Clear rounder

Kellog

Trådstartare
Vad tycker ni är bra med clear rounder? Är dom bättre än vanliga tävlingar eller sämre? Vill höra eran åsikt!

Sv: Clear rounder

Jag tycker det är bra för de hästar/ryttare som inte är så rutinerade, om man inte vill ha några krav på sig alltså. Bara för att få komma ut till en tävlingsplats och hoppa bana.

Är man mer rutinerad och har varit ute en del så kan det väl vara bra om man t.ex. går upp en klass men om det är en klass man etablerat sig lite i och så ser jag ingen anledning till att gå en CR.

Edit: "ingen anledning" var väl att ta i iofs, mindre roligt ska jag nog säga istället.

Jag tycker det är bra för de hästar/ryttare som inte är så rutinerade, om man inte vill ha några krav på sig alltså. Bara för att få komma ut till en tävlingsplats och hoppa bana.

Är man mer rutinerad och har varit ute en del så kan det väl vara bra om man t.ex. går upp en klass men om det är en klass man etablerat sig lite i och så ser jag ingen anledning till att gå en CR.

Edit: "ingen anledning" var väl att ta i iofs, mindre roligt ska jag nog säga istället.

Jag tycker samma sak.. Bra för folk som inte kan så mycket eller har en ny häst. :)

Jag tycker att de är kanonbra för att bygga rutin hos unghästar och för att "sätta igång" hästar efter vila. Avslappnad tävlingsform!!

Jag brukar köra clear rounder när jag har en ny häst eller en unghäst som "första" tävling.

jag tycker det är jätte bra för om som inte är så rutinerade. men även bra för dom som har hästar i utbildning. ex unghästar, då jag har en 6årig vallack som aldrig hade varit ute o inte vatt hoppad så mkt innan, så startade vi e CR för att han skulle få komma ut o provhoppa tävlingshinder.

CR är ju jättebra tkr jag..
Jag ska tävla min första ''riktiga'' tävling till våren med min häst som jag ridit in nu i ett år, å då e det ju bra för både henne och mig att komma ut på CR som en start och se hur det går.. :D

mja, tkr dt är lite tråkigt "/ Har bara tävlat clear round en gång men dt är roligare o tävla mot andra ^^ Mer spänande liksom :D

Sen blir man jue lite arg när man tävlar klubb o alltid är funktionär o man tävlar ex. LB . Då är dt LIIIIITE jobbigt när dt är typ 60 startande x_X o man ska stå där typ hela tiden :P

Men annars är dt väl bra för småbarn också ^^

Håller med! Har man en oerfaren häst eller är oerfaren själv så tycker jag att man ska börja med Clear rounder, blåbärshoppningar..Inte känna så stor press på sig.Och det är bra träning att komma till nya ställen och hoppa.

Med en häst/och ryttare som kommit längre i sin utveckling är det inte så kul att hoppa små clear rounder. Men det är självklart upp till ryttaren om man vill komma någonstanns eller inte.

Den enda nackdelen jag kan se med clear rounder är att det inte är rutinerade banbyggare, så ibland kan det vara rena katastrofen för en orutinerad unghäst.

Tog ut en unghäst på sin första clear round för ett par år sedan. Trevlig klubb med bra hinderpark, jag tänkte det skulle bli bra för honom att få hoppa runt lågt och enkelt på fina hinder i lugn miljö.

Tyvärr hade de som anordnade clear rounden även bestämt att det skulle vara perfekt träning för deras ponny-elitlag. Så banan på 60 cm bestod av 15 språng och innehöll, 3-kombination, en linje med mur, trippelbarr och ett smalt räcke med vattenmatta på relaterat avstånd (som bara stämde för ponny) osv. :crazy:

Jag hoppade helt enkelt inte hela banan. Det var ju helt sjukt!

Nu är det inte så här illa jämt, men det är inte alltid någon kunnig som bygger så det blir ofta lite knas.

Annars är det ett utmärkt tillfälle att träna orutinerade hästar. Och perfekt när det inte händer så mkt på tävlingsfronten!

clear round tkr jag är bra är bra för det tar bort lite av kraven, man tävlar ju inte mot varandra, bara mot sig själv (även om man kan tänka så på en vanlig klass). samtidigt får man får komma ut o känna lite på "tävlingsnerven". ;)

bra för orutinerade unghästar eller orutinerade ryttare också för den delen! (tänker på mig själv :angel: )
sen vet jag inte om banan är lättare? alltså inte så mkt svårigheter, eller?? ngn som vet?

å som någon annan sa: en avslappnad o trevlig tävlingsform! :) :bow:

Det är jättebra för orutinerad häst och ryttare att vara ute på en riktig tävling,men inte ha nån press på sej eller pressa hästen att hoppa snabbt!
Men när jag var mindre och alltid red clear round tröttnade man efter ett tag, det är ju oftast inte särskilt stor utmaning (banor snett igenom-långsida-snett igenom...) :p

Det är vad jag tycker med. Jag själv har varit ute på 3 "riktiga" tävlingar. Och ett flertal clear rounder. Nu tänkte jag hoppa 100 och eller 110 cm den 21:a (clear round). Senast jag tävlade var det just dom klasserna och det gick hyfsat. Men nu ska jag sätta igång min häst efter 3 veckors vila så jag tänkte att det vore bra att göra.:)

Det finns inga andra tävlingar som min pappa kan köra till eller som ligger hyfsat nära så detta blir den enda "tävlingen" som jag kommer vara ute på detta året. :)

Gick en banbyggarkurs för ett par år sen och fick där lära mig att en CR ska inte vara så svår som den som Cyllene beskriver, just därför att den tävlingsformen är till för orutinerade ekipage.
Speciellt när det är låga höjder är det lätt bana eftersom det ofta kanske är barn som rider och man ska ju inte skrämma bort dem, alla är vi ju nybörjare i början! När man sen kommer upp på lite högre höjder, 1 m och över så kan man ju tänka sig att det är något mer rutinerade ryttare som startar och kan där lägga in nåt hinder på böjt spår, eller tex ett plank i början av banan eller någon annan "svårighet". En CR är ju till för att man ska få känna på hur det är att rida en riktig bana.

Just plank och liknande "normala" hindertyper tycker jag gott kan ingå redan från början. Plank är ju inget ovanligt hinder och det är knappast så att hästar tycker att plank är livsfarliga medan vanliga bommar är helt okej ;)

I övrigt, clear round är en bedömningsform, inte en typ av tävling. Jag gissar att ni menar pay'n'jump, träningstävling, blåbärshoppning eller vad man nu väljer att kalla det.
Imo är det bra för de som inte är klara för riktiga tävlingar, har haft skada på häst eller ryttare eller kanske ska gå upp en klass och vill få vana på hinderhöjden.

Senast ändrad:

Tycker att det är jättebra med clear rounder! Var på min andra igår med min häst. Är inte tävlad innan han kom till mig så det är superbra att åka ut på en o träna på att vara någon annanstans än bara hemma. Min som e lite nervig me :angel:
Tycker att det oftast är bra arangerat o så. Finns ju superklubbar och sämre som anordnar men så är det ju med allt.

Träningstävlingar och liknande är superbra på vintern när det är så hårt i paddocken att man inte kan hoppa.. :angel:

Jag tycker väl inte att CR o liknande är sådär super spännande, jag vill ju tävla och vinna :devil: , men för mig med en liten knäppis till häst så är det ändå kul.
90 är ganska "högt" för henne när hon inte är i full träning så då är det också en bra träningsform när man får välja lite lägre hinder :)

det är klart att man ska åka påclear round någon gång!
det är jätte kul o man bygger upp självförtroende för både sig själv o hästen.

Jag tycker det är otroligt bra med CR.

Man behöver inte föranmäla, kan kolla på vädret på morgonen och bara åka om man vill.

Unghästarna får lite vana av att komma ut i tävlingsmiljö utan några egentliga krav.

Man kan ta det som en träning, så slipper man själv bygga hinder osv.

Jösses! Stackars unghäst! :crazy:

Just detta att svårighetsgraden beror på banbyggaren tycker jag faktiskt är ett problem!
Jag tävlade för ett par veckor sedan på en lokal 1,00. Redan 0,90 klassen var tycker jag lite svår för att vara på en lokal 0,90, men 1,00 banan var rena katastrofen! Jag är långt ifrån ngn proffsryttare, men jag har ju i allafall mer än 20 års tävlingsrutin i "lätt klass" upp tom 1,20 på regional och nationell.
Denna 1,00 bana hade den svåraste bansträckningen jag ngnsin ridit! Visst jag kom runt, men X antal ekipage fullkomligt klättrade runt, hängde runt halsen på hästen osv. Dessutom hade banbyggaren kapat av maxtiden rejält, så det bara matade in tidsfel på ryttare i normalt tempo som inte hade några stopp.
Skitdålig banbyggare helt enkelt tycker jag! Det ska inte vara så svårt på en lokal 0,90 och 1,00!

Liknande trådar

Tävling vilken färg är det på prisrosetterna på en clear round? är det fof blå/vit eller har de ändrat för såg någon som sa det:confused:
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: Marty
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka