Cirkuskonster!

H

hasselby

Två instruktörer stod och diskuterade konster. Och dom tyckte att man inte skulle lära tex en schäfer konster! Och jag frågade varför och fick typ svaret nja för mycket trams i huvudet på dom!

Nja ha ja..
Vad tycker ni? Om olika raser osv?

Sv: Cirkuskonster!

Hunden lär ju inte veta skillnad på om det den lär sig är en "cirkuskonst" eller om den ska tävla med det.
Min hund lär jag en del "onödigt" för att jag tycker det är kul, och för att lusten ibland faller på att ge henne några minuters hjärngympa. Det enda jag försöker tänka på är att inte lära in något som i framtiden förstör övrig träning. Jag lär ju tex inte in en utgångsposition i 90 graders vinkel för att det är gulligt, men jag har lärt henne tex "Vad får det lov att vara" och då hoppar hon upp med framtassarna på disken på jobbet och kollar på kunden.

???:D Det finns så mycket konstiga människor. Fast de beror förstås vad man menar med konster men att lära in något är nästan alltid = hjärngympa vilket är= kul och bra för hunden!

Alla raser kan lära sej konster! Men man får utgå från hunden:)

Fånigt! :smirk: Tycker man att det är kul att träna konster, så är det lika bra aktivering som något annat - hjärngympa. För min del har det INGENTING med rasen att göra.

Vad är annars ett fritt följ? Eller ett kryp? Eller en ruta? Nog för att det kan vara bra att ha lite allmänlydnad på sin hund, men egentligen är det bara avancerade konster det också!

Personligen lär jag dock sällan eller aldrig mina hunder konster, mycket för att att vi har annat "viktigare" att träna på och jag är inte road av att lära hunden något som man bara har i uppvisningssyfte inför släkt och vänner så att säga. Mina hundar har tillräckligt att lära sig ändå vid träningarna i form av olika grenar. Nog för att det kan vara gulligt med spela död och vinka, men det slår inte en brukstävling :)

Hunden lär ju inte veta skillnad på om det den lär sig är en "cirkuskonst" eller om den ska tävla med det.
Min hund lär jag en del "onödigt" för att jag tycker det är kul, och för att lusten ibland faller på att ge henne några minuters hjärngympa. Det enda jag försöker tänka på är att inte lära in något som i framtiden förstör övrig träning.

Nej så tänkte jag med... Men men:)

Fånigt! :smirk: Tycker man att det är kul att träna konster, så är det lika bra aktivering som något annat - hjärngympa. För min del har det INGENTING med rasen att göra.

Vad är annars ett fritt följ? Eller ett kryp? Eller en ruta? Nog för att det kan vara bra att ha lite allmänlydnad på sin hund, men egentligen är det bara avancerade konster det också!

Personligen lär jag dock sällan eller aldrig mina hunder konster, mycket för att att vi har annat "viktigare" att träna på och jag är inte road av att lära hunden något som man bara har i uppvisningssyfte inför släkt och vänner så att säga. Mina hundar har tillräckligt att lära sig ändå vid träningarna i form av olika grenar. Nog för att det kan vara gulligt med spela död och vinka, men det slår inte en brukstävling :)

Haha inte skulle tävla lydnad en gång med min bc.. I riktigt jä**a blåsväder och hon hörde nog inte riktigt och var på bus humör. Så dommarna fick sig ett reält skratt!:D

Nej men det är sant som du säger.. Jag tyckte det var kul med konster när jag var yngre.. Men det har liksom blivit viktigare med annat;)

I fall man tränar/tävlar andra saker kan cirkustricken bli ett helvete om man inte har tränat rätt. Fråga mej. :angel: På en agilityuppvisning blev Lova uppspelt och försökte få lite extrapoäng genom att göra piruetter innan tunneln och slalomen. Publiken uppskattade det mer än jag, kan jag erkänna. Dessutom får kommandot Ligg får ofta följden att hon rullar ett varv först, stegförflyttningarna blir piruetter och hon hoppar upp mot mej i tid och otid. Visst, det går säkert att träna freestyle samtidigt som lydnad och agility, men för mej går det inte så bra.

