Clear rounder

Sv: Clear rounder

När det gäller titthinder tycker jag ha märkt en förändring de senaste åren. Om man numera inte vant sin häst vid att hoppa även titthinder i alla konstellationer, då är man i det närmaste rökt redan i en 0,90 klass! Visserligen kommer det inte in vattenmattor eller kulvertar där, men väl annat både färgglatt och i annan form än bommar.

Ja, CL är en bedömning på en vanlig tävling, medan pay and ride är nog det du tänker på. Det är bland det bästa som kommit på senare år. Äntligen börjar även dressyren komma på denna förträffliga träningsform. För en unghäst kan bara resan och framridningen på en okänd plats vara en prövning eller att gå in på en tävlingsbana utan någon hästkompis. Då behöver inte hinderhöjderna skapa någon svårighet.

När det gäller titthinder tycker jag ha märkt en förändring de senaste åren. Om man numera inte vant sin häst vid att hoppa även titthinder i alla konstellationer, då är man i det närmaste rökt redan i en 0,90 klass! Visserligen kommer det inte in vattenmattor eller kulvertar där, men väl annat både färgglatt och i annan form än bommar.

Vad menar du för hinder då?
De tävlingar jag har varit på har det varit väldigt enkla hinder . Visst har det förekommit annat än bara enkla bommar, men sånt borde man väl vara redo för när man åker och tävlar?

Det beror väl på vad man menar med titthinder. Jag tycker nog att en häst som ska tävla ska kunna hoppa både grindar och plank och murar. Vattenmattor och dylikt tycker jag nog också ska vara möjligt.
Min 2-åring skuttar glatt över sådana hinder så varför ska då inte 4-åringar och äldre kunna göra det?

Visst ska det finnas med alla hindertyper från början, men då har banbyggaren ett ansvar att bygga vettigt.

På en lokal tävling tycker inte jag följande saker ska kombineras:

-tittiga hinder
-relaterade avstånd
-maxhöjd

Jättebra med tittiga hinder från början!

Jättebra med någon linje med relaterat avstånd.

Jättebra med några hinder som är maxade.

Men byggs det med alltihop på en gång så blir det som den tävlingen Kopparberg beskriver, och det gynnar INGEN, för ekipagen är inte klara för det! Oerfarna hästar hoppar många gånger med lite felaktig språngkurva på tittiga hinder (läs kråksprång), och det gör att det relaterade avståndet inte stämmer och då blir det skit av allt och de får som Kopparberg skriver klättra över.

Hade jag och Kopparberg ridit i samma disktrikt hade jag vetat vilken banbyggare det varit, vi har nämligen en som kan bygga så! Jag åker aldrig på dennes tävlingar med unghästar längre...

Men nu pratar jag om lokala tävlingar, inte träningstävlingar. Men där är ofta banbyggnaden ännu värre då distanserna dessutom många gånger är felaktiga! :angel:

Senast ändrad:

Jaja, precis så är det. Det måste ju vara bättre, tycker jag, att ha möjlighet att träna på titthinder i låga klasser där man faktiskt kan "klämma" över hästen även om den ligger lite tokigt och tittar.

Jag ser personligen gärna varierade banor, det gör det lite roligare för både deltagare och publik :)
Så jag håller helt och hållet med dig :bow:

Hur det är på träningstävlingar, pay'n'jump osv törs jag knappt svara på då jag ridit så väldigt få. Med lillpållan blir det nog kanske någon pay'n'jump innan de riktiga tävlingarna, men hon lär inte titta på grindar eller vattenmattor iaf :D *peppar peppar* Hon är härdad sen fölben med att allt går att hoppa över.

Vad tycker ni är bra med clear rounder? Är dom bättre än vanliga tävlingar eller sämre? Vill höra eran åsikt!

Clear round är en bedömning som rids som bedömning A.I händelse av felpoäng eller uteslutning i första försöket ges ekipaget möjlighet att rida ytterligare en gång mot erläggande av särskild avgift.Rosett delas ut till felfria ekipage i första försöket.Unghästavdelning behövs inte.

Clear round bedömningen förekommer på alla hinderhöjder.Vi hade en tävling senast i augusti som hade CR bedömning upp till 130 cm.

Bedömningen är bra då man har möjlighet att göra omstart om man känner att man vill få rutin på sig själv eller hästen.Det är även en mycket bra uppstartsklass på em/kvällen (ex fredag)inför resten av tävlingsdagarna för alla som kommer dagen innan och vill "lufta" sina hästar.

Rejält färgglada hinder i "tittiga" färger, plank med klubblogga eller andra mkt lysande färger, prickar, neonfärger, grindar i olika färg och form, murar mm räknar jag till titthinder.

Ja jag tycker hästar ska tränas att hoppa alla typer av hinder, men jag märker att en hel del ryttare faktiskt inte gör det. Så får de problem på tävlingarna med hästar som förskräckt vägrar för att de bara är vana vid enkla bommar i hinder.
Dock tycker jag inte vatten eller vattemattor hör hemma på lokal nivå, de kan komma på regiona, och då inte före 1,10.
Inte heller tycker jag man på lokal nivå ska lägga hinder man vet hästar tittar på i banans svåraste svängar eller som tex första hinder i grundomgången.

I övrigt håller jag med Cyllene om att det är taskigt att kombinera titthinder med maxhöjd och/eller relaterade avstånd. Vilket banbyggaren på sista tävlingen jag red gjorde! Men hon fick rejält med klagomål! Tror hon tyckte på ngt vis att "sporten" var att så få som möjligt skulle gå nolla, speciellt som hon kapade maxtiden rejält också. Man kan undra varför?!

Senast ändrad:

Okej :)
Fast jag kan ju personligen inte hålla med om att sådana hinder är "titthinder" men ändå. :p

Och om andra ryttare väljer att bara hoppa en sorts bommar hemma, så gör det inte mig något, för då är det ju större chans att jag blir placerad... :angel: :devil:
;)

Så banorna ska anpassas efter de som inte tränat ordentligt? Inte något bra förslag enligt mig, tvärtom.
Jag är inte ens säker på att jag skulle klassa det till titthinder. Men så har ju jag hästar som fått lära sig att hoppa över hinder oavsett hur de ser ut.

Första hindret får gärna vara enkelt och inte heller knepiga hinder efter svåra svängar på låg nivå. Men s.k. titthinder på vanliga distanser ser jag inget som helst problem med.

Fast om man ska rida tex championaten så ingår vattenmatta.(Även för 4-åringar)

Lätta klasser är ju till för att utbilda morgondagens blivande stjärnor (unghästar)

Jag tycker att det borde vara med vattenmatta redan från början tex i en 0.90 klass under ett rätuppstående på 70-80 cm i slutet av banan.Det optimala vore om alla klubbar hade två vattenmattor så att en då kan ligga på framridningen under ett litet hinder så att de hinner se den.

Och många av hindren som ryttare har problem med är hinder som hästar hoppar mycket väl på ex mur,trippelbarr och kulvertar.

Tränar man mycket titthinder så kommer inte hästen att stanna på dessa.I vår hinderpark finns i princip inga vanliga hinder men då blir hästarna vana att hoppa över allt vi styr dem mot.

Vill du visa vart jag skrev att banorna ska anpassas till de som inte tränat ordentligt? :smirk:
Men å andra sidan, vem ska avgöra om deltagarna tränat för dåligt om det går åt skogen eller om banan var för svår. I mina ögon överdomaren.

Jag anser mig själv kapabel till att avgöra om en hoppryttare "kan rida". Och ser jag då en tävling där jag anser att sisådär 75% "kan rida", och de tillika har bussiga hästar tränade för hoppning, och det ändå inte är mer än 2-3 st till omhoppning på 30 starter, då anser jag banan för svår om det är på lokal nivå där banorna faktiskt även är till för att skola ryttare och/eller hästar, till skillnad från nivå msv och uppåt, där det ju mer är meningen att "skilja agnarna från vetet".

Personligen tränar jag alla typer av hinder och har alltid gjort det. Så inga hindertyper kommer som en överraskning för mig på en tävling. Däremot så vet jag av erfarenhet att vissa former och/eller färger på hinder har en rejäl frekvens av stopp, dvs att hästarna tittar på dem än andra hinder. Och man kan omöjligt träna precis alla färger och/eller former en klubb kan ha på sina hinder.

Sist jag tävlade tex. Då tittade min häst rejält på ett plank med ett säreget mönster, så jag trodde förvånat att jag skulle få ett stopp! Denna häst har aldrig tittat på ngt (vattematta inkluderat) så länge jag haft henne, dessutom har hon gått 1,30 med placering och massor av vinster i 1,10 och 1,20 innan jag köpte henne.
Slutsats = det hindret var spektakulärt i hästarnas ögon. Flera hästar i klassen formligen kröp fram till just det hindret, och mer än halva klassen hade stopp på just det hindret.
Och då är det i mina ögon en banbyggarmiss att sätta det hindret med en sådan anridning som det var. Anridningen var kort, på båge och så nära sk brytsväng man kan komma.
Samma hinder hade på lokal nivå i mina ögon passat mkt bättre på linje efter ett annat hinder.

Är det så? Att lätta klasser är till för att utbilda morgondagen stjärnor?
Vad ska då de göra som inte har vare sig lust eller ekonomisk möjlighet att rida annat än lätt klass? ;)

Jag är fullt nöjd med att ngn gång i framtiden kunna nolla en 1,30 på tävling. Fullt nöjd med att skava runt på 1,10 - 1,20 nivå. Rider just nu tom "bara" 0,90 - 1,00 på min nyinköpta häst.
Jag har inga prestationskrav på ngt högre, jag tävlar för att det är kul! Däremot anses jag rida "bra" på den nivån, för de ggr det är stilbedömning som ingår i klassen ligger jag i stort sett alltid på "pallplats". Och jag och min häst kommer aldrig tituleras "stjärna" i hoppsammanhang... :angel:

Jag tolkade följande som det:
"Ja jag tycker hästar ska tränas att hoppa alla typer av hinder, men jag märker att en hel del ryttare faktiskt inte gör det. Så får de problem på tävlingarna med hästar som förskräckt vägrar för att de bara är vana vid enkla bommar i hinder."
För att sedan fortsätta med att anse att s.k. titthinder inte ska vara med på lokal nivå. Enkelt då att dra det till att eftersom ryttarna inte tränar på "titthinder" ska de heller inte vara med på tävlingar. Alltså en anpassning till de som inte tränar ordentligt.

Självklart kan man inte träna på allt. Det man kan träna på är att hästen ska vara så van vid att hinder kan se ut hur som helst att den sedan inte bryr sig om hindret är orangerutigt med grodor på, trots att den aldrig hoppat just det hindret förut.
Många gånger är det troligen ryttarna som bangar ur och inte hästarna.

Ingen har väl påstått att "titthinder" på lokal nivå ska stå på en knepig distans, tvärtom. Som t.ex. jag själv skrev:
"Första hindret får gärna vara enkelt och inte heller knepiga hinder efter svåra svängar på låg nivå. Men s.k. titthinder på vanliga distanser ser jag inget som helst problem med."

Ja lätta klasser är till för att utbilda morgondagens stjärnor............................samt utveckla alla ekipagen.

Alla ska givetvis få ut något av att tävla.Men lätta klasser är till för att utbilda/utveckla oerfarna hästar samt ryttare.........tycker jag.

Så vi verkar inte vara oense i sak....

Rejält färgglada hinder i "tittiga" färger, plank med klubblogga eller andra mkt lysande färger, prickar, neonfärger, grindar i olika färg och form, murar mm räknar jag till titthinder.

Ja jag tycker hästar ska tränas att hoppa alla typer av hinder, men jag märker att en hel del ryttare faktiskt inte gör det. Så får de problem på tävlingarna med hästar som förskräckt vägrar för att de bara är vana vid enkla bommar i hinder.
Dock tycker jag inte vatten eller vattemattor hör hemma på lokal nivå, de kan komma på regiona, och då inte före 1,10.
Inte heller tycker jag man på lokal nivå ska lägga hinder man vet hästar tittar på i banans svåraste svängar eller som tex första hinder i grundomgången.

I övrigt håller jag med Cyllene om att det är taskigt att kombinera titthinder med maxhöjd och/eller relaterade avstånd. Vilket banbyggaren på sista tävlingen jag red gjorde! Men hon fick rejält med klagomål! Tror hon tyckte på ngt vis att "sporten" var att så få som möjligt skulle gå nolla, speciellt som hon kapade maxtiden rejält också. Man kan undra varför?!

Det är jättebra att man kan ha en konstruktiv dialog med sina banbyggare.MEN se till att inte bara klaga,utan ha med både vad du tycker är bra och dåligt.Det tycker banbyggaren bara är bra.

Här har vi ryttare en bra dialog med våra banbyggare.När man pratar med dem får man dessutom reda på vad de måste följa i TR samt hur de tänkt.

Det håller jag med om! Att låga klasser är för att få fram morgondagens stjärnor OCH utveckla alla ekipage.

Men då och då stöter man på tex banbyggare som inte riktigt tycker så! Minns en tävling för några år sedan (lokal 1,10) där ryttare efter ryttare fick tidsfel i grundomgången trots inga fel på hinder. Folk började fråga banbyggaren om inte maxtiden var väl kort?! Svaret banbyggaren då gav var: "på nationell nivå, där får man minsann lära sig att rida framåt på banan". Nu var det inte mig banbyggaren sa så åt, men min fundering var att vad 17 har en nationell tävling att göra med en lokal? Den tävlingen började på 0,90 och slutade på 1,10. Inte många där hade ju ngn som helst ambition att rida nationell tävling!

Tyvärr tycker jag många hopptränare inte utvecklar sina ekipage värst mkt vilket är mkt synd! Jag har en utmärkt hopptränare, när jag kommer ut på tävling känns banorna där faktiskt i stort sett alltid lättare än de banor jag tränar på träningarna. Och ändå känner jag inte på träningarna att det är så svårt att jag och hästen inte klarar av övningarna.

Sist jag tävlade när jag med flera ansåg banorna allt för svåra så hade klubben tagit ett ovanligt bra initiativ tycker jag. De gick helt sonika runt och slumpvis frågade ryttarna vad de tyckte om banbyggnaden. Och ville givetvis ha en motivation till svaret.

För i mina ögon är det så att om man har två likvärdiga tävlingsplatser att välja på, då väljer i allafall jag efter banbyggaren om den står redan i propositionen. Det finns ett par "puckon" jag inte tycker gör bra banor, så får jag välja åker jag ngn annanstans om jag ser att de ska bygga.

Ja det var ett bra initiativ tycker jag.

Haha.Jaa,vissa banbyggare har en viss sorts stämpel......

*kl*

CL upp till 0,90 -ok (på ex klubbhoppning), men från 0,90 och uppåt ser jag ingen anledning till att ha CL. Unghästen går ändå unghäst klass -ingen tidspress, och är man inte mogen ta snäva svängar eller galoppera på i omhoppningen, så rider man omhoppningen som en förlängd grundomgång.

Däremot är jag en vän av pay-and-jump, skulle du vägra ut dig på ett hinder får du hoppa klart ändå.

Liknande trådar

Tävling vilken färg är det på prisrosetterna på en clear round? är det fof blå/vit eller har de ändrat för såg någon som sa det:confused:
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: Marty
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka