Cliff Barnsby AVG

MoQ

Trådstartare
Är det någon som har nnågon erfarenhet av denna dressyrsadel.
Hade tidigare en Cliff Barnsby som jag älskade,men den var för vid till mina nuvarande hästar.Har nu sett några AVG till salu och vill höra åsikter ,både positivt och negativa!

Sv: Cliff Barnsby AVG

Jag provred i en sådan och den var underbar! Superskön att sitta, dock har jag ingenting att jämföra med men ändå. Fast den var lite för bred för min pålle. Hon skulle ha 14000 för den och den var ca 2-3 år gammal vilket jag tyckte var ganska mycket.

Tack för svar!
Var den bred i sätet också (för ryttaren) eller har den smal midja?

När de kom för många herrans år sedan var det mode i mitt stall att ha just en AVG. De var jättefina i skinnkvalitén vill jag minnas. Grymma problem med infärgningen, de bruna flagade och blev jättefula.

Mjuka knästöd, skönt att sitta i. Det är det enda jag kommer ihåg :D

Det enda jag kommer att tänka på när det gäller AvG-sadeln är att jag aldrig skulle köpa en sadel som kostar 20 000 kr ny men bara har tre års garanti på bommen och ett år på hantverk. För det priset ska sadeln ha betydligt längre garanti.

Det finns ingen generalagent i dag på Cliff Barnsbys sadlar. Priset på AVG var nog tidigare som Du nämnde men i dag tror jag priset är lägre. Den är byggd på ett spring tree och det är rätt att garantin bara är tre år. Andra sadlar som har samma typ av spring tree och som dessutom kommer från samma tillverkare har 10 års garanti. Det är med andra ord ett mycket bra spring tree. Jag har varit med och passat in ett antal AVG sadlar i Cambridge. En mycket fin sadel.

Senast ändrad av en moderator:

Hur får du ihop att det är ett mycket bra spring tree om garantin bara är tre år på den nämnda sadeln..? Oavsett vad andra sadlar med likadan bom har för garanti? VARFÖR är garantin så dålig på en så dyr sadel?

En längre garanti på ett spring tree behöver inte betyda att detta skulle vara bättre än ett med kortare garantitid. Jag håller dock med om att Cliff Barnsby har lite väl kort garntitid på sina sadlar. Nästa gång jag träffar dem ska jag ta upp frågan om grantitiden. Det borde ligga i deras intresse att förlänga den för att på så sätt hävda sig bättre på den svenska marknaden.

Givetvis garanterat en längre garantitid inte att materialet är bättre, men för mig som konsument känns det inte tryggt OM det skulle hända nånting, OM det skulle smyga sig in ett konstruktionsfel. För 20 000 kr vill jag ha minst 10-15 års garanti på bommen, gärna än mer.

BRA att du tar upp det, för som du säger; det borde ligga i deras intresse.

Då blir det nog en sådan om de passar mina hästar.
Väljer mellan AVG och Passier Grand Gilbert!

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 531
Senast: julgrisen
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 431
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 711
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025