Senast ändrad av en moderator:

Två instruktörer stod och diskuterade konster. Och dom tyckte att man inte skulle lära tex en schäfer konster! Och jag frågade varför och fick typ svaret nja för mycket trams i huvudet på dom!

Nja ha ja..
Vad tycker ni? Om olika raser osv?

Jäkla trams det dom säger! Meddelar härmed att min kommande bruksschäfer minsann ska kunna en hel uppsättning cirkuskonster och filmtrick. Hundarna tycker det är apkul, jag tycker det är apkul..och det är framförallt ett jättebra sätt att variera träningen på. Jag kör alltid "trickdagar" när vovven behöver tänka men göra något mer kravlöst. Mer cirkuskonster åt bruksfolket!!:D

Min hund lär jag en del "onödigt" för att jag tycker det är kul, och för att lusten ibland faller på att ge henne några minuters hjärngympa. Det enda jag försöker tänka på är att inte lära in något som i framtiden förstör övrig träning. Jag lär ju tex inte in en utgångsposition i 90 graders vinkel för att det är gulligt, men jag har lärt henne tex "Vad får det lov att vara" och då hoppar hon upp med framtassarna på disken på jobbet och kollar på kunden.

Jäkla försäljningstrick! Folk bara kastar pengarna när dom ser dom bedjande hundögonen!:devil::p

men jag har lärt henne tex "Vad får det lov att vara" och då hoppar hon upp med framtassarna på disken på jobbet och kollar på kunden.

Nä det vill jag nästan se med egna ögon... :D Undrar om jag inte behöver en ny firre. Får Råda expediera mig då? ;) Har du lärt henne växla ännu?

Nej men jag tror jag fnissar till jag dör! Våra elit hundar har då aldrig haft något problem med att kunna både lydnad och "trix" hihi

För min Golden har det blivit som tics. Är jag det minsta otydlig tar hon till cirkuskonster. Vad dessa instruktörer menar har jag ingen aning om, men eftersom de är instruktörer kan man ju anta (hoppas) att de vet vad de talar om, ingen av oss vet ju egentligen vad diskussionen gällde. Att just schäfrar skulle vara olämpliga att träna konster med låter mycket konstigt förutom att de kanske inte är så lämpliga att skutta runt på bakbenen. Spontant kan jag tycka att det finns mycket viktigare saker att lära en hund än olika konster, även om jag måste erkänna att jag blev fruktansvärt inspirerad på MyDog.

I hundens ögon är ALLT cirkuskonster!

Lär era hundar de ni vill att de ska kunna. Det enda man ska tänka på är som nämnes ovan att vissa cirkuskonster kan störa de andra konsterna. Och vill man tävla med cirkuskonster måste man utföra dem korrekt för att plocka poäng så då gäller det där att vara konsekvent.

En annan sak är ex. "vacker tass", det kan lära hunden att tigga genom att "kräva" med tassen. Men så är det ju urgulligt med de som kan ett sånt moment, så ser man det inte som ett problem så är det ju bara att köra på.

Varför jag skriver konster hela tiden är för att de JUST ÄR DET, det är vi människor som lägger till begrepp som moment och kommando, men i själva verket är det helt enkelt cirkuskonster. :p

Det ända jag skulle kunna tänka mig med just schäfer är att de kan va lite "tröga" med vissa saker (och vi har haft många från olika kennlar och de är faktiskt sant) de är helt enkelt lite sega i kolan ibalnd, och då kanske man ska sattsa på först å främst momenten om man nu vill träna.

I övrigt är de ju inte hunden som gör fel, utan vi som lär dem olika saker och kanske är för otydliga i vad dom ska göra när! =)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 317
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 388
Senast: linnsan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Myrten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 387
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka