Clear rounder

Sv: Clear rounder

Jag anser mig själv kapabel till att avgöra om en hoppryttare "kan rida". Och ser jag då en tävling där jag anser att sisådär 75% "kan rida", och de tillika har bussiga hästar tränade för hoppning, och det ändå inte är mer än 2-3 st till omhoppning på 30 starter, då anser jag banan för svår om det är på lokal nivå där banorna faktiskt även är till för att skola ryttare och/eller hästar, till skillnad från nivå msv och uppåt, där det ju mer är meningen att "skilja agnarna från vetet".

Nu var det inte redigt så "grovt" när jag var ute, men på de tävlingar jag varit på iår (90) så har det varit ca 10-18 av 40-50 starter som varit felfria. Varav hälften av de med fel har haft mer än 4 fel.
väldigt lätta banor. :crazy:

Den ena banan hade även ganska begränsad tid, men det gick utmärkt att klara det även med min lilla långsamma häst :p

Tyvärr verkar det ofta som om lokaltävling/träningstävling/pay and ride anses ha mycket lägre status och därför är det "inte så jäkla noga". Inte alltid, men alldeles för ofta har jag sett detta. Det är sorgligt med tanke på att det är där de mest orutinerade ekipagen/hästarna oftast finns. Har tex varit på en lokaltävling där banbyggaren hade totalt fem linjer med relaterade avstånd, inte ett enda var på jämn distans utan samtliga var 4½, 5½ eller 6½ galoppsprång. Skitkul! *not*

CR - Rätt trist. Man kan alltid välja att inte ta det så seriöst även om det är en "vanlig" bedömning. Men det som är bra är att man kan starta om på samma bana med samma höjd även om man t.ex. skulle stoppa ut sig. Och så brukar det ju ofta vara billigare.... :angel: Tycker väl egentligen att på tävling ska det vara tävling, så kan de som vill ändå bara "tävla mot sig själva". Å annars finns ju pay n jump....

Pay n jump - Jättebra! Ofta kan man välja höjd och man kan ta det hela som en träning.

Vad gäller banbyggnad tycker jag att nej, lätta klasser ska inte ha för svåra banor. Men det jag stör mig på är att när man rider t.ex. träningstävlingar, klubbtävlingar m.m. så är det inget bestämt om vilken typ av banor man får ha och så. Och ofta är de verkligen bara långsida-diagonal-långsida. Men om man ska kunna träna för att åka ut på andra tävlingar så behöver man ju träna på det som kommer då på de "riktiga" tävlingarna!

Jag tycker att det vore bra om klubbar hade mer klubbtävlingar med "riktiga" banor och "riktiga" hinder, som t.ex. mur, vatten o.s.v.. Så kan man träna på det i tävlingsform i lugn och ro där man kanske ändå brukar rida så att hästen är van vid själva stället....

jag gillar Clear rounder för då behöver jag inte komma sist utan alla får en medalj/rosett:banana::rofl:

jag tycker att clear rounder är jätte bra när man har en unghäst eller en oerfaren häst som skall komma igång med tävlandet, även för en själv när man ska komma igång. tyvärr så stämmer ju aldrig avståndet eftersom de ska funka för både ponny och häst sen brukar de vara rätt stökigt, på lägre höjder är det snabba ponnybarn som man får acka sig för och på lite högre så kommer unghästar som kan vara svåra att styra och kan tramsa en del... men men det tycker jag ändå att man får ta.

Fast alla får ju inte pris på en clear round eller pay'n'jump heller. Det är ju de felfria som får pris, om det delas ut.

Jag tycker det e både bra o dåligt...
det e bra så att orutinerade hästar o ryttare ska bara få ta det lungt inne på banan så man inte stressar up sig själv o då påverkar hästen......
det dåliga e att man vill ha lite spänning i det när man kommer till omhoppning och man vill jag försöka bli plascerad så man får ett litet ärevarv men det viktigaste e ju at ha kull!:):D:rofl:

Det vore intressant att veta varför de hade så stora problem med att komma runt banan! Om det berodde på dålig tränare eller dåligt med intresse för att träna?

Jag håller med om att CR är en bra träningsform, som de flesta har sagt redan. Det bästa av allt är att fler och fler klubbar har börjat ordna träningstävlingar med tex 50cm-90cm ena dagen med enklare hinder och 90cm och uppåt med svårare hinder och bansträckning andra dagen. Alternativt förmiddag lätt- eftermiddag svårare.

Detta tycker jag är helt klockrent, för då passar det ju alla! Den lättare banan är bra för de som aldrig har varit ute och den svårare banan är bra för de som har varit ute, men kanske vill testa en högre höjd. Mer sånt, tack!

