click and cash avkommor

fridshem

Trådstartare
Hej Bukefalister :-)
Vill höra om era Click and Cash avkommor. Typ temperament förmåga och vilka ston ni använt honom till.
Här fått för mig att han lämnar rätt lätta snygga fölungar av mindre modell. Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: click and cash avkommor

Mja... jag har en treåring. Har nästan bestämt mig för att inte visa - hon är stor och sent utvecklad - inte snygg! Hon växer nog i sig tror jag iofs. Kort, rak hals, i övrigt trevlig exteriör.

Väldigt mycket egen vilja, kommer bli en supertävlingshäst för hon har ett driv och en nerv som är få förunnat. Dock alltid lugn i alla situationer (hennes mamma var en klippa).

Hennes mamma var 168 och har fått några föl, en e Aerline H som är 170+, två e Hip Hop som är ca 165, en e Cardento som jag inte vet storleken på. Denna är nog ca 170 idag.

Har också fått föl e Click and Cash u annat sto i år, den är dock bara två veckor än. Verkar vara lite känsligare, och snyggare :).

Tror inte han lämnar litet dock (snarare tvärtom).
 
Sv: click and cash avkommor

Åhh, är det så, iså fall kanske han faller bort till mitt Cortez sto, som lämnar stort. Blodslinjerna, galoppen och typen stämmer annars perfekt.
 
Sv: click and cash avkommor

Jag tycker själv att han är en underbar typ av hingst, lätt och ädel.

Men när jag skulle seminera mitt sto i fjol (hon lämnar stort) så blev jag avrådd från flera håll att det kunde bli jättestort.

A
 
Sv: click and cash avkommor

Jag kollade 09 orna på blup, de flesta som gått treårs låg strax över 160 två var stora, men så vet jag ju inte hur möderne nedärver där. Tror tex att Salmonbay hästarna (prefix bay) har mödernen som lämnar lite mindre
 
Sv: click and cash avkommor

Min kompis har en Click and Cashavkomma. En ganska ädel häst av fin modell! Korrekt, mycket vackert huvud, enormt trevligt temperament, och en klar förbättring av sin något lågställda mamma. Hon har fött upp den själv, den är 1 år och hon äger även mamman. Den blir ingen jättehäst, tror inte den blir större än mamman som är runt 165cm.

Det man tydligt ser är att ungen fått MYCKET bättre temperament än mamman som är en häst som alltid grinar illa i stallet, även om hon inte gör något så klapprar det och suras i stort sett så fort en människa är i vägen! Mycket trevlig märr ändå att hålla på med, inga tokigheter och hög ridbarhet. Men man märker tydligt att de sura minerna har inte avkomman "ärvt".

Och för en hobbyryttare som även min kompis är verkar avkomman bli perfekt! Ingen överdrivet nervig häst som kommer bli ett äventyr att rida och hantera, men ändå en vaken och lättlärd häst! Hon rör sig lätt och mjukt också. Jag skulle absolut kunna tänka mig att använda Click and Cash om jag inte skulle behålla avkomman, kompisens avkomma är ju inte så stor. Men å andra sidan vet jag ju inte om det är från Click and Cash storleken kommer.
 
Senast ändrad:
Sv: click and cash avkommor

Jag har 2 Clickenavkommor.
-2-åring hingst efter Clicken-Calido I - Caletto I. Han är 160cm idag. Mamman var 164cm. Han har ett mkt fint temperament, lätthanterad. Fick 9:or på typ o galopp på fölmönstring.
-Föl e Clicken-Cartier-Calido. Mamman är 169cm (4år). På bild en dag gammal.
395583_622839197744181_570932822_n.jpg
 
Sv: click and cash avkommor

Välstammade och fina pållar :)
Utifrån de svar jag fått och (min egna) blupstatistik ;) så verkar han inte prägla alla föl stort iaf.
 
Sv: click and cash avkommor

Hej!
Jag ska betäcka mitt sto e. Levantos II-Furidant-Vital med Click and Cash...
Hon har en fölunge vid sidan som föddes 19 maj (e. Camaro M) så det borde bli om ca 3 veckor...
Hon är lite av den "äldre" modellen av halvblod, lång rygg o lite långställd, 158 cm i mkh. Hoppas på att få en ädlare, långbent hopphäst för de högre klasserna i framtiden! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 789
Senast: Lea88
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 699
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 353
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 308
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp