Jag tycker väl ändå att du kan lägga till något om att du skulle tycka att det var roligt/att du är intresserad av arbetet? På något vis måste du väl ändå kunna få in det? Det finns säkert många som är "bra bakom ratten".Det finns väl inget arbete som intresserar mig egentligen. Men detta kan jag nog stå ut med. Och som anledning till varför jag söker jobbet uppgav jag att jag är bra bakom ratten. Sen tog jag upp vad jag kört för något.
Ljuga lite menar du?Jag tycker väl ändå att du kan lägga till något om att du skulle tycka att det var roligt/att du är intresserad av arbetet? På något vis måste du väl ändå kunna få in det? Det finns säkert många som är "bra bakom ratten".
Nä. Leta fram ditt bästa jag och presentera det i din ansökan.Ljuga lite menar du?
Ljuga lite menar du?
Vill man inte ha jobbet, så märks det -om inte före- på ev intervju och är man oengagerad och ointresserad där så får man inget jobb, så du får nog engagera dig mer om du vill ha nån chans att landa ett jobb.Ljuga lite menar du?
Jag vill ha jobbet för jag behöver en inkomst. Det finns som sagt inga roliga jobb, men det här är ett av de bättre och något måste jag välja. Fick jag välja fritt skulle jag helst ligga i hängmattan hela dagarna och titta på molnen. Det ger dock inga pengar. Därför är det inte ett alternativ.Vill man inte ha jobbet, så märks det -om inte före- på ev intervju och är man oengagerad och ointresserad där så får man inget jobb, så du får nog engagera dig mer om du vill ha nån chans att landa ett jobb.
Jag har nämnt att jag odlat sedan 94.För några år sedan hade arbetsförmedlingen öppna kurser i att skriva cv och personligt brev.
Sen brukar det finnas jobbcoacher också, antingen privat eller anslutna till arbetsförmedlingen. Via AF tror jag det krävs att man ska ha varit arbetslös länge eller behöver extra hjälp för att få tillgång till det.
Ang intressen har jag fått lära mig att avsluta med det på nån enstaka mening. Jag börjar med det mest relevanta, tex "jag har en utbildning inom x".
Tillägg: i ditt fall hade jag tryckt lite extra på trädgårdsintresset som ju ändå är relevant för tjänsten. Utöver då att du har relevant utbildning och givetvis ska du ta med maskinvanan du nämner.
Då är det ju ett jobb som du vill ha.Jag vill ha jobbet för jag behöver en inkomst. Det finns som sagt inga roliga jobb, men det här är ett av de bättre och något måste jag välja. Fick jag välja fritt skulle jag helst ligga i hängmattan hela dagarna och titta på molnen. Det ger dock inga pengar. Därför är det inte ett alternativ.