Jag tycker också dessa "centimeterhoppningar" är kanonbra! Men det retar mig att förbundet (i allafall distriktsförbundet där jag bor) så grymt motarbetar arrangemanget av sådana!
Med så dåliga argument att man baxnar! Så många klubbar här får ägna rejält med tid på hur man ska kringgå dessa regler så att de kan ha sina centimeterhoppningar då nog många och/eller stora brott mot bestämmelserna ju kan leda till uteslutning ur förbundet. Vilket detta distrikt ofta upplyser om. :smirk:

Exempel på motarbetning av distriktet:
De kräver riktig banbyggare med motivationen att det annars kan bli så såliga banor att hästarna far illa. Vem bygger banor på centimeterhoppningar för det mesta? Instruktörer och tränare! Samma som deltagande ekipage tränar för! Och är det inte djurplågeri att hoppa på träning, hur ska det då bli det för att man kallar det tävling? :confused:

Man får inte dela ut rosetter, för då är det tävling = krävs utbildad överdomare och utbildad banbyggare. Klubbar får då låta felfria ekipage KÖPA rosetten.

Vet inte om det är fler distriktsförbund som håller på med sådant tjafs? Eller är det stora förbundet som kräver det?

Jag har oxå hört att "när man får rosett, räknas det som tävling" alltså måste alla felfria köpa rosett, men jag har bara varit med om två klubbar inom mitt distrikt som kör den regeln.

Däremot kan jag tycka att det borde finnas någon regel om hur banorna skall byggas. Det kanske inte ska krävas en "riktig" banbyggare, men kanske någonting som styr upp det hela, så att det inte blir den typen av alldeles galna banor som det har pratats om här i inlägget. På vissa klubbar som inte bedriver lektionsverksamhet är det US som ordnar träningshoppningar och då vet jag inte riktigt hur det går till när banan byggs.

Något annat som jag tycker är lite tråkigt när det gäller bedömningsformen CR är att många klubbar inom distriktet har börjat anordna lokala 90cm-klasser med den bedömningen. Det tycker jag är helt onödigt, eftersom alla hästar, oavsett ålder, får gå i avdelning B. Det är ju faktiskt värdefullt att få börja träna (och tävla) omhoppning på den nivån, när höjden inte är något problem. Vill man inte det väljer man ju antingen att rida avdelning B eller träningstävlingar. Tävlingsmänniskan inom mig kräver att det är "riktig" tävling så fort det är minst lokal!:)

Håller med om att det behövs i allafall några krav på hur en bana ska byggas. Det vore nog rätt lätt att styra upp det, kanske med ett krav att den som bygger banan ska vara utbildad tränare eller instruktör? De har ju grundläggande banbyggnadskunskaper, dessutom tävlar de ju ofta själva.

Jag har aldrig varit på en klubb där "vemsomhelst" byggt banan, men däremot har jag sett en och annan olämplig byggnation av utbildad banbyggare, så det är nog svårt att helt komma från problemet med inkorrekta banor.

Det är visst en försäkringsfråga också påstår vårt distrikt så fort en klubb kallar det tävling/centimeterhoppning och de som inte är medlemmar får delta. Minns när det kravet kom, då hade min dåvarande klubb ett årligt utbyte med en grannklubb, vi kom till dem en gång om året, de kom till oss en gång om året. Och lektionsryttarna fick chansen att delta, vilket få av dem skulle få på "riktig" tävling.
Vi löste medlemsskapsproblemet genom att utfärda tillfälligt medlemsskap, men när distriktet fick nys om det, då täpptes den möjligheten till också.

Något annat som jag tycker är lite tråkigt när det gäller bedömningsformen CR är att många klubbar inom distriktet har börjat anordna lokala 90cm-klasser med den bedömningen. Det tycker jag är helt onödigt, eftersom alla hästar, oavsett ålder, får gå i avdelning B. Det är ju faktiskt värdefullt att få börja träna (och tävla) omhoppning på den nivån, när höjden inte är något problem. Vill man inte det väljer man ju antingen att rida avdelning B eller träningstävlingar. Tävlingsmänniskan inom mig kräver att det är "riktig" tävling så fort det är minst lokal!:)

Jag tycker snarare att det är fler som börjat ta bort CR i 90, eller börjat ha två 90 klasser varav en med bedömning :p
Men jag håller helt med. Vill jag starta i en klass med CR kan jag lika gärna vara med på en klubbhoppning eller nått :D

Jag tycker också dessa "centimeterhoppningar" är kanonbra! Men det retar mig att förbundet (i allafall distriktsförbundet där jag bor) så grymt motarbetar arrangemanget av sådana!
Med så dåliga argument att man baxnar! Så många klubbar här får ägna rejält med tid på hur man ska kringgå dessa regler så att de kan ha sina centimeterhoppningar då nog många och/eller stora brott mot bestämmelserna ju kan leda till uteslutning ur förbundet. Vilket detta distrikt ofta upplyser om. :smirk:

Exempel på motarbetning av distriktet:
De kräver riktig banbyggare med motivationen att det annars kan bli så såliga banor att hästarna far illa. Vem bygger banor på centimeterhoppningar för det mesta? Instruktörer och tränare! Samma som deltagande ekipage tränar för! Och är det inte djurplågeri att hoppa på träning, hur ska det då bli det för att man kallar det tävling? :confused:

Man får inte dela ut rosetter, för då är det tävling = krävs utbildad överdomare och utbildad banbyggare. Klubbar får då låta felfria ekipage KÖPA rosetten.

Vet inte om det är fler distriktsförbund som håller på med sådant tjafs? Eller är det stora förbundet som kräver det?

Fast att det krävs en utbildad funktionär är väl bra?De kostar dessutom bara 125 kr i timmen så de är inte särskilt dyra........

Vad menar du med "funktionär"? De som inte är banbyggare eller domare har aldrig i ngn klubb jag varit med i fått ngt alls betalt, det är ideellt allt arbete. Skulle alla funktionärer ha betalt så skulle vi ha startavgifter som vore minst det tiodubbla!

Och hur mkt en domare eller banbyggare tar betalt, det varierar! Även om det finns rekommendationer så finns det variationer i pris.
Likaså så tillkommer det ju oftast reseersättning, långt ifrån alla klubbar har medlemmar som är utbildade till domare eller banbyggare.
Så om man för ett KM måste ha en utbildad domare eller banbyggare, då skulle antalet starter som blir på den nivån inte alls gå ihop ekonomiskt! Annat än om deltagarna skulle betala flera hundra per start.

Med funktionär menar jag av Ridsportförbundet utbildad tävlingsfunktionär.

Ingen reseersättning ska betalas ut!

Se saxat från förbundets hemsida:

Varje arrangör får hädanefter förhandla med respektive domare om skälig ersättning för respektive uppdrag. Ersättningen är att betrakta som inkomst av förvärvsarbete.
Tävlingsplatsen är domarens arbetsplats och reseersättning kan inte utbetalas skattefritt, till arbetstagare, för resa till och från arbetsplatsen. Resorna till dessa tävlingsplatser är att betrakta som inställelseresor och ej som tjänsteresor.

Förbundet har tidigare felaktigt uppgivit att 16 kr/mil skulle kunna betalas ut skattefritt för resa till och från tävlingsplatsen, detta var en missuppfattning som härmed rättas till.

Vid förhandling om arvode, bör man alltså ta hänsyn till avståndet mellan domarens hemort och tävlingsplatsen.

Det står även att ersättningen är att betrakta som inkomst av förvärvsarbete.........de skall alltså skatta för de (i Värmland) 125 kr i timmen de tar.Det är väl inte särskilt bra betalt?(Ofta på helg)

Sen om man ser till hur många ekipage det startar på en timme som betalt anm o startavgift.......

Konstigt att fölk inte vill betala för sig........man har ju med en utbildad tävlingsfunktionär alla förutsättningar att få till en sportslig,fair och säker tävling!

jag har själv aldrig tävlat men n åskit är nog att jag tycker att det är bra tävlingar för nybörjare.:) det är ju inte bara för nybörjare men lixom för yngre ryttare.:P

Det står att reseersättning inte kan betalas ut skattefritt, det är inte det samma som att reseersättning inte får betalas ut. Men som domare är det ju då bara att ta ett högre timpris för att få resan betald.
Förvärvsarbetar man kan reseersättning utgå, det är flera faktorer som avgör om det utgår/inte utgår.

Men jag förstår fortfarande inte varför en liten klubbtävling skulle bli säkrare bara för att en av förbundet utbildad funktionär är på plats?
De tävlingarna är ju inte svårare än banhoppningarna som drivs på lektionstid på ridskolan/hoppas för klubbens egna tränare.
Då tycker jag det räcker med att ovanstående tränare eller instruktör bygger banan, varför krångla till det och ta en ngn utomstående? Den fyller ju ingen speciell funktion som inte klubben själv kan fylla liksom!

Kan ta klubben där jag är som exempel. "Riktiga" tävlingar samarrangerar vi med en annan klubb, pga utrymmesskäl så kan vi inte ha hopptävlingar (dressyr är ointressant, vi är en hoppklubb) på anläggningen.

Ingen i klubben är det du beskriver "utbildad funktionär". Men däremot så är anläggningens ägare C-tränare och har själv tävlat tom svår hoppning, rider just nu upp tom 1,40. Hon brukar rita banorna och även bygga dem om hon är hemma.
Den gången hon inte var hemma, då byggde jag banan efter hennes skiss. Jag = utbildad ungdomsledare, gått RIK0 samt haft ridlektioner inklusive hopplektioner i 20 år.
Dessutom så har de flesta i styrelsen som är med och arrangerar klubbtävlingarna egen tävlingserfarenhet upp tom regional tävling, eller har barn som tävlar på den nivån eller högre.
Så jag ser inte vad en utomstående "av förbundet utbildad funktionär" skulle ha att tillföra på våra cm-hoppningar på klubbnivå?

Visst kan man ta startavgiften och betala ngn utomstående som bara behöver stå och titta, men det känns mkt mer motiverat att klubben spar pengarna till gemensamma aktiviteter, nya hinder eller annat som alla på anläggningen har nytta av.

Senast ändrad:

Clear rounder är bra för sådana som mig som håller på att få hjärt-attack varje gång man hoppar något över 70 cm..! :angel:

Det är ju bra som förstafävling för orutinerade hästa el ryttare ;D

Liknande trådar

Tävling vilken färg är det på prisrosetterna på en clear round? är det fof blå/vit eller har de ändrat för såg någon som sa det:confused:
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: Marty
